Verhalen van vroeger over de Ruska Buggy 36-ND-77



De VW Buggy is is nog altijd spoorloos 2022
Heb je hem gezien laat het mij dan even weten. 
Laatste aanpassing 24-08-22
 

 


Mijn eerste auto VW kever AX-85-69 Welten / Heerlen
 

AX-85-69:
Zoals jullie nog niet was mijn vader altijd een verwoed VW-Kever aanhanger. Helaas is hij in 2015 overleden. Op 85 jarige leeftijd werd hij licht dement maar als je 't over kevers met hem had gingen zijn ogen schitteren en kwamen de verhalen van vroeger altijd boven water. In de tijd dat we nog in Hilversum woonde mocht hij graag met zijn over buurman Tiem van Veen betrouwbaarheidsritten rijden zoals de Brabant grensrit, de Horlandrally, de Wittebedjes rally en ronde om de Zuiderzee rally rijden. Hiervoor hadden ze een speciaal geprepareerde VW-Kever met het kanteken ZD-01-30. Je begrijpt dat ze in die tijd natuurlijk ontzettend veel hebben meegemaakt. Mijn ouders  hadden in Hilversum een autoverhuurbedrijf genaamd "Lucky Drive" waar 21 volkswagentjes in liepen dus ook onderhouden moesten worden. Alles werd in die tijd zelf gedaan, waardoor ik in mijn jonge jaren een heleboel van "de Kever" leerde. Toen ik in 1975 in dienst ging had ik inmiddels mijn rijbewijs gehaald en moest ik een auto hebben om me te kunnen verplaatsen van de kazerne naar huis en vise versa. De kever uit 1956 van mijn moeder moest er dus maar aan geloven. Na een blik op een oude foto blijkt het kenteken AX-85-69 te zijn. Na iets meer dan 500.000 kilometer moest ik ieder weekend mijn kleppen stellen omdat de chroomlaag van de klepstoters was afgesleten.  Welke benzine auto haalt dit tegenwoordig nog is mijn vraag altijd. Dus er werd naarstig naar een ander vervoermiddel gezocht.........



Ruska buggy 36-ND-77 in Ubachsberg (Zuid-Limburg)

DE RUSKA BUGGY 36-ND-77
De firma Ruska bouwde in een mooi Amsterdams pand aan een gracht VW-kevers om tot een Ruska Super Buggy. Na de aanvraag van een aantal prospectussen werd de knoop in half 1976 doorgehakt en een Ruska Super Buggy besteld. Voor de kleur groen werd gekozen. Ik meen dat deze speciale lak bij Kurt Herbert vandaan kwam. Een lak die men ook wel Zilverflake lak noemt. Ik weet nog wel, als je door de stad reed onder de lantarens dan lichte de lak helemaal op een waanzinnig gezicht. De motor werd een nieuw 1300cc VW blok. De originele banden 195x15 waren voor het gezicht breed genoeg dus daar hoefde ik daar niets aan te veranderen. Het duurde ongeveer 3 maanden voordat de Buggy afgeleverd kon worden. Dus dat werd 3 maanden op hete kolen zitten. In die 3 maanden werd er bij Ruska een oude of schade kever gestript. Daarna werd elk draaiend onderdeel  gereviseerd. De oude kever carrosserie ging naar de sloop en het  chassis werd ongeveer 30 cm ingekort, daarna werd er een polyester body op het onderstel geplaatst en een nieuwe buggy was geboren. Het totale gewicht na afbouw bedroeg ongeveer 550 kg. Toen ik MIJN Buggy in augustus 1976 op ging halen bij Ruska had hij het kenteken 28-02-BJ wat stamde uit 1966 en bij het originele chassis hoorde. 1 maand later kreeg ik het nieuwe kenteken binnen 36-ND-77, wat dus eigenlijk uit 1976-1977 dateert.  Na een tijdje met "de tuinstoel" , want zo noemden mijn vrienden de Buggy rond gereden te hebben, kwamen de eerste problemen aan het licht. Als eerste de voorwielophanging. Door het verminderde gewicht stond de vooras altijd in zijn bovenste stootnokken. Alleen als ik de benzinetank vol had veerde het geheel van voren een beetje. Na een kleine constructiewijziging waarbij de smalle platen van de torsievering werden verwijderd werd de wegligging een stuk aangenamer. Ook de achtervering werd terug gesteld zodat de achterwielen nu recht onder de auto stonden. Doordat de motor helemaal open lag van achteren was een goede regenbui zijn dood. Nadat we bougiekabels, ontstekingskap, bobine hadden ingepakt werd VW-Motor beter bestand tegen vocht. Zelfs zo goed, dat de auto nu meer leek  een speedboat, zoveel water kon hij hebben. Dus werd "De Tuinstoel" omgedoopt tot "Speedboot". Op een gegeven moment verbrande de startmotor. Ruska had een 6v startmotor geplaatst i.p.v. een 12v. Het hele systeem was 12v dus de 6v startmotor hield dat wel even vol, maar niet echt lang. Wij vroegen natuurlijk aan de firma Ruska waarom ze voor deze optie hadden gekozen. Het antwoord was heel simpel en Amsterdams, "dan draait hij wat sneller rond en slaat wat makkelijker aan". Wij dus toch maar een 12v geplaatst waarna dit probleem ook opgelost was. In begin 1977 bouwden we de Buggy om op LPG omdat ik veel kilometers moest maken. Havelte - Heerlen op en neer. O ja, dit is wel een leuke anekdote over de auto. In juli 1977 wilde mijn ouders en ik op vakantie naar Wallis Zwitserland. Ik kwam de vrijdag voor dat we op vakantie zouden gaan van Havelte afzakken naar Ubachsberg  (Zuid/Limburg) waar we inmiddels woonde. Bij Zwolle dacht ik bij mezelf  laat ik even proberen op de auto goed op benzine loopt dan heb ik straks onderweg geen problemen. Dus de knop ging van LPG op benzine..... een paar daverende klappen een hoop herrie en over was het met de pret. De moed zonk me natuurlijk gelijk in de schoenen, hoe moest ik nu morgen naar Zwitserland en wat was er in het achteronder gebeurd.. Dus de ANWB gebeld. en in de tussentijd zelf maar eens slim onder de klep gekeken. Het luchtfilter eraf getrokken...... en ja hoor ik zag het probleem al snel de acceleratiesproeier was uit de carburateur verdwenen. Ik deed de klep weer dicht en wachtte op het gele autotootje. Toen de wegenwacht kwam was zijn eerste vraag ... laat hem maar eens lopen... ik startte en wonder boven wonder sloeg hij ratelend op 3 cilinders aan. STOP maar riep de WW er ligt een lager uit. Met veel overredingskracht kon hem eindelijk vertellen wat mijn bevindingen waren. MMMMMMMMM inderdaad zei hij nadat hij in de carburateur had gekeken sorry het leek anders het geluid van een uitgelopen lager. Ik kan er nu helaas niets aan doen. Dus mijn vader gebeld, "kom je me even ophalen" vroeg ik hem. Na wat geknor zei hij dat hij eraan kwam. De buggy werd naar huis gesleept. De volgende dag werden de bougies verwijderd en de motor gestart. Er kwam allemaal messing uit het gat van de 3e cilinder. Dus de bougies er weer in gedraaid behalve die van de 3e cilinder. "Start maar eens kijken wat er gebeurd" riep mijn vader . De motor sloeg ploffend aan. "geef maar een beetje gas dan kan de rommel eruit". Na 10 minuten "voelen" kwam er nagenoeg geen rommel meer uit het bougiegat. Dus de derde cilinder werd van een nieuw kaarsje voorzien. De start daarna verliep goed en de motor liep weer als vanouds op 4 cilinders. pfffffffff een beetje mazzel moet je zo af en toe wel een hebben. Op de weg naar Zwitserland gaf hij af en toe nog wel eens een luide plof doordat er wat achter gebleven messing in de elektroden van de bougie kwam. Maar na ongeveer 300 km was het probleem voorgoed uit de wereld. De vakantie verliep tot de derde dag goed. Opeens wilde de auto 's morgens niet meer aanslaan. Dus ontsteking open en kijken mmmm geen vonk, hoe kan dat nu weer. Wij zoeken maar konden het probleem in de eerste instantie niet vinden..... tot mijn oog op het draadje viel wat van de bobine naar de ontsteking loopt. Het draadje zat geklemd tussen het deksel en het de vlotterkamer van de carburateur en veroorzaakte sluiting. Carburateurdeksel eraf draadje afgetapet en alles weer in elkaar gezet. Daarna waren echt alle problemen opgelost Ik kon weer opgelucht sturen.

In 1978 verkocht ik de Buggy aan Theo Groeneveld uit Hilversum dat is de man van een nicht van mij. Ik kan me alleen noch herinneren. dat toen hij weg reed 250 meter verder hij de oliekoeler opblies. Theo heeft de buggy daarna voorzien van ander 1200cc VW blok en wat bredere banden, waar hij later veel problemen mee kreeg omdat het RDW het niet toestond om de geplaatste maat te voeren. De auto werd doorverkocht aan iemand die waarschijnlijk uit Utrecht vandaan kwam. Daarna zijn we spoor bijster. Ik heb Theo gebeld en hij zal kijken of hij nog wat nieuws kan vinden over de 36-ND-77.


In 1977


  Als 28-02-BJ -- Bij de kroeg in Welten -- Sleutelen met Michael en mijn vader-- op het treintje naar Brig/Brigerbad --met Michel Robertz

  

In 1981 is het kenteken een tijdje uit de roulatie geweest, ik weet niet waarom het RDW wil verder geen info geven, misschien weet iemand dit.
Elke info kan nuttig zijn .. neem dan even via mijn Facebook contact met me op

DE BUGGY IS WEER TERECHT
Inmiddels heb ik via de buggy-club de huidige eigenaar (Maichel E.) op kunnen sporen, dus heel erg bedankt Daniël voor de goede zorgen, je bent een kever/buggy man in hart en nieren. Ik heb contact gezocht met Mike en hij vond het Cool, Vet en Gaaf dat hij nu weet wie de eerste eigenaar van zijn buggy is geweest. Hij vertelde dat hij de buggy van een knul uit Houten had gekocht en dat de buggy inmiddels een schoonheidsprijs heeft gewonnen in 2004. De rest hoor ik zondag natuurlijk wel als ik naar het Autotron in Rosmalen ga. Daar is in het weekend van 16 t/m 18 september 2005 een VW-Show. Dus als alles goed gaat zie "HEM" 36-ND-77 in levende lijve weer terug. Ik verheug me er echt op . Dus Mike berg je maar de infanterie komt er aan, de auto zal  nu echt aan een inspectie worden onderworpen.

Wat wel leuk was dat toen ik mijn vader op internet liet zien hoe je bij het RDW op internet kentekens van auto's op kunt vragen, ik er achter kwam dat mijn VW-Buggy die ik in 1976 had gekocht nog "leefde". Het kenteken 36-ND-77 werd snel door de site van het herkend. Maar mmmmmmmm..... wie zou nu de eigenaar zijn, wat dat geeft de site natuurlijk niet prijs. Het leek me wel leuk om dat eens uit te zoeken. Nu blijkt er in Nederland een VW-Buggy club te bestaan. Dus ik eens tussen de foto's op hun website gesnuffeld. Helaas de kentekenplaten gaven niets prijs. Een mailtje naar de webmaster Daniël gaf meer soelaas. De eigenaar van "mijn" buggy stond inderdaad bij hun ingeschreven en er werden gelijk een aantal foto's opgezonden.

    

Zo is hij ook ooit eens geweest


En in deze gedaante

Zoals hij nu is ...... bij Mike en Ciska 
 

KEVER FESTIVAL ROSMALEN
Op 18 september 2004 ben ik naar het Kever festival in het Autotron in Rosmalen geweest. Een heerlijke zonnige dag maakte het tripje tot een bijzondere fijne hapening. Onderweg natuurlijk veel bekijks met de kever van Jan. De afsprak was dat ik Mike, de huidige eigenaar van mijn buggy in het Autotron zou ontmoeten. Toen we bij het Autotron aankwamen werden tot onze verbazing gelijk doorgestuurd naar wedstrijd terrein. We reden achter iemand aan die ons een plaatsje toewees. Je wil het niet weten.... recht tegenover de 36-ND-77. Hoe was dit mogelijk, was dit voor bestemd... ik weet het niet. We maakten kennis met Mike en Ciska en de verhalen kwamen natuurlijk al snel op gang, Wat is het toch leuk als iemand zo enthousiast is. Ik heb natuurlijk een paar foto's gemaakt, dus bij deze. Ik wens Mike natuurlijk nog veel prijzen toe en tot de volgende meeting


Klik op de foto om ze uit te vergroten

Mike in gesprek met Jan -- 2 LITER power -- tegenover elkaar -- Gewoon Mike         

De 2 liter VW-motor leverd ongeveer 125 PK.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Uit het archief van Algemene Buggy Club  archief heb ik samen met Jan van der Lit  dit gevonden

 - 1975, 1e eigenaar: Frans Petrij, toen nog Ubachsberg inmiddels Heino

- 1978, 2e eigenaar: Theo Groenenveld, Bussum

- 1979, 3e eigenaar: Philippe Fokke van Alphen, Huizen

- 1981, Kenteken een tijdje uit de roulatie geweest?

- 1990, 4e eigenaar: Ron Senne, Utrecht

- ......., 5e eigenaar: .................., Houten

- ......., 6e eigenaar: Maichel F.........., ..............

- 2004, 7e eigenaar Mike Eindhoven / Buggy heeft een schoonheidsprijs op Rosmalen gewonnen.

- 2005, 8e Eigenaar Ferry Grebber / Amersfoort  Buggy is gezien in Rosmalen.

- 2012, 9e eigenaar: Adri de Roo Laatste ten naam stelling waarschijnlijk 29-09-2012 waarschijnlijk ergens in de buurt van Mill

- 2019, 10e eigenaar Michel. Tijink. Buggy weer terecht te naam stelling 14-05-2020 .... Oldenzaal

-2020, 11e eigenaar onbekend te naam stelling 18-05-2020

-2022, Buggy is nog altijd in Nederland kenteken is bekend bij het RDW

 

-------------------------------------------------------------------------------

10-12-2015

DE BUGGY IS WEER SPOORLOOS

    
Zo ziet de 36-ND-77 er op dit moment uit.
heb je hem gezien meld dit dan z.s.m. aan Frans Petry
De laatste melding bij het RDW is van 29-09-2015 dus hij is nog altijd in Nederland
Inmiddels contact gehad met het RDW maar diegene die hem in zijn bezit heeft wilde helaas geen contact met me opnemen
Misschien was het briefje dat het RDW heeft gestuurd "TE" zakelijk en dat schrikt af
 

Hierbij de gegevens van het RDW


  


 

17-05-2019

DE BUGGY IS WEER TERECHT
en toch weer spoorloos

 

Op 17-05-2019 kreeg ik een mailtje van Michel T. dat de buggy weer terecht was.
Hij mailde me dat hij de buggy gekocht had en alles wilde weten wat ermee gebeurd was
Gelijk contact gezocht met Mike Eindhoven
Gelukkig klopte zijn mailadres nog na al die jaren en ik had binnen een dag een mailtje terug
Inmiddels is hij weer spoorloos, maar is wel in Nederland

WORDT VERVOLGD

 

 


 


UIT DE SCHOENENDOOS
Op mijn pagina "oude foto's" staan ook nog een paar foto's van mijn auto's van vroeger