Biografie Frans Petrij

 Geboren Hilversum 25-04-1955

 


Ik ben geboren als Frans-Lodewijk-Jan Petrij op 25 april 1955 te Hilversum. Roepnaam Frans-Jan. We woonde op de Elzenlaan 54 in Hilversum waar mijn vader een autoverhuurbedrijf runde met de naam "Lucky Drive". We hadden in die tijd 21 volkswagen kevers in de verhuur.
Het onderhoud van de VW kevers deed mijn vader zelf en mijn moeder zorgde voor de administratie. Voor die tijd een behoorlijk groot autoverhuurbedrijf met potentie. 

In 1961 werd ik 6 jaar en moest naar de basisschool in Hilversum. Er werd gekozen voor de Fabritiusschool waar ik 6 klassen heb doorlopen.

Op 27 juli 1961 werd mijn broer Fredy Petrij geboren.
Fred werkt als klinisch geneticus in het Erasmus MC in Rotterdam, waar hij onderzoek verrichtte naar het  Rubinstein-Taybi syndroom. En is ook docent voor diverse artsen opleidingen en coschappen. Daarnaast zit hij in de onderwijscommissie van het Erasmus en werd meerdere malen verkozen tot docent van het jaar.

In 1967 kreeg mijn vader een aanbieding van benzinemaatschappij ESSO  om een servicelocatie te exploiteren in de buurt van Utrecht. En zo kwam het dat we van Hilversum naar Jutphaas verhuisden  Het betrof een nieuw tankstation van ESSO met een service gedeelte voor het onderhoud van personenvoertuigen en een autowasserette.
Het toenmalige  RICK restaurant dat achter het tankstation lag trok veel klandizie en het tankstation liep als een trein.
Het Rick restaurant dat langs de snelweg  Utrecht – Den-Haag lag was zeer uniek omdat het, het eerste drive-in restaurant in Nederland was.
Begin jaren 80 is het restaurant en tankstation door brand verwoest.
Na een tijdje in een huurhuis gewoond te hebben mijn ouders in Jutphaas een huis gekocht aan de Marius Richterslaan. Ik maakte in Jutphaas mijn laatste klas van lagere-school af bij Chris Reizenvoort op Dag Hammerskljöld school
en ging daarna naar de Land en Tuinbouwschool in Oud-Zuilen (Utrecht) voor een opleiding grondonderzoek.
In 1971 bleek ook het Service station geen rendabele zaak meer te zijn, dus werd er naar een andere oplossing gezocht. Een kennis van mijn vader dhr. Bastiaans uit Limburg (Heerlen) bood mijn vader een baan aan als bedrijfsleider over zijn twee service tankstations en vroeg tevens de LPG inbouw voor auto's te willen exploiteren.
Mijn vader vond dat wel een goed idee, dus de papieren werden getekend en de verhuiswagen ingepakt en er werd afgereisd naar Ubachsberg een plaatsje even boven Voerendaal in Zuid-Limburg. De Biologische school in Heerlen was de enige optie om verder te studeren, want een land en tuinbouw school zoals in oud-Zuilen konden we in de verre omtrek niet vinden. Misschien toch de verkeerde opleiding gekozen, maar goed je moet toch wat dus de opleiding met tegenzin afgemaakt en heb ik mijn diploma in 1974 gehaald.  Soms werkte in aan het tankstation of in de autowasserette om wat centjes bij te verdienen zodat ik met mijn vrienden John en Michael kon gaan stappen. 

In 1975 werd ik goedgekeurd voor militairendienst bij de luchtmacht. Om wat van mijn diensttijd te maken ben TS'er geworden (Technisch Specialist) en wel in de functie KPL1 berging  zware wielvoertuigen. Mijn diensttijd was erg interessant maar na 6 en een half jaar had ik het wel gezien. Mijn vader werd pensioen gerechtigd en we verhuisden naar Geleen waar mijn ouders een huis kochten op de Sluisbeek.  Ik zwierf in mijn diensttijd door heel Nederland, Havelte, Steenwijk, Tilburg, Keizersveer, Assen, Eindhoven, Arnhem enz enz. Ben zelfs bijna op uitzending naar Libanon geweest. Gelukkig ging dat niet door. De laatste jaren werd ik gestationeerd op de Westenbergkazerne in Schalkhaar. In schalkhaar had ik het prima naar mijn zin en mijn takelwagen YA 626 was mijn lust en mijn leven en heb er tijdens oefeningen heel wat uurtjes in doorgebracht.

Inmiddels had ik in Deventer mijn toenmalige vriendin met 3 kinderen ontmoet. We woonde in een leuke eengezinswoning aan de Nassaustraat 13 in Deventer. In 1980 ben ik uit dienst gegaan en ben bij de Nederlandse spoorwegen in Amersfoort op de hoofdwerkplaats goederen gaan werken.
Ruim 20 jaar heb ik daar in de verenafdeling gewerkt waar ik samen met nog 12 collega's bladveren voor het goederenmaterieel maakte.
  
Doordat er in die tijd weinig of geen personeel meer te krijgen was en ik rugklachten had gekregen vanwege het zware werk en ik vrij goed met computers om kon gaan vroegen ze mij of ik bij keuring en inspectie wilde gaan werken. Daar kreeg ik de kans de automatisering en de administratie weer op poten te zetten. Op een bepaald moment kreeg de (Loon) administratie er lucht van dat ik aardig overweg kon met een PC en werd mij gevraagd of ik geen zin had om de crediteuren van de werkplaats te doen.
In die tijd kwam ik er achter dat het met de werkplaats lang niet zo goed ging als we met z'n allen dachten. Dat was wel even schrikken.
Na een jaar op de administratie te hebben gewerkt werd het dan ook glashelder dat het bedrijf dicht zou gaan en ik een andere baan moest gaan zoeken. Eind 1999 ging de kogel door de kerk en werd de werkplaats gesloten. Ik was in middels 45 en had eigenlijk geen zin om de wereld werkeloos verder te gaan verkennen.

Gelukkig had Frans-Jan ook dit keer weer een engeltje op zijn schouder en kreeg ik vrij snel via een sollicitatie een prachtige baan in Utrecht bij het LBM (Landelijk Bureau Materieel) van Nedtrain aangeboden op de afdeling technische administratie (TA)
De start bij het LBM was het loodzwaar omdat ik eigenlijk te weinig van het personenvervoer afwist moest ik een hoop bijleren en omgeschoold worden.
Wat doet Frans nu precies bij het LBM zul je,je afvragen…  
Toen ik bij het LBM begon maakte ik de materieelbeschikbaarheid voor NSR. Dat wil zeggen ik verzamelde alle gegevens over kapotte treinen in Nederland die stil stonden of defect rond reden. Al deze gegevens worden door ons op waarheid gecontroleerd,  waarna deze in een groot spreadsheet (Excel) verdwenen. Aan het eind van deze registratie komen uit dit rapport de gegevens waarop NS reizigers zijn materieel kan inzetten en aan kan sturen. Daarnaast probeerden we de treinen graffiti vrij te houden en van graffiti te laten ontdoen door de bespoten stellen uit te regelen en bij de reinigingsbedrijven aan te bieden. In de begin periode van het LBM zat ik ook in het graffiti verbeter team. Een team dat probeert het reinigen van de treinen zo effectief mogelijk aantepakken en op die manier de graffiti spuiters te ontmoedigen. In 2003 werd de technische administratie voor een gedeelte opgeheven en ook nu werd het duidelijk dat ik misschien een andere baan moest gaan zoeken. Gelukkig kwam er precies optijd een nieuw management en die besloot dat de TA toch behouden moest blijven. Mijn collega Ruud en ik werden omgeschoold tot dienstindeler en auditor deze baan heb ik tot 2022 met veel plezier uitgeoefend. Het LBM heet inmiddels MBN en is te vinden in het OCCR in Utrecht. Met collega Ruud heb ik meer dan 40 jaar samen gewerkt en dat vinden wij en nog meer collega's een hele prestatie.

In 2009 ben ik na ruim 20 jaar huwelijk gescheiden van mijn ex en heb in 2010 een geweldig lieve vrouw gevonden met 2 dochters.
De één woont met haar partner in Zutphen en de andere met haar vriend hier in Heino.
Inmiddels zijn we opa en oma van een kleinzoon en een kleindochter.
Ons huisje woont in Heino onder de rook van Zwolle waar we het prima naar onze zin hebben. 

Onze gezamenlijke hobby is fotograferen. Op Facebook kun je precies vinden waar we zoal mee bezig zijn. Mijn partner heet Gea en we zijn inmiddels alweer meer dan 12 jaar bij elkaar. In 2016 zijn Gea en ik getrouwd. Gea heeft een fotostudio aan huis waar ze prachtige foto's maakt. Babyshoots, Portret fotografie enz. een afspraak kun je maken via Geafotografie op Facebook.

Op 25 augustus 2021 ben ik onofficieel met pensioen gegaan maar werk door personeelstekort nog 16 per week om mijn collega Ruud te ondersteunen. Ook mijn hobby is fotograferen en mijn grootste passie zijn onze macrodagen fotodagen die we twee maal per jaar organiseren voor diverse foto hobbyisten. De gezellige, relaxte en leerzame macrodagen die al we al vanaf 2010 organiseren worden altijd heel goed bezocht door enthousiaste natuurfotografen.  Wil je meer weten, of wil je ook een keer meedoen dan kun je de HIER de info vinden 

In oktober 2021 hebben we voor het eerst een paddenstoelen workshop georganiseerd die voor herhaling vatbaar is, ook daar kun je de info op deze site van vinden..  


 


Heino februari 2022