(c) Heino januari 2022 door Geafotografie

   METZ STAAF ELEKTRONEN FLITSERS


Type flitsers

Algemene informatie Metz flitsers  
Metz staafflitser 45 CT-1
Metz staafflitser 45 CT-4
Metz staafflitser 45 CL-4
Metz staafflitser 45 CT-5
Metz staafflitser met unit 60 CT-4
Andere Metz electronen flitsers  
Ombouw van Dryfit Accu naar NimH batterijen 60 CT-4
Hot shoe Trigger spanning diverse flitsers  
Sync kabel gebruiken voor een digitaal fototoestel  
Aansluiten Cactus V5 trigger op de Metz Gigablitz Alle modellen


Handleidingen en informatie Metz flitsers

Handleiding Metz 45 CT-4 (PDF) Nederlands
Handleiding Metz 45 CL-4 (PDF) Nederlands
Meten is weten (spanning hotshoe waarden meten)  
Diverse handleidingen  van Metz flitsers Diverse talen
Boekje Elektronen flitsers Metz (ISBN 90-72216-64-4) Heiner Hennings Nederlands
Direct naar de ombouw van de 60 CT4  
Strobisme  



Omdat het boekje niet meer te verkrijgen is.
wil ik het boekje van 144 pagina's, voor de serieuze gebruiker tegen
een kleine vergoeding inscannen als PDF
Stuur me een mailtje bij interesse. 



    Mail mij   
 


Algemene informatie Metz Megablitz elektronenflitsers

lederen kent de fascinerende beelden, die het beslissende ogenblik lijken te bevriezen. Beelden die "flitsend" onthullen, wat anders verborgen blijft voor het menselijk oog. Beelden van een projectiel, dat een speelkaart doorboort, van de glasscherven van een brekende gloeilamp of van de melkdruppel, die bij raken van het oppervlak gedurende een duizendste seconde een kroon vormt. Al deze beelden zouden zonder de hulp van een elektronenflitser nauwelijks gemaakt kunnen worden. Zijn licht geeft de structuur van een blad de fijnste doorschijnendheid of schenkt verborgen onderwerpen voor enkele ogenblikken kleuren, die anders nooit door ons zouden zijn waargenomen. Flitslicht kan altijd en vrijwel overal ingezet worden. Het is de privézon van de fotograaf. Het is bij elk weer en onder alle lichtomstandigheden ter beschikking. Wie flitslicht echter alleen maar gebruikt, omdat het anders te donker is om te fotograferen, laat veel mogelijkheden verloren gaan om zijn foto's te verbeteren en zijn palet van onderwerpen te vergroten. Wie flitslicht als middel van individuele, creatieve vormgeving en de gerichte uitlichting gebruikt, kan op vrijwel alle terreinen van de fotografie nieuwe dingen zichtbaar maken en al langer bekende onderwerpen in een nieuw licht zetten. De fantasie kent voor het gebruik van flitslicht geen grenzen. Door flitslicht kunnen onderwerpen geheel naar wens superscherp of verwist, bont of zonder kleurzwemen, met meer of minder contrast afgebeeld worden.
[
Heiner Henninges april 1995]

Even voorstellen en het begin van mijn kennismaking met de Metz Megablitz flitsers
Mijn naam is Frans Petrij en ik fotografeer inmiddels alweer een jaar of 25.
In 1976 werd de eerste Metz Megablitz 45 CT geïntroduceerd. Bijzondere aandacht aan de vakjournalisten kregen destijds de external Universal-Sensor en de thyristor-schakeling. Door de extra batterijhouders  en accu's konden deze bliksemsnel te vervangen worden en werd de flitser een "just have model" voor elke journalist. Tussen de 50 en 3600 flitsen capaciteit afhankelijk van de soort batterijen was een uitkomst. Het richtgetal van 60 was ongekend voor die tijd. Diafragma en ASA/ISO konden eenvoudig met de draaischijf boven op de flitser geregeld worden. Helaas word het weer "handwerk" als je de flitser gebruikt in combinatie met een digitaal toestel. De TTL stand werkt waarschijnlijk alleen samen met een SCA 3000 systeem. Ik heb het nooit geprobeerd samen met mijn Canon 6DmkII , dus als er iemand is met ervaring op het gebied van de SCA adapters dan laat ik me graag informeren en kan de informatie op deze pagina aanvullen.  
      
Uit mijn oude analoge fotografietijd had ik nog een Metz 45-CT1 liggen. Aan deze flitser heb ik in mijn begintijd van de fotografie altijd heel veel plezier gehad. Verkopen of niet verkopen was de vraag? Ik besloot na wat speurwerk de flitser in te gaan zetten voor mijn huidige digitale fotohobby en vulde de batterijkooi met zes frisse AA 1.5v batterijen. Knopje omhoog en ...de bekende piep volgde en na een paar seconden lichte het "ready" lampje op. Flitser in de "W" stand gezet zodat het vermogen niet te hoog was en na een verlossende druk op het zwarte knopje volgde een prachtig heldere flits. Mazzel, want ik had gelezen dat als je de flitser te lang laat liggen zonder dat hij opgeladen werd de "Elco" de geest geeft en het dan einde dienst is.  Maar geluk was dit keer aan mijn zijde. Nadat alles weer werkte gelijk geprobeerd om het oplaadbare accupack weer aan de gang te krijgen. Helaas, de rode Metz batterijen waren ter ziele en moesten ook vervangen worden, maar daar zal ik jullie later over bijpraten. 
Toch durfde ik de 45 CT-1 niet rechtstreek op mijn Canon 6D mkII te gebruiken omdat in niet wist hoeveel volt zijn stuurstroom zou zijn. In mijn onwetendheid koppelde ik de flitser aan mijn Pawnpixelset en blies terstond de ontvanger op. Na wat zoekwerk op internet vond ik een site waar aangegeven werd hoe je de uitgangsspanning kon meten. Deze bleek nadat ik met de multimeter een meting had gedaan +/- 218v DC te zijn. Logisch dat de ontvanger stuk ging. Na verder onderzoek vond ik de V5 trigers van Cactus die maximaal 300v aan kunnen. De stoute schoenen aangetrokken en het systeem aangesloten. Na een aantal proefjes kreeg steeds meer vertrouwen, de triggers bleven heel en begon begon ik het spelen met deze flitser zo leuk te vinden. Dat ik me steeds meer ging verdiepen  in strobisme waardoor er al snel een tweede Metz flitser volgde in de vorm van een Metz 45-CT4.
In de tussentijd heb ik een groot aantal van dit soort flitsers op de kop weten te tikken, gewoon als een soort investering en om ze van de ondergang te redden. Inmiddels heb ik een stuk of 13 van dit soort flitsers. Allemaal werkend, met kabels en en Cactus V5 triggers. Binnenkort wil ik samen met mijn fotovriend Leroy een keer een compleet gebouw proberen uit te lichten. We gaan daarvoor alle beschikbare Metz flitsers inzetten.     

Anekdote De 60CT-4.

Een tijdje geleden zag ik op de veilingsite van Catawiki een set 60 CT-4 flitsers langskomen en besloot hier op te bieden. Uiteindelijk betaalde ik inclusief de veiling en verzendkosten schrik niet, een bedrag van € 225.-. Natuurlijk veel te veel dat begrijpt iedereen, maar dat terzijde. De set bestond uit 4 units, 2 flitsers, opladers en een hand vol kabels. De deceptie volgde al snel toen ik het set binnen had gekregen en ik ging testen. Niets, maar dan ook niets werkte zoals het moest.  Gelukkig kon ik contact opnemen met de verkoopster. Een aardige juffrouw die de set van een overleden vriend had geërfd en blijkbaar niets van dit soort flitsers afwist. Ze vroeg haar zwager de set te controleren. Hij vertelde haar dat alles naar behoren werkte, want de lampjes op Unit branden, dus zou alles zou moeten werken, niets was minderwaar en zaten we beiden met de gebakken peren.
Gelukkig begreep ze mijn telerstelling en we kwamen overeen dat ik het geboden bedrag van € 180.- terug zou krijgen en ik zou de veiling- en de verzendkosten betalen, de defecte set mocht houden. Omdat ik weinig tijd had verdween de doos met de CT-60's naar de schuur, maar elke keer als ik de schuur inliep kwam ik ze tegen waardoor ze me bleven intrigeren.  
Sinds augustus 2021 ben ik met pensioen gegaan waardoor ik nu wat meer tijd heb om er eens echt in te duiken. Eerst heb ik wat informatie van internet afgehaald over de werking van de 60 CT-4. De doos werd uit de schuur gehaald en ben ik gaan kijken wat nu eigenlijk het probleem waardoor ze niet meer werkte.  Ik kwam er al snel achter dat vooral de Dryfit accu's het grootste probleem waren. Nieuwe dryfit batterijen/accu's  zijn nergens meer te verkrijgen, ook niet in het buitenland. Na wat testwerk met draadjes, krokedillenklemmetjes en losse AA batterijen kon ik 1 set aan de gang krijgen. Ik was als een kind zo blij. Echter hielden de AA batterijen  het maar even vol en waren we weer terug bij af.
De enige optie was ombouwen naar NimH batterijen.  Eerst eens  uitgezocht wat de ingangsspanning was en op internet gekeken of ik batterijen kon vinden die 7.2v en minimaal 4000 MaH konden leveren. Uiteindelijk vond ik deze bij AliExpress in de vorm van accupacks van RC speelgoed.  
De complete ombouw met een werkbeschrijving kun je hieronder in het artikel "Ombouw CT 60-4 naar Nimh batterijen" lezen. Ik heb erg veel tijd gestoken in het uitzoeken en testen met als resultaat 3 werkende units en werkende flitser. Heb je vragen of ideeën dan mag je me natuurlijk altijd mailen.  

De 45-CT1
In oktober 2021 hielden voor de eerste keer een paddenstoelendag. Je moet weten dat mijn partner en ik jaarlijks onze drukbezochte macrodagen organiseren op de laatste zaterdag van juni en eerste zaterdag van juli. Op één van deze dagen komt altijd een fotograaf genaamd Sam die bijna alle jaren en dat zijn er inmiddels al 12 aanwezig is als deelnemer. Toen hij hoorde van mijn Metz "verslaving" vertelde hij me dat hij nog ergens een 45 CT-1 had liggen die hij niet meer gebruikte. Zo kwam het dat hij me de CT-1 doneerde. De flitser werd aan de "bypass" gehangen en wonder boven wonder ging ook bij deze flitser een lampjes branden. Uit ervaring weet ik dat de CT-1 een "gemene bijter" kan zijn omdat de synchronisatiespanning  wel tot 600v op kan lopen ..  Het hele verhaal over het gebruik van de 45 CT1 kun je hieronder terug vinden.
 

  

 


Ombouw 60 CT-4 naar NimH batterijen

   

(c) 20-01-2022 Frans Petry / Heino


 


Beschrijving ombouw van Metz 60 CT-4 Dryfit batterij naar NimH batterijen

        

Het is algemeen bekend dat de Dryfit accu's van de Metz 60-CT4 het inmiddels bijna allemaal hebben begeven.
Helaas zijn er geen vervangende batterijen voor te koop, dus moest ik zelf wat verzinnen om de boel aan de praat te krijgen.
Weggooien is natuurlijk doodzonde als de flitser het gewoon nog doet.
Ik heb ooit via Catawiki op internet 4 setjes 60 CT-4 tegelijk gekocht, die achteraf geen van alle werkte omdat Dryfit batterijen defect waren.
Gelukkig heb ik mijn geld voor een groot gedeelte teruggekregen en mocht ik de units houden, daardoor kreeg ik de mogelijkheid om ermee te experimenteren
Uiteindelijk bleek dat 1 van de 4 units defect was en 1 van de twee flitsers niet meer werkte, ook vond ik uiteindelijke een kabel die de geest had gegeven.   
Kortgeleden ben ik op zoek gegaan naar een stroomvervanging met veel vermogen en die heb ik gevonden in de vorm van 2 NimH accupacks van 7.2v, 3500 maH.
Dus totaal 7000 maH. Het resultaat is, dat je bijna het dubbele vermogen van de Dryfit batterij hebt waardoor je veel langer op vol vermogen door kunt flitsen.
- Hou er wel rekening mee dat je niet meer dan ongeveer 30x op vol vermogen achter elkaar door moet flitsen om oververhitting te voorkomen.   
De Flybee batterijpacks worden veel gebruikt voor "Remote Control" speelgoed en passen heelgoed in het batterijcompartiment van de Metz 60-CT4
Er zit 1 nadeel aan, je kan de batterijen niet opladen via het originele oplaad punt in de Unit.
Maar via een kabeltje en een externe oplader die meegeleverd wordt met de accupacks lukt het ook prima... 

Hieronder vindt je een werkbeschrijving hoe je de Dryfit batterij kunt vervangen 

Als je eerst het systeem wilt testen voordat je beslist aan kopen te doen klik dan hier 
1. Haal de defecte dryfit batterij uit het compartiment van de Metz60-CT4 (* Foto 1)
2. Zaag voorzichtig het deksel van de dryfit batterij af en haal het hele binnenwerk leeg, er zit geen vloeistof in de batterij, wel vindt je loodplaatjes in de batterij, dus wees voorzichtig.
Ik heb een "hout speedboor" van 15mm gebruikt om alle rommel uit de batterij te krijgen. 
De plastic schotjes die je tegenkomt kan je bijvoorbeeld met een hete houtbeitel of decoupeerzaag (zo goed en zo kwaad als het gaat) verwijderen.
Het laatste deel van de plasticschotjes heb ik wegwerkt met een frees op een flexibele boorkabel al met al een hele klus maar het is de moeite waard.
Het deksel van de batterij heb je in principe niet meer nodig, maar wil je het toch gebruiken om één of andere reden dan kan dat natuurlijk ook. 
Boven in het batterijcompartiment van de unit zie je 2 metalen contacten, de voorste is de  +  en de achterste is het - contact. (* foto 2 )
Neem een stukje tweeling snoer met een rode en een zwarte draad en soldeer de uiteinden af,
ik heb in dit geval luidsprekersnoer gebruikt, omdat die duidelijke een rode en een  zwarte draad hebben.
Het voorste contact van de CT60 unit verbindt je met rode draad en het achterste contact verbindt je met de zwarte draad (* foto 2 )
Het solderen van de contacten in de CT 60 unit kan een beetje moeilijk gaan maar met wat schuurwerk en wat soldeer vloeistof gaat het vast lukken lukken. 
3.  Koop bijv. bij AliExpress 2 stuks Flybee 7.2v 3500 MaH batterijpacks voor € 15,45 (per 2) (zie foto's beneden)
4.  De oplader van 7.2V en de snoertjes kan je in 1 setje op dezelfde site kopen voor € 4,05
     Wil je er wat extra snoertjes met SM connectoren bij hebben dan kost je dat € 2,08, altijd makkelijk als je ergens nog een extra verbinding wilt maken, maar niet echt noodzakelijk.
     Met 1 batt. pack lukt het ook om de unit aan de gang te krijgen maar dan heb je minder vermogen waardoor het aantal flitsen met ongeveer de helft wordt gereduceerd.
5.  Laad beide batterij packs voor gebruik volledig op (zeker 3 uur) (* foto 6)
6.  Aan de batterijpacks zitten "female" SM connectors die op de "male" aansluitingen van  de bijgeleverde snoertjes passen. 
7.  Knip één van de mannelijke connectors af waarna je de draden aan de + en de - van de CT 60 unit soldeert (de rode en de zwarte draad, die je aan de contacten hebt gesoldeerd) (* foto 2)     - ik heb een partij krimpkousjes gekocht en deze gebruikt om de solderingen te isoleren de kosten € 3.21     
8.  De batterij SM connectoren passen in de SM connectors van de kabelbundel die meegeleverd wordt.
9.  Laat de enige vrouwelijke connector naar buiten hangen zodat je de batterijen makkelijk op kunt laden. (* foto 5)
     Als alles is aangesloten en getest dan verbindt je de unit met de kabel aan de flitser (* foto 7)
10.Daarna zet je de schakelaar boven op de CT-60 unit in stand "1" het lampje moet nu gaan knipperen, (zie filmpje) wat wil zeggen dat de unit in ieder geval voor 80% is opgeladen
11.De lampjes achter op de flitser moeten nu gaan branden en na een aantal seconden zal de flitser gereed zijn voor gebruik 
11a - als de lampjes achter op de flitser zwakbranden dan is de spanning in de batterijen onvoldoende en moet je ze opladen.
12.Door op het zwarte testknopje aan de achterzijde van de flitser te drukken zal de flitser ontsteken.
13.Het blijkt dat, ook al staat de schakelaar boven op de Unit in de "0" stand er toch nog stroom wordt ontrokken uit de batterijen,
raadzaam is dat als je flitsers een tijdje niet gebruikt om de batterijen dan los te koppelen van de unit.    

Opladen NimH batterijpacks
Opladen via de normale weg is niet mogelijk met de originele oplader omdat deze geen power genoeg heeft om de NimH batterijen op te laden.
Het opladen geschied nu met de bijgeleverde 7.2 v oplader die je via een SM connector aan kunt sluiten  (* foto 6)
Je kunt beide, of meer packs tegelijk opladen, helaas geeft de oplader niet aan wanneer de batterijen vol zijn, dus dat zal je een beetje moeten gokken.
Wil je meer controle dan kun je ook een slimme oplader gebruiken, ook die is te koop via AliExpress, geef tijdens het bestellen wel aan  dat er een SM connector aan moet zitten
(optie SM PLug) de oplader kost ongeveer 10 euro.

Nu kan het zijn dat je eerst alles wil testen voordat je uitgaven gaat doen, ga dan als volgt te werk

Verbind dan de connectoren in de unit met 2 kabeltjes voorzien van krokodillenbekjes aan een setje van 6 AA (1.2v) Nimh batterijen in serie geschakeld dus totaal 7.2 V
Zijn het gewone 1.5V AA batterijen dan zou ik voor 5 batterijen kiezen om te testen anders kom je uit op 9 volt uit en dat is wat veel.
kijk of het lampje bovenop de unit wil gaan branden of knipperen als je de hoofdschakelaar in stand "1"zet, gebeurt dat niet dan is de unit waarschijnlijk defect 
Gaat het kampje branden/knipperen dan kan je de flitser aanzetten en kijken of deze wil laden, de lampjes achter op de flitser moeten gaat branden als de flitser gereed is (het kan soms een tijdje duren voor het groene lampje gaat branden) Controleer steeds of de batterijen niet te warm worden, gaat de flitser niet aan dan is de flitser helaas defect.
Ook moet je de kabels goed controleren deze blijken ook nog wel eens problemen te veroorzaken.     

- Gebeurt er niets dan is de unit of flitser overleden (meestal is dan de grote Elco condensator in de unit defect omdat het systeem te lang zonder "prik" is weggelegd)

Onderhoud:
Regenereren is noodzakelijk bij alle CT en CL Metz flitsers en moet zeker 1x in het kwartaal plaatsvinden.
Laat de flitsers rustig 10 minuten opladen, daarna laat je de flitser een paar keer flitsen in de "W" stand (minimale flits) daarna kan je een paar keer op vol vermogen flitsen.
Leg de flitser opgeladen weg. en haal de batterijen uit de batterijkooi, of koppel de batterijen via de SM plug los van de unit

Synckabel
Let op, de kabel aansluiting van de CT-4 en de 60 CT-4 hebben minder contacten als die van de CT-5.
Gelukkig passen de connectoren alleen in de juiste flitser, waardoor er niet fout kan gaan.
De CT-1 heeft een kabelconnector met gaatjes.     

          Links de CT5 en rechts de CT4

 

DE OMBOUW IN DE PRAKTIJK


Hieronder kun je zien hoe ik de boel in elkaar heb gezet. 

 
Foto 1                                                                                                                                                                                                 Foto 2

 
Foto 3                                                                                                                                                                                                 Foto 4

 
Foto 5                                                                                                                                                                                                 Foto 6


Foto 7

 

Klik op de foto's om naar de verkooppagina te gaan van AlieExpress.
Ik heb al heel veel aankopen bij AliExpress gedaan in China en tot nu toe is alles zonder problemen afgeleverd
-Je moet wel even geduld hebben maar dan ben je wel een stuk goedkoper uit-
Wees niet bang voor extra douane kosten, die zitten bij de prijs in (VAT). 
Wel even een account aanmaken, anders kan je er niets kopen


Video van het totaal plaatje

 

 

 


De METZ Mecablitz 45CT-1

Al een tijdje hou ik mij bezig met de Mecablitz staafflitsers van het merk Metz. De Metz 45-CT1 is een prima flitser maar heeft wel wat aandacht nodig om hem veilig te kunnen gebruiken
Daarom zal jullie bijpraten en wat tips, trucs en uitleg geven over dit type flitser van Metz.
De CT-1  is een "linke" in tegenstelling tot zijn grote broers zeker als je hem wilt gebruiken voor je "digitale" fotografie hobby. 
De stuurspanning van de CT-1 kan erg hoog oplopen, tot wel tot 600v DC wat hem tot een "gevaarlijke jongen" maakt. 
De CT-1 flitsers mag je nooit rechtstreeks op je digitale toestel of trigger aansluiten, onze mooie digitale apparatuur kan helaas niet tegen deze hoge stuurspanning.
Toch zijn er trucjes om de de stuurspanning van deze flitser te "handelen" waardoor je de CT-1 toch prima kunt gebruiken zonder dat er rare dingen gebeuren.
Gelukkig zijn niet alle CT-1 flitsers "bijters" de flitsers met een serienummer boven de 54000 hebben een lagere stuurspanning, maar ik zeg altijd "meten is weten"
Verderop in dit artikel kun je lezen hoe je de stuurspanning uit kunt lezen en hoe je de flitser in kunt zetten. 

Wat en hoe controleren we de flitsspanning en plegen we onderhoud.

Bevestig als eerste de sync kabel aan de zijkant van de CT-1, zorg dat de batterijen zijn opgeladen en plaats de kooi met de batterijen in de voet van de CT-1
De AA batterijen moeten als volgt worden geplaatst:
De ronding van de kooi van je af, 3 batterijen met de + omhoog van links boven naar rechts onder
2 batterijen met de + naar beneden rechts in de kooi
1 batterij met de + naar beneden aan de linker kant

Schuif de linkerschakelaar omhoog zoals op de afbeelding. Na een tijdje moet het buislampje dat rechts boven de schakelaar zit gaan branden
Ook hoor je een fluitend geluid, wat beteken dat de flitser geladen wordt.
Gebeurt er niets dan zit misschien de batterijhouder niet goed in de houder/ flitser.
Ook kan het zijn dat de flitser gewoon defect is gegaan door te weinig onderhoud.  
Vaak gebeurd het dat de flitsers lange tijd niet periodiek geladen worden, de Elco die in de flitser zit gaat daardoor defect en repareren loont in dit geval niet meer
De flitser moet minimaal 1 maal in het kwartaal 15 minuten geladen worden. Daarna in de "W" stand een paar keer laten flitsen en dan in de ""M" stand
een keer op volvermogen laten flitsen. De flitser opgeladen wegleggen en de batterij kooi uitnemen en daarna zonder batterijen terug plaatsen.
Bij oplaatbare batterijen hoeft dit niet die kun je gewoon laten zitten. Zet de CT-1 wel uit voor je hem opbergt.  

Flitsspanning controleren

 

Als het goed is heb de sync kabel al geplaatst
Aan het einde van de kabel zit een klein rond stekkertje dat in het midden een pennetje heeft en een metalen buitenmantel ook wel X-contact genoemd.
Sluit deze kabel aan op de CT-1, door de grote stekker met de gaatjes aan de zijkant in de flitser te steken.  
 

Zet de flitser aan en de multimeter op de hoogste stand van de gelijkstroom -- (DC) keuze.
Wacht tot het gereed lampje van de flitser brand en meet met een multimeter de spanning tussen het middencontact en de buitenmantel
Het is even lastig om goed te meten omdat de kans groot is dat je met de meetpennen verbinding maakt tussen het pennetje en de buitenmantel
als dat gebeurd niet schrikken want dan gaat de flitser af en moet je het opnieuw proberen.
- De flitser gaat niet af als je het middencontact met de rode meetpen aanraakt en de buiten mantel met de zwarte meetpen.
Bij de meting van mijn CT-1 kwam ik uit op 208v gelijkstroom (DC).

Aansturen met een radio trigger of een optische sensor (slave)
De Cactus V5 radiotrigers, kunnen een spanning aan van max. 300v DC verwerken zonder dat er iets kapot gaat.
Ik heb de combinatie CT-1 en V5 meerdere malen samen gebruikt en met succes ging de CT-1 af en bleef de Cactus trigger heel.
Helaas zijn deze triggers nog maar mondjes maat te vinden op bijv. Marktplaats en je hebt er altijd twee nodig. 1 om te ontvangen en 1 om te zenden.
Let er goed op dat zowel bet de ontvanger als bij de zender gelijke kanalen zijn ingesteld. Op het wieltje in de trigger zijn de kanaalnummers genoteerd
   

Links de Cactus v5 in het midden de optische adapter en rechts de Hotschoe adapter van Metz tsc-11
Die laatste moet ik nog uitproberen, zodra ik bij Kameraexpress in Zwolle kom zal er er één meenemen en uittesten 
Inmiddels uitgetest en goed bevonden.
LET OP: DEZE FLITSSCHOEN ADAPTER IS ALLEEN TE GEBRUIKEN VOOR LAAGSPANNING ONTSTEKING. DUS NIET GEBRUIKEN BIJ DE METZ 45 CT-1

Ligt de stuurspanning echter hoger als 250v DC dan kun je de flitser alleen als "slave" gebruiken in combinatie met een "draadloze optical hot schoe flash remote adapter"
Deze adapters hebben geen last van de hoge spanning, het aansturen gebeurt dan met een master flitser, optische adapter zorgt en dan voor dat de CT-1 mee flitst als "slave"   

Serienummer Metz staafflitsers
Over het algemeen zijn het de CT-1 modellen met een serienummer onder 54000 die een hoge voetspanning hebben, het serienummer kun je vinden onder de flitskop.
    

Batterij contacten Metz 45 CT/CL
Alle CT/CL -45 flitsers hebben aan de binnenzijde 3 contacten, die je goed schoon moet houden, controleer en reinig ook de contacten van de accukooien
Dit kan je het beste doen met een glasvezel borsteltje.  
Het oplaadbare accupack gebruikt de contacten A + B om de flitser van stroom te voorzien
De batterijkooi met 6 AA batterijen gebruikt de contacten A en C om de flitser van stroom te voorzien.
Daarom zie je vaak dat de de flitser het wel doet met een oplaadbaar pack en niet met de batterijkooi of andersom.


De METZ Mecablitz 45CT-5


De 45 CT-5 aangestuurd met een normale Metz synckabel, een
Cactus V5 triger en een Metz flitsadapter
Het groothoek opzetstuk die de beeldhoek van 35 mm vergroot naar 28 mm.
zie je hieronder 


Opzet stukken voor de hoofdflits en invulflits


Deze foto is gemaakt met 1 CT-5 op oudejaarsavond rond 23:00 uur vanaf een balkon op 35 meter op vol vermogen ("'M" stand)
in combinatie met een Canon 6D mkII en een setje Cactus V5 triggers.
F 4.5 - ISO 640 BP-45mm 1/100e 

Fotograferen met de Metz 45 CT/CL 4 en 5
De Metz 45 CT-5 is de laatste staafflitsers in het segment van de 45 serie. Het is één van de krachtigste flitsers die Metz ooit gebouwd heeft. Alleen de 60 -CT4 is krachtiger.
Er zijn er nog veel CT-4 en CT-5 modellen in omloop en worden vaak aangeboden op marktplaatsen en veilingsites voor de verkoop. Ook ik ben gek op deze prachtige staafflitser en heb er al vele prachtige foto's mee geschoten. Ik heb van Canon meerdere Canon flitsers waaronder een 580EXII en een aantal 430


Deze foto is midden op de dag in de volle zon geschoten, met een Canon 6D mkII
en een 1.4 analoge lens -2 EV onderbelicht en met een 45 CT-4 ingeflitst.


Op deze manier kan je voor weinig geld toch een prachtige flitser met veel kracht kopen.
Let er wel op dat de batterijkooi waar de losse AA batterijen in kunnen meegeleverd wordt en de synckabel omdat deze moeilijk te verkrijgen is.
Ben je zover dat de flitser werk, dan kan je helemaal los gaan. In één van de volgende hoofdstukken kun je lezen hoe je de flitser zonder gevaar aan kunt sluiten.
op bijv een radio triggersetje van Cactus of pixel Pawn.   
   
Meten is weten
Syncspanning meten, heel eenvoudig met een multimeter
Zet de meter op de hoogste stand DC gelijkstroom, zet de flitser aan tot hij klaar is om te flitsen en meet de spanning tussen de twee contacten van de synckabel.
Het middencontact = de +
Bij deze 45 CT-5 kom ik uit op 25.6 volt. dus kan ik elke gewenste radio trigger gebruiken, dus ook een Pixel Pawn setje.  
 


 

Aansluiten Cactus V5 trigger op de  METZ Mecablitz elektronen flitsers



Aansluiten van de Cactus trigger V5 op de Metz 45 CT-5
    
Ik heb gezocht op internet maar kon helaas niets vinden over het aansluiten van de Metz-CT/CL flitsers via de Catus V5 trigger.
Daarom heb ik besloten om zelf maar een kleine beschrijving te maken.
Wat heb je nodig:
1. Een Metz 45/60 CT/CL -1 tm 5
2. Een sync kabel (de CT-1 heeft een stekker met gaatjes, de rest hebben een stekker met meerdere contacten) 
3. Een hotschoe adapter
4. Een Cactus V5/V6 trigger ( LET OP: een andere trigger werkt ook, maar niet voor de 45-CT1 !)


Met hotschoe adapter        Met een X-contact stekker (ct-1)

De synckabels zijn er in 2 vormen.
1. Compleet met een hotschoe adapter, met alleen een midden contact
2. Met een X-contact stekker
3. Ook bestaan er SCA adapters maar daar later iets over.

Als eerste moet je ervoor zorgen dat de V5 triggers goed ingesteld staan.
Vul de laatjes met ieder 2 volle AAA batterijen (pennetje van het laatje naar voren, de rechter batterij met de plus naar voren, de linker met de plus naar achteren)

Druk het laatje in de trigger zodat hij in de vergrendeling klikt.
Zet beide triggers op hetzelfde kanaal (in dit geval kanaal 15.)
Daarna zet je één trigger op TX (Transmit = zenden), deze monteer je op je camera     
De andere trigger zet je op RX (Receive = ontvangen), deze monteer ja aan de synckabel van de Metz flitser
Als je nu bij de TX trigger op het zwarte knopje drukt, lichten de controle lampje beide even op (gebeurt dit niet, kijk of het kanaal nog goed staat)   


Aansluiten synckabel
Heb je alleen een synckabel met een X-contact stekkertje, dan kun je hieronder zien hoe je die aan moet sluiten op de trigger
Er zijn diverse hotshoe adapters te koop met een X-contact aansluiting, Let wel op dat ze een (kogel) aansluiting hebben aan de onderzijde.
Aan de bovenzijde hoeven geen contacten te zitten, meestal zijn deze converters universeel

                                                 Flitsschoen-adapter voor Canon TSC-11                                              
LET OP: DEZE FLITSSCHOEN ADAPTER IS ALLEEN TE GEBRUIKEN VOOR LAAGSPANNING ONTSTEKING. DUS NIET GEBRUIKEN BIJ DE METZ 45 CT-1

Deze is voor Canon, maar eigenlijk gaat het alleen om het X-contact aansluiting en het midden contact dat zich aan de onderzijde van de trigger bevind
Ik heb de Metz getest en ik moet zeggen hij werkt super, zeker voor Canon. Natuurlijk is deze adapter ook voor andere merken camera's te koop    

Hieronder de Hama flits-Adapter "2" 6952, deze kan je wel gebruiken met de Metz 45 CT-1
Het de meest eenvoudige hotschoe adapter die je, je maar kunt bedenken,
Die van mij zit wat los in de flitsschoen, maar misschien dat de huidige adapters geen probleem hebben omdat ze een extra klemplaatje hebben gekregen. 


 

Steek het stekkertje in het X-contact van de converter en monteer de converter boven op de de trigger.
Zorg dat de converter goed in de houder zit anders maakt hij geen contact
Zet de flitser aan en als je nu op het testknopje dat boven op de TX trigger zit drukt moet de flitser afgaan.
- Gaat hij niet af controleer dan het volgende staat de zender op TX, staat de ontvanger op RX, staan de kanalen gelijk, zit de adapter goed in de flitsschoen.
- Zijn de kabels allemaal goed gemonteerd en brand het "ready lampje"van de flitser.



 

    

 

TIP:
Verkopen van een Metz CT/CL flitser via bijv Marktplaats: 
Wil je, je Metz verkopen en weet je zeker dat hij werkend is, maak dan een foto waarop te zien is dat de lampjes/ display en/of buislampje achter op de flitser branden voordat je hem te koop aanbied het scheelt je een hoop vragen en je verkoopt de flitser veel sneller voor een hogere prijs ook wat hoger kunt houden. Ik heb al prijzen langs zien komen van boven de honderd euro.  


Nostagie:
Wat oude foto's van het gebruik van de Metz Megablitz in vervlogen tijden 

Metz 60 CT-4 in combinatie met een NIKON F Photomic SLR



Het nostalgische Strobisme gevoel


Strobisme is een verzamelnaam voor het creatief fotograferen met kunstlicht. De Metz CT en CL flitsers zijn hiervoor prima geschikt voor.
Je kunt ze door hun staafvorm goed laten vasthouden en hij heeft een goede beugel om hem  op een statief te bevestigen bevestigen.
Ook kan hij samen met het toestel op de beugel als zijflitser worden gemonteerd.
Door de enorme lichtopbrengst in combinatie met een flitsparaplu kun je veel en super zacht licht creëren zodat je ook als het zonnig is toch in kunt flitsen
De CT/CL-4 en 5 hebben een extra invulflits venster onder de master flitskop waardoor je zowel indirect als direct licht kunt combineren.
Helaas is de invulflits niet in te stellen, maar er is wel een diffuser voor de het licht iets kan temperen wanneer het toch teveel blijkt.   

Links zie je een CT-1 gemonteerd op een swiffel. Rechts een nostalgie foto waar een
Metz Megablitz wordt gebruikt in combinatie met het televoorzetstuk 45-33.
De uitlichting bedraagt door de ingebouwde Fresnell-lens exact 11/19 graden.
De reikwijdte van de flitser wordt door het voorzetstuk bijna verdubbeld.
Het flitslicht is zo sterk dat het uiterst voorzichtig ingezet moet worden.
omdat het bij verkeerd gebruik het tot oogschade kan leiden.
Het voorzetstuk is alleen handmatig in te stellen in de vorm van "trail en error"



 

 

 

     
Nog een paar foto's uit het verleden de kapotte kabels zijn inmiddels vervangen of gerepareerd. 
De grote witte paraplu heb ik bij "de Blokker" gekocht.
In het handvat heb ik een pen met een bus gemonteerd om hem op het statief te kunnen bevestigen
de parapluhouder is los te koop bij elke fotozaak
Je kan natuurlijk ook een gewone flitsparaplu kopen, die is in alle soorten en maten bij de fotospeciaal te koop