Volvo 360GLT 2.0i
Bouwjaar april 1987 --  TEST
Kenteken RL-80-PG


Terug


 
Testrapport 360 GLT / Technische gegevens


Signalement:
De nieuwe uitvoering en topmodel van de 300-serie, is de De 360 GLT. Deze heeft een 2 1iter motor met brandstofinspuiting, dezelfde motor met carburator wordt al langer, in deze serie toegepast. In verband met de hogere prestaties zijn de banden en het veersysteem  aangepast en zijn achter gasgevulde schokdempers gemonteerd. Uiterlijk is deze versie herkenbaar aan een forse spoiler op de achterklep. Standaard heeft de 360 GLT, een  vijfbak, lichtmetalen velgen en een verwarmde bestuurdersstoel. Leverbaar in drie- en vijfdeurs uitvoering, met een grote achterklep en neerklapbare achterbank. De sedan uitvoering heeft een skiluik in de achterbank. De Volvo 360 is een fraai en luxueus uitgevoerde wagen. De interieurruimte valt voor deze prijsklasse echter wat tegen. De inspuitmotor is bijzonder soepel en levert hoge prestaties (115pk), waartegen de rijeigenschappen goed zijn opgewassen. Het prijsverschil met de carburatieversie is echter vrij groot.

 

 

Motor

Voorin geplaatste, vloeistofgekoelde viercilinder in lijn. Het is de reeds lang bestaande B 19A-motor; die uit de grote ­Volvo serie stamt en met carburator ook al langer, wordt gebruikt in de 300­serie. De Bl9E van de 360 GLT heeft Bosch LE-Jetronic brandstofinspuiting. Het nieuwe van dit systeem schuilt in het feit dat de brandstoftoevoer bij het los­laten van het gaspedaal wordt afgeslo­ten, hetgeen een zekere brandstofbe­sparing zou opleveren. Cilinderinhoud 1986 cm3. DIN-vermo­gen 85 kW (l15 pk) bij 5700 r/min. Kop­pel 160 Nm bij 3600 r/min De carburatorversie levert een vermo­gen van 68 kW (92 pk) bij 5400 r/min en een koppel van 152 Nm bij 3300 r/min; vooral het vermogen van de nieuwe motor is dus flink hoger. Specifiek vermogen 42,8 kW/dm3 (57,9 pk/l), een waarde die iets boven het gemiddelde ligt. Specifiek gewicht 13,6 kg/kW (10,0 kg/pk), een zeer gun­stige verhouding. 

Prestaties

Liggen op een hoog niveau. Topsnel­heid 178 km/h. Deze snelheid wordt bereikt in de vierde versnelling, maar in vijf is de wagen praktisch even snel, namelijk 177 km/h. De fabriek geeft een top van 183 km/h op. Zeer snelle acceleratie vanaf stilstand. Tot snelheden van ruim 140 km/h trekt De  wagen.moeiteloos door en  ook ­daarboven  reageert de motor nog redelijk vlot op het gaspedaal. Zeer soepele motor, goede trekkracht bij lage toerentallen. Veel schakelen is niet noodzakelijk, ook in de vijfde ver­snelling levert de motor nog een zeer behoorlijke trekkracht. De vierde versnelling is goed bruik­baar in stadsverkeer, de vijfde heeft in die omstandigheden geen praktische betekenis. 

Brandstofverbruik

Redelijk gunstig bij lage rijsnelheden, maar boven snelheden van omstreeks 120 km/h vrij sterk progressief stijgend met het toenemen van de snelheid. Het gemiddelde verbruik zal variëren tus­sen 11 en 13 1/100 km (1 op9 en 1 op 1,5), normale cijfers, de hoge prestaties in aanmerking genomen. Volgens fabrieksopgave is het ver­bruik overeenkomstig ECE-normen bij ­90 krn/h 6,6, bij 120 km/h 8,8 en bij stadsritten 12,2 1/100 km. 

Aandrijving

Achterwielaandrijving. Volledig ge­synchroniseerde vijfversnellingsbak met vloerschakeling. De bak is samen met het differentieel bij de achteras ge­plaatst. Lichte en vrij directe bediening met een  betrekkelijk korte slag. De pook staat goed onder handbereik, ook in de positie van de vijfde versnelling. Goede synchromeshes; De achteruit is uitstekend vergrendeld. De koppeling komt soepel in aangrij­ping en de benodigde pedaalkracht is normaal. Een automatische transmissie is in combinatie met deze motor niet le­verbaar. 

Besturing

Nogal indirect, maar wel nauwkeurig. Het wegcontact is vooral bij snelheden boven 120 km/h vrij vaag, maar als ge­volg van de positieve koersvastheid is dit niet zo bezwaarlijk. Vrij duidelijk onderstukkarakter, maar in snelle bochten resulteert dit toch niet in een al te zware bediening. Ook bij lage rij­snelheden, zoals bij parkeermanoeuvres, is de bediening betrekkelijk licht. 

Koersvastheid op rechte weg

Zeer positief. Oneffenheden in het wegdek hebben betrekkelijk weinig invloed op de koers en ook de invloed van zijwind is gering. Al met al een zeer rustige. besturing, die bijdraagt tot het algehele comfort.

Gedrag in bochten

Goed. De achteras breekt pas in een laat stadium uit, bovendien is dit uitbre­ken gemakkelijk te corrigeren. Onder wat minder gunstige omstandigheden, zoals op natte wegen en dergelijke, moet men  vanzelfsprekend met enig beleid met het gaspedaal omgaan. Dribbelverschijnselen doen zich slechts incidenteel voor. Het overhel­len van de carrosserie neemt geen hin­derlijke vormen aan en blijft ook tot een minimum beperkt bij relatief klei­ne stuuruitslagen. 

Handelbaarheid en bediening

Algehele bediening licht en gemakke­lijk. Benodigde apparatuur goed onder handbereik. Schakelaars voor ruiten­wissers en -sproeiers aan stuurkolom. De hoofdlichtschakelaar zit op het dashboard, maar binnen het directe bereik van de bestuurder. Tipstanden voor clignoteurs en ruitenwissers. Vlot wendbare wagen in stadsverkeer. Goed uitzicht, althans naar voren. De voorzijde van de wagen is goed gemar­keerd en ook de achterzijde - of beter, gezegd, de ruimte erachter - is vrij goed in. te schatten door de spoiler op de kofferklep. De blinde hoeken naast de achterruit zijn groot en hinderlijk voor het zicht naar achteren, maar de wagen heeft standaard twee goede buitenspiegels. De niet tot de standaard uitrusting behorende hoofdsteunen op de rugleuning van de achter­bank zijn wel hinderlijk voor het zicht naar achteren. De voorruitstijlen zijn fors bemeten. 

Vering

Redelijk soepel. Grote oneffenheden worden goed verwerkt, kleine worden wel duidelijk doorgegeven. Goede schokdemperwerking.

Algeheel comfort

Staat op een zeer acceptabel niveau. De motor is in het lage- en middentoerengebied vrij stil, bij hoge toerental­len echter duidelijk hoorbaar. In de vijfde versnelling komt men normaliter echter aan deze hoge toerentallen niet toe. Windgeruis is al bij relatief lage rij­snelheden, zelfs al onder de 100 km/h, duidelijk waarneembaar; bij hoge rij­snelheden wordt het storend. De ban­den veroorzaken betrekkelijk weinig bijgeluiden, maar slaan wel sterk op korte oneffenheden zoals richels in be­tonwegen en dergelijke. De zitpositie, de rustige besturing en doorgaans ook de vering tellen als pluspunten voor het comfort. 

Remmen

Voor schijfremmen, achter trommels. Rembekrachtiger en remkrachtbegrenzer.  Bereikbare vertraging zeer hoog. Blokkeerverschijnselen doen zich vrijwel niet voor, zodat de wagen ook bij krachtig afremmen vanaf hoge snel­heid uitstekend onder controle blijft. Benodigde pedaalkracht normaal, ook bij warme remmen. Bereikbare handremvertraging ruim­schoots voldoende. 

Carrosserie

Zelfdragend. Zowel twee- als vier­deurs met grote achterklep. Dezelfde karakteristieke vormgeving als van de langer bestaande 340 modellen; de 360 GLT onderscheidt zich van de andere versies door de mistlampen in de voor­ spoiler en de forse kunststof spoiler op de achterklep Kunststof bumpers en beschermstrips langs de flanken van de carrosserie. 

Interieur

Keurig verzorgd, maar niet overdreven ruim voor een auto uit deze prijsklasse. De ruimte is groot genoeg voor vier volwassenen. Voorin is de beenruimte voldoend groot; de hoofdruimte wordt wat beperkt door het (als extra gemon­teerde) schuifdak. Achterin is de been­ruimte toereikend; ook de hoofdruimte is ten opzichte van die in de vorige ver­sies iets vergroot, maar houdt nog steeds niet over. Zeer overzichtelijk, compact dash­board. Duidelijk afleesbare snelheids­meter en toerenteller. De miswijzing van de snelheidsmeter is bij hoge snel­heden niet al te groot; de toerenteller is eveneens iets te optimistisch. Voorin royale, zeer comfortabele stoe­len die een goede steun geven, ook in zijdelingse richting. De rugleuningen van de voorstoelen zijn traploos ver­stelbaar en de bestuurdersstoel is voorzien van een verstelbare lendesteun. Zowel voor als achterin twee vaste hoofdsteunen; voor de achterste geldt echter een meerprijs. De voor­stoelen zijn in voldoende mate achter­waarts verstelbaar. In het midden van de vrij hoge, licht ge­profileerde achterbank zit een opklap­bare armsteun.Fraaie stoffen bekleding, tapijtvloer­bedekking. Bekleed stuurwiel. 

Bagageruimte

Ruime, geheel beklede koffer met een kleine opstaande rand aan de achter­zijde. Dank zij de grote achterklep is de ruimte goed toegankelijk. De hoedenplank is gedeeltelijk wegklapbaar en indien nodig kan hij ook eenvoudig geheel uitgenomen worden. De laadruimte is verder te vergroten door de achterbank naar voren te klap­pen, waardoor een grote, vrijwel Vlak­ke  laadvloer ontstaat. Om de., rugleu­ning naar voren te kunnen klappen moet men eerst de hoofdsteunen hier­van verwijderen. Het noodreservewiel ligt verzonken in de bodem van de koffer.In het interieur een ruim, verlicht dash­boardkastje. Verder zijn er aflegmoge­lijkheden rechts op het dashboard en in een ruim opbergvak in de midden­console. Bakken in de voorportieren. 

Veiligheid

Goede rijeigenschappen, rustige be­sturing. Goede remmen met eenvoudig in voor en achter gescheiden circuits. Behoudens sleutels geen uitspringen­de delen op kniehoogte.

Knipperlichtinstallatie. Gedeelde, sa­mendrukbare stuurkolom. Gelaagde voorruit. Kindersloten op achterportie­ren. Voorin automatische driepuntsgordels waarvan het oprolmechanisme en een gedeelte van de gordel achter de be­kleding zijn weggewerkt. Zowel het heup- als het schoudergedeelte liggen in de meest voorkomende stoelposi­ties goed aan. 

Verwarming en ventilatie

Kachelcapaciteit ruim voldoende, tem­peratuur goed regelbaar; gescheiden temperatuurregeling voor het linker en rechter gedeelte van de wagen. Diver­se uitstroomopeningen, onder meer in de voetenruimte van achterpassagiers. Voor de ontwaseming van de zijruiten zijn er aparte, afzonderlijk te regelen uitstroomopeningen aan weerszijden van het dashboard.  Rechtstreekse toevoer van buitenlucht via verstelbare roosters centraal op het dashboard. Verwarmde bestuurders­stoel; de verwarming schakelt automa­tisch in beneden 15°C en schakelt uit bij een temperatuur van ongeveer 25°C. Afzuiging uit het interieur. Ventilator met drie snelheden. 

Verlichting

Hoofdverlichting met uitstekende lichtopbrengst. In de voorspoiler zijn twee halogeen breedstralers opgeno­men. Bij het afzetten van het contact blijft de ingeschakelde hoofdverlich­ting branden. 

Documentatie

Zeer uitgebreid, overzichtelijk Neder­lands instructieboekje. Een werk­plaatshandleiding is à f 125,- voor par­ticulieren te koop. Een onderdelen­boek kost f 76,-.