DE RUSKA BUGGY 36-ND-77
De
firma Ruska bouwde in een mooi Amsterdams pand aan een gracht VW-kevers om
tot een Ruska Super Buggy. Na de aanvraag van een aantal prospectussen werd de
knoop in half 1976 doorgehakt en een Ruska Super Buggy besteld. Voor de kleur
groen werd gekozen. Ik meen dat deze speciale lak bij Kurt Herbert vandaan kwam.
Een lak die men ook wel Zilverflake lak noemt. Ik weet nog wel, als je door de
stad reed onder de lantarens dan lichte de lak helemaal op een waanzinnig
gezicht. De motor werd een nieuw 1300cc VW blok. De originele banden 195x15
waren voor het gezicht breed genoeg dus daar hoefde ik daar niets aan te
veranderen. Het duurde ongeveer 3 maanden voordat de Buggy afgeleverd kon
worden. Dus dat werd 3 maanden op hete kolen zitten. In die 3 maanden werd er
bij Ruska een oude of schade kever gestript. Daarna werd elk draaiend onderdeel
gereviseerd. De oude kever carrosserie ging naar de sloop en het chassis werd
ongeveer 30 cm ingekort, daarna werd er een polyester body op het onderstel
geplaatst en een nieuwe buggy was geboren. Het totale gewicht na afbouw bedroeg
ongeveer 550 kg. Toen ik MIJN Buggy in augustus 1976 op ging halen bij Ruska had
hij het kenteken 28-02-BJ wat stamde uit 1966 en bij het originele chassis
hoorde. 1 maand later kreeg ik het nieuwe kenteken binnen 36-ND-77, wat dus
eigenlijk uit 1976-1977 dateert. Na een tijdje met "de tuinstoel" , want zo
noemden mijn vrienden de Buggy rond gereden te hebben, kwamen de eerste
problemen aan het licht. Als eerste de voorwielophanging. Door het verminderde
gewicht stond de vooras altijd in zijn bovenste stootnokken. Alleen als ik de
benzinetank vol had veerde het geheel van voren een beetje. Na een kleine
constructiewijziging waarbij de smalle platen van de torsievering werden
verwijderd werd de wegligging een stuk aangenamer. Ook de achtervering werd
terug gesteld zodat de achterwielen nu recht onder de auto stonden. Doordat de
motor helemaal open lag van achteren was een goede regenbui zijn dood. Nadat we
bougiekabels, ontstekingskap, bobine hadden ingepakt werd VW-Motor beter bestand
tegen vocht. Zelfs zo goed, dat de auto nu meer leek een speedboat, zoveel
water kon hij hebben. Dus werd "De Tuinstoel" omgedoopt tot "Speedboot". Op een
gegeven moment verbrande de startmotor. Ruska had een 6v startmotor geplaatst
i.p.v. een 12v. Het hele systeem was 12v dus de 6v startmotor hield dat wel even
vol, maar niet echt lang. Wij vroegen natuurlijk aan de firma Ruska waarom ze
voor deze optie hadden gekozen. Het antwoord was heel simpel en Amsterdams, "dan
draait hij wat sneller rond en slaat wat makkelijker aan". Wij dus toch maar een
12v geplaatst waarna dit probleem ook opgelost was. In begin 1977 bouwden we de
Buggy om op LPG omdat ik veel kilometers moest maken. Havelte - Heerlen op en
neer. O ja, dit is wel een leuke anekdote over de auto. In juli 1977 wilde mijn
ouders en ik op vakantie naar Wallis
Zwitserland. Ik kwam de vrijdag voor dat we op vakantie zouden gaan van
Havelte afzakken naar
Ubachsberg (Zuid/Limburg) waar we inmiddels woonde. Bij Zwolle dacht ik bij
mezelf laat ik even proberen op de auto goed op benzine loopt dan heb ik straks
onderweg geen problemen. Dus de knop ging van LPG op benzine..... een paar
daverende klappen een hoop herrie en over was het met de pret. De moed zonk me
natuurlijk gelijk in de schoenen, hoe moest ik nu morgen naar Zwitserland en wat
was er in het achteronder gebeurd.. Dus de ANWB gebeld. en in de tussentijd zelf
maar eens slim onder de klep gekeken. Het luchtfilter eraf getrokken...... en ja hoor
ik zag het probleem al snel de acceleratiesproeier was uit de carburateur verdwenen.
Ik deed de klep weer dicht en wachtte op het gele autotootje. Toen de wegenwacht
kwam was zijn eerste vraag ... laat hem maar eens lopen... ik startte en wonder
boven wonder sloeg hij ratelend op 3 cilinders aan. STOP maar riep de WW er ligt
een lager uit. Met veel overredingskracht kon hem eindelijk vertellen wat mijn
bevindingen waren. MMMMMMMMM inderdaad zei hij nadat hij in de carburateur had
gekeken sorry het leek anders het geluid van een uitgelopen lager. Ik kan er nu
helaas niets aan doen. Dus mijn vader gebeld, "kom je me even ophalen" vroeg ik
hem. Na wat geknor zei hij dat hij eraan kwam. De buggy werd naar huis gesleept.
De volgende dag werden de bougies verwijderd en de motor gestart. Er kwam
allemaal messing uit het gat van de 3e cilinder. Dus de bougies er weer in
gedraaid behalve die van de 3e cilinder. "Start maar eens kijken wat er gebeurd"
riep mijn vader . De motor sloeg ploffend aan. "geef maar een beetje gas dan kan
de rommel eruit". Na 10 minuten "voelen" kwam er nagenoeg geen rommel meer uit
het bougiegat. Dus de derde cilinder werd van een nieuw kaarsje voorzien. De
start daarna verliep goed en de motor liep weer als vanouds op 4 cilinders.
pfffffffff een beetje mazzel moet je zo af en toe wel een hebben. Op de weg naar
Zwitserland gaf hij af en toe nog wel eens een luide plof doordat er wat achter
gebleven messing in de elektroden van de bougie kwam. Maar na ongeveer 300 km
was het probleem voorgoed uit de wereld. De vakantie verliep tot de derde dag
goed. Opeens wilde de auto 's morgens niet meer aanslaan. Dus ontsteking open en
kijken mmmm geen vonk, hoe kan dat nu weer. Wij zoeken maar konden het probleem
in de eerste instantie niet vinden..... tot mijn oog op het draadje viel wat van
de bobine naar de ontsteking loopt. Het draadje zat geklemd tussen het deksel en
het de vlotterkamer van de carburateur en veroorzaakte sluiting.
Carburateurdeksel eraf draadje afgetapet en alles weer in elkaar gezet. Daarna
waren echt alle problemen opgelost Ik kon weer opgelucht sturen.
In 1978
verkocht ik de Buggy aan Theo Groeneveld uit Hilversum dat is de man van een
nicht van mij. Ik kan me alleen noch herinneren. dat toen hij weg reed 250 meter
verder hij de oliekoeler opblies. Theo heeft de buggy daarna voorzien van ander
1200cc VW blok en wat bredere banden, waar hij later veel problemen mee kreeg
omdat het RDW het niet toestond om de geplaatste maat te voeren. De auto werd
doorverkocht aan iemand die waarschijnlijk uit Utrecht vandaan kwam. Daarna zijn
we spoor bijster. Ik heb Theo gebeld en hij zal kijken of hij nog wat nieuws kan
vinden over de 36-ND-77.
In 1977
Als 28-02-BJ -- Bij de kroeg in Welten -- Sleutelen met Michael en mijn vader-- op het
treintje naar Brig/Brigerbad --met Michel Robertz
In 1981 is het kenteken een tijdje uit de
roulatie geweest, ik weet niet waarom het RDW wil verder geen info geven,
misschien weet iemand dit.
Elke info kan nuttig zijn .. neem dan even via mijn Facebook
contact met me op
DE BUGGY IS WEER
TERECHT
Inmiddels heb ik via de buggy-club de huidige eigenaar
(Maichel E.) op kunnen sporen, dus heel erg bedankt Daniël voor de goede zorgen,
je bent een kever/buggy man in hart en nieren. Ik heb contact gezocht met Mike
en hij vond het Cool, Vet en Gaaf dat hij nu weet wie de eerste eigenaar van
zijn buggy is geweest. Hij vertelde dat hij de buggy van een knul uit Houten had gekocht en dat de buggy inmiddels een schoonheidsprijs heeft gewonnen in
2004. De rest hoor ik zondag natuurlijk wel als ik naar het
Autotron in Rosmalen ga.
Daar is in het weekend van 16 t/m 18 september 2005 een VW-Show. Dus als alles
goed gaat zie "HEM" 36-ND-77 in levende lijve weer terug. Ik verheug me er echt
op . Dus Mike berg je maar de infanterie komt er aan, de auto zal nu echt aan
een inspectie worden onderworpen.
Wat wel leuk was dat toen ik mijn vader op internet liet zien hoe je bij het
RDW op
internet kentekens van auto's op kunt vragen, ik er achter kwam dat mijn
VW-Buggy die ik in 1976 had gekocht nog "leefde". Het kenteken 36-ND-77 werd snel
door de site van het herkend. Maar mmmmmmmm..... wie zou nu de eigenaar zijn,
wat dat geeft de site natuurlijk niet prijs. Het leek me wel leuk om dat eens
uit te zoeken. Nu blijkt er in Nederland een
VW-Buggy club te bestaan.
Dus ik eens tussen de foto's op hun website gesnuffeld. Helaas de kentekenplaten
gaven niets prijs. Een mailtje naar de webmaster Daniël gaf meer soelaas. De
eigenaar van "mijn" buggy stond inderdaad bij hun ingeschreven en er werden
gelijk een aantal foto's opgezonden.
Zo is hij ook ooit eens geweest
En in deze gedaante
Zoals hij nu is ...... bij Mike en Ciska
KEVER FESTIVAL
ROSMALEN
Op 18 september 2004 ben ik naar het Kever festival in het
Autotron in Rosmalen geweest. Een heerlijke zonnige dag maakte het tripje tot
een bijzondere fijne hapening. Onderweg natuurlijk veel bekijks met de kever van
Jan. De afsprak was dat ik Mike, de huidige eigenaar van mijn buggy in het
Autotron zou ontmoeten. Toen we bij het Autotron aankwamen werden tot onze
verbazing gelijk doorgestuurd naar wedstrijd terrein. We reden achter iemand aan
die ons een plaatsje toewees. Je wil het niet weten.... recht tegenover de
36-ND-77. Hoe was dit mogelijk, was dit voor bestemd... ik weet het niet. We
maakten kennis met Mike en Ciska en de verhalen kwamen natuurlijk al snel op
gang, Wat is het toch leuk als iemand zo enthousiast is. Ik heb natuurlijk een
paar foto's gemaakt, dus bij deze. Ik wens Mike natuurlijk nog veel prijzen toe
en tot de volgende meeting
Klik op de foto om ze uit te vergroten
Mike in gesprek met Jan -- 2 LITER power -- tegenover elkaar -- Gewoon
Mike
De 2 liter VW-motor leverd ongeveer 125 PK.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Uit het archief van Algemene Buggy Club archief heb ik samen
met Jan van der Lit dit gevonden
-
1975, 1e eigenaar: Frans Petrij, toen nog Ubachsberg inmiddels
Heino
- 1978, 2e eigenaar: Theo
Groenenveld, Bussum
- 1979, 3e eigenaar: Philippe
Fokke van Alphen, Huizen
- 1981, Kenteken een tijdje uit de
roulatie geweest?
- 1990, 4e eigenaar: Ron Senne,
Utrecht
- ......., 5e eigenaar:
.................., Houten
- ......., 6e eigenaar: Maichel
F.........., ..............
- 2004, 7e eigenaar Mike Eindhoven
/ Buggy heeft een
schoonheidsprijs op Rosmalen gewonnen.
- 2005, 8e Eigenaar Ferry Grebber
/ Amersfoort Buggy is gezien in Rosmalen.
- 2012, 9e eigenaar: Adri de Roo Laatste
ten naam stelling waarschijnlijk 29-09-2012 waarschijnlijk ergens in
de buurt van Mill
- 2019, 10e eigenaar Michel. Tijink. Buggy
weer terecht te naam stelling 14-05-2020 .... Oldenzaal
-2020, 11e eigenaar onbekend te naam stelling
18-05-2020
-2022, Buggy is nog altijd in Nederland
kenteken is bekend bij het RDW
-------------------------------------------------------------------------------
10-12-2015
DE BUGGY IS WEER
SPOORLOOS
Zo ziet de 36-ND-77 er op dit moment uit.
heb je hem gezien meld dit dan z.s.m. aan
Frans Petry
De laatste melding bij het RDW is van 29-09-2015 dus hij is nog altijd in
Nederland
Inmiddels contact gehad met het RDW maar diegene die hem in zijn bezit heeft
wilde helaas geen contact met me opnemen
Misschien was het briefje dat het RDW heeft gestuurd "TE" zakelijk en dat
schrikt af
Hierbij de gegevens van het RDW
17-05-2019
DE BUGGY IS WEER
TERECHT
en toch weer spoorloos
Op 17-05-2019 kreeg ik een mailtje van Michel T. dat de
buggy weer terecht was.
Hij mailde me dat hij de buggy gekocht had en alles wilde weten wat ermee
gebeurd was
Gelijk contact gezocht met Mike Eindhoven
Gelukkig klopte zijn mailadres nog na al die jaren en ik had binnen een dag een
mailtje terug
Inmiddels is hij weer spoorloos, maar is wel in Nederland
WORDT VERVOLGD
|