Welkom op de oude pagina van het Landelijk Bureau Materieellogistiek (LBM)
Van 2000 - 2007

 

          Overzicht LBM  (klik op de foto's om ze te vergroten)


Wat doet het LBM?
Welke hulpmiddelen staan er ter beschikking?
Wanneer is het LBM geopend?
Werken bij het LBM!
===================================

 

Wat is het LBM?
Het LBM maakt onderdeel uit van het Landelijk Bureau Productie en is gevestigd in HGB IV op locatie Utrecht
Hoofdverantwoordelijke sinds 2004 van het LBM is Machiel Schoppenhauer.

 
Operationele bureau kamer 2.08

Het bureau bestaat op dit moment uit 26 medewerkers, die opgedeeld zijn in een aantal functiegroepen t.w.: helpdeskmedewerker, technisch medewerker, technische administratie, hoofddelen beheer en algemene ondersteuning door Klaas Zwetsloot, Eef Ebing, Gerrit Pots en Henk Boshuizen

 

Wat doet het LBM?
In grote lijnen functioneert het LBM voor defect materieel als een "front-/backoffice" tussen de  verschillende vervoerders en NedTrain.
Het is de verantwoordelijkheid van het LBM om de technische reserves, die de verschillende vervoerders beschikbaar hebben gesteld, zo goed mogelijk te beheren.
Hiervoor heeft het LBM de beschikking over helpdeskmedewerkers die, als "frontoffice" voor treinpersoneel, in eerste instantie in een dialoog de storing proberen op te lossen.


 
Helpdeskmedewerker LBM

Lukt het niet om de storing te verhelpen dan komt de technisch medewerker als "backoffice" in beeld.
Deze zal, mede afhankelijk van de soort storing, een gunstig moment in de treindienst gaan zoeken om de storing te laten verhelpen door een servicebedrijf, een storingsauto of een onderhoudsbedrijf.
De technisch medewerker zal vervolgens een eventuele beperking, tot herstel van het materieel, in het VPT systeem van RVL kenbaar maken. 

 
Technisch Medewerker

Verder is het LBM ook verantwoordelijk voor het beheren van de landelijke voorraad aan hoofddelen.
Omdat er een directe link is met de "backoffice" kan er b.v. snel gereageerd worden op uitval van materieel met defecte hoofddelen.
Dagelijks worden er door het LBM ook diverse rapportages geleverd b.v. overzichten en grafieken over de materieelbeschikbaarheid, achterstanden 48-uurs controles etc.

 

Welke hulpmiddelen staan er ter beschikking?

                  
 Onze hulpmiddelen


De LBM medewerkers beschikken in principe allemaal over dezelfde hulpmiddelen o.a. VPT-Matbalans(=omloop materieel), PRI (=status materieel in de dienst), R5, Railpocket en tenslotte een in eigen beheer ontwikkelde databank met allerlei info over het materieel en de locaties met al hun mogelijkheden.
Binnenkort krijgt het LBM ook een aansluiting op het planningssysteem van Railion (PALOMA).

 

Wanneer is het LBM geopend?

 

                         Technische administratie

Het operationele bureau is 24-uur per dag en 365 dagen per jaar bemand door een technisch medewerker, twee helpdeskmedewerkers en een technische administratie in een vroeg/laat roulatie.

 

Werken bij het LBM ?

Werkplek helpdesk medewerker


LBM HELPDESK VOLLEDIG VANUIT UTRECHT
Per 1 januari gaat het LBM zelf ook in de weekenden de Helpdesk nachtdiensten uitvoeren.  Sinds april 2002 gebeurde dat in de weekendnachten vanuit Arnhem door procesleiders of helpdesk/storingsmonteurs. Een belangrijke reden was destijds de moeilijkheid om aan voldoende geschikt personeel te komen. Arnhem heeft daarbij de helpende hand geboden. Nu is dat niet meer nodig. Er is voldoende geschikt personeel beschikbaar en door uitvoering vanuit Utrecht naast de Technisch medewerker is het samenspel in de communicatie met vervoerders en NTS over treindienstverstoringen en storingsafhandeling nog beter geborgd.

Het LBM heeft als niet NedTrain klanten NSR, NS Internationaal, en Railion.De hoofdproducten zijn assistentie rijdend personeel, coördineren en monitoren herstelling defect materieel, informeren en adviseren klant over mogelijke verstoringen treindienst als gevolg van defecten, prognosticeren hoofddelen en het verzorgen van tal van registraties en rapportages.

Het LBM werkt 365 dagen per jaar gedurende 24 uur en is gevestigd in HGB IV 2e etage op locatie Utrecht. Van 7:00 tot 23:00 uur bestaat de bezetting 1 technisch medewerker,  2 mdw Helpdesk en 1 mdw Technische administratie. In de nachten en weekendochtenden is er enkele bezetting bij de helpdesk.

De helpdeskmedewerkers zijn zeer ervaren storingsmonteurs, een deel van hen werkt tevens als storingsmonteur (om de 4 maanden roulerend). Tijdens Praktijk dagen rijden de medewerkers mee met rijdend personeel of bezoeken ze herstellocaties om goed bij te blijven. Tevens worden ze regelmatig geherinstrueerd over technische aanpassingen aan het materieel of nieuwe systemen zoals Diagnose , Tracking en Tracing,  of over nieuwe procedures. De LBM medewerkers beschikken over hulpmiddelen zoals VPT-Matbalans(=omloop materieel), PRI (=status materieel in de dienst), R5, ISVL-CAVIA, Railpocket, Gotcha(vlakke plaatsen), Nopom (Tracking and Tracing) en tenslotte een in eigen beheer ontwikkelde databank met allerlei info over het materieel en de locaties met al hun mogelijkheden.

Rijdend personeel kan de helpdesk bellen als er een technische storing voordoet aan het materieel. Telefonische meldingen van het rijdend personeel komen binnen bij de helpdesk. Voor NSR personeel is de CCFL schakel is er sinds mei tussenuit gehaald. Dit kan via de alarmlijn zijn tel. nr ******, bedoeld voor URGENTE meldingen waarop direct actie noodzakelijk is omdat ze de treindienst (kunnen gaan) hinderen. Voorbeelden van urgente storingen zijn: veiligheidsstoringen, tractieproblemen, geen lamp deuren dicht, luchtlekkage /compressor defect. Het is zaak dergelijke storingen direct te melden. Ook NIET URGENTE  meldingen via tel.nr.******** gaan naar de helpdesk. Voorbeelden zijn: vlakke plaatsen, geen verbandtrommel, brandblusser defect,  Er komen per dag gemiddeld 180 telefoontjes van rijdend personeel binnen. Het meeste rondom de spitsen op werkdagen, dan kan de bereikbaarheid soms iets minder en daarmee de wachttijd iets langer zijn. De alarmlijn heeft altijd prioriteit.

De helpdeskmedewerker kan tijdens het gesprek de databank raadplegen vol technische kennis en bijvoorbeeld ook afbeeldingen van de cabine en allerlei kasten. Zo kan hij samen met de mcn verschillende storingen oplossen. Als dat niet lukt en snel herstel van belang is raadpleegt hij matbalans om de dichtstbijzijnde geschikte knoop en het aankomsttijdstip te bepalen. Hij regelt dat er daar een storingsmonteur klaar staat om het defect te herstellen of een diagnose te stellen als het defect niet meteen herstelbaar is of te veel tijd vergt (vertrektijd is uitgangspunt). Als de treindienst in gevaar komt informeert de helpdeskmedewerker ondertussen de Transportcontroller over de ernst en de verwachte overlast, zodat die zijn voorbereidingen voor eventuele bijsturing van de treindienst kan starten en waar nodig de knoco informeert. De storingsmonteur koppelt zijn bevindingen terug aan het LBM. In geval van "diagnose" heroverweegt het LBM de urgentie en informeert hij de Transportcontroller als het stel beperkt inzetbaar is of zelfs uit dienst moet. Verder regelt het LBM een definitieve herstelregeling.

Het LBM zorgt er ook voor dat de inzetbaarheid in Matbalans steeds actueel is. Verder registreert het LBM de storing en uitgezette herstelregelingen in R5 voor de storingsmonteur en het monitoren van het herstel.

Voor NSR wordt er 's avonds een prognose van de materieelbeschikbaarheid gemaakt voor de ochtendspits. Zo is voor hen duidelijk welk materieel wanneer uit de werkplaatsen van Nedtrain komt. Het MRC kan daarmee in de nacht lokale materieeltekorten of overs optimaal verdelen.

 

NEDTRAIN.NL