Mijn werk
bij Nedtrain
ga naar de website van
NedTrain
KEEP THEM ROLLING FILM
VAN NEDTRAIN MBN
Het MBN.
In juli 2011 is de de naam LBM (Landelijk Bureau Materieel) omgedoopt in MBN
(Materieel Besturingscentrum
NedTrain ) en zijn we verhuisd naar het OCCR (Operationele
Controle Centrum Rail). Waar we met ongeveer 35 werknemers de treinen op het
spoor proberen te houden. Ons team bestaat uit een Helpdesk, die telefonisch
contact houdt met de machinisten om defecten zo snel mogelijk op te lossen en
adviseert de machinist of hij wel of niet door kan rijden naar het eindpunt. Hij
beschikt over alle technische informatie van het materieel
Daarnaast hebben we een 2 man senior Helpdesk die zich bezig houden met de
veiligheidstoringen en storingen die niet adequaat opgelost kunnen worden. Onze
technisch medewerker en de Regisseur hebben de leiding op de zaal en
houden contact met de onderhoudsbedrijven. Dus in het kort .. wij doen eigenlijk
hetzelfde voor de treinen als de ANWB voor de auto's. Ik neem samen met
mijn collega de dienstindeling voor mijn rekening, waarnaast ik een aantal
reportages maar waaronder de materieelbeschikbaarheid. Aan de hand van deze
reportage wordt bepaald of er voldoende materieel beschikbaar is om aan de
treindienst te kunnen voldoen. R5 is onze database die binnenkort
vervangen gaat worden door
MAXIMO. Het
zal dus een hele klus worden om dit nieuwe programma ons eigen te maken.
Filmpje OCCR 2012
ALGEMENE INFORMATIE OCCR
Vanaf
deze week neemt
de spoorsector gezamenlijk plaats in het Operationele Controle Centrum Rail
(OCCR). Vanuit het OCCR gaat de spoorsector gezamenlijk de hinder van
spoorincidenten te lijf. Verwacht wordt dat door de ingebruikname van het OCCR
de treindienst na een verstoring sneller kan worden opgestart en het aantal
vertragingsminuten zal afnemen.
Vanuit het controlecentrum moet de treindienst in verstoorde
situaties worden bijgestuurd. "Tot nu toe waren spooronderdelen vooral regionaal
georganiseerd. Daardoor ontbrak er soms een landelijk perspectief. In dit nieuwe
controlecentrum worden alle cruciale functies op één locatie gebundeld. Dat
verkort de communicatielijnen waardoor er bij verstoringen sneller en
effectiever gereageerd kan worden", legt Hans Burghard, directeur van ProRail
verkeersleiding uit.
Verleden
Voor de verzelfstandiging zaten de meeste spooronderdelen ook bij elkaar. NS
woordvoerder John Krijgsman: "Toen was nog alles NS. Van Verkeersleiding tot het
goederenvervoer. Door de verzelfstandiging is daar in 1995 verandering in
gekomen en kreeg ieder spoorbedrijf zijn eigen locaties."
Tien jaar na de verzelfstandiging ontstond het idee voor de OCCR. Directe
aanleiding was een
grote computerstoring rond Utrecht, die destijds voor veel chaos zorgde. In
de jaren daarna werd het plan verder uitgewerkt, en in 2008 werd het plan
kleinschalig beproefd.
Samenwerking
Na 5 jaar van voorbereiding kan het zenuwcentrum deze week in gebruik
genomen worden. Meer dan 300 medewerkers van verschillende bedrijven zullen
vanuit het OCCR gaan werken. ProRail, NS, BAM, Structon, VolkerRail en Nedtrain
zullen fysiek vertegenwoordigd zijn. Goederenvervoerders en regionale
vervoerders hebben vooralsnog er voor gekozen om niet permanent aanwezig te
zijn, maar alleen in noodsituaties. "Al hopen wij dat wij hen ook kunnen
overtuigen om permanent deel te nemen", zegt Hans Burghard.
Alle gemakken voorzien
Het controlecentrum is van alle gemakken voorzien. Van een enorme
keuken tot bedden, en van een persruimte tot een ruimte voor videoconferenties.
Dat is niet voor niets, want 24 uur per dag zal er vanuit het controlecentrum
gewerkt worden. Met 79 werkplekken is het één van de grootste controlecentra van
Nederland. Alleen KLM heeft op Schiphol Oost een groter control centrum.
Ontruiming
De meeste kantoren van de spoorsector bevinden zich pal naast het station of het
spoor. Daarvoor is bij het OCCR bewust niet gekozen. "Mocht Utrecht Centraal
ontruimd moeten worden, dan heeft dit geen gevolgen voor het OCCR."
Wel zo handig, want onder andere het Materieel Regel Centrum (MRC) van NS
verhuist naar het controlecentrum, eveneens de Verkeersleiding (voorheen
Netwerkbesturing) van ProRail. Ook het nieuwe weerbureau en de
calamiteitenorganisatie zullen vanuit het controlecentrum werken.
Vanaf
2011 neemt de spoorsector gezamenlijke plaats
in het Operationele Controle Centrum Rail (OCCR). Vanuit het OCCR gaat de
spoorsector gezamenlijk de hinder van spoorincidenten te lijf. Verwacht wordt
dat door de ingebruikname van het OCCR de treindienst na een verstoring sneller
kan worden opgestart en het aantal vertragingsminuten zal afnemen.
Vanuit het controlecentrum moet de treindienst in verstoorde
situaties worden bijgestuurd. "Tot nu toe waren spooronderdelen vooral regionaal
georganiseerd. Daardoor ontbrak er soms een landelijk perspectief. In dit nieuwe
controlecentrum worden alle cruciale functies op één locatie gebundeld. Dat
verkort de communicatielijnen waardoor er bij verstoringen sneller en
effectiever gereageerd kan worden", legt Hans Burghard, directeuer van ProRail
verkeersleiding uit.
Verleden
Voor de verzelfstandiging zaten de meeste spooronderdelen ook bij elkaar. NS
woordvoerder John Krijgsman: "Toen was nog alles NS. Van Verkeersleiding tot het
goederenvervoer. Door de verzelfstandiging is daar in 1995 verandering in
gekomen en kreeg ieder spoorbedrijf zijn eigen locaties." Tien jaar na de
verzelfstandiging ontstond het idee voor de OCCR. Directe aanleiding was een
grote computerstoring rond Utrecht, die destijds voor veel chaos zorgde. In
de jaren daarna werd het plan verder uitgewerkt, en in 2008 werd het plan
kleinschalig beproefd.
Samenwerking
Na 5 jaar van voorbereiding kan het zenuwcentrum deze week in gebruik
genomen worden. Meer dan 300 medewerkers van verschillende bedrijven zullen
vanuit het OCCR gaan werken. ProRail, NS, BAM, Structon, VolkerRail en Nedtrain
zullen fysiek vertegenwoordigd zijn. Goederenvervoerders en regionale
vervoerders hebben vooralsnog er voor gekozen om niet permanent aanwezig te
zijn, maar alleen in noodsituaties. "Al hopen wij dat wij hen ook kunnen
overtuigen om permanent deel te nemen", zegt Hans Burghard.
Alle gemakken voorzien
Het controlecentrum is van alle gemakken voorzien. Van een enorme
keuken tot bedden, en van een persruimte tot een ruimte voor videoconferenties.
Dat is niet voor niets, want 24 uur per dag zal er vanuit het controlecentrum
gewerkt worden. Met 79 werkplekken is het één van de grootste controlecentra van
Nederland. Alleen KLM heeft op Schiphol Oost een groter controlcentrum.
Ontruiming
De meeste kantoren van de spoorsector bevinden zich pal naast het station of het
spoor. Daarvoor is bij het OCCR bewust niet gekozen. "Mocht Utrecht Centraal
ontruimd moeten worden, dan heeft dit geen gevolgen voor het OCCR." Wel zo
handig, want onder andere het Materieel Regel Centrum (MRC) van NS verhuist naar
het controlecentrum, eveneens de Verkeersleiding (voorheen Netwerkbesturing) van
ProRail. Ook het nieuwe weerbureau en de calamiteitenorganisatie zullen vanuit
het controlecentrum werken.
EERSTE FOTO'S
ONGEVAL AMSTERDAM CS VIRM 8656 CONTRA E-LOC 1838 21-05-2004
DE ONTSPOORDE SPRINTER OP DE BINCKHORST 24-01-2004
TREINONGEVAL IN ROZENDAAL 30-09-2004
Landelijk Bureau Materieel logistiek
het LBM van NedTrain
tot 2011
( Klik op de de button )
Utrecht HGB-IV
Ik werk nu sinds juni 2000 bij het L.B.M. van NedTain, dat een onderdeel is van
de Nederlandse Spoorwegen. Mijn werk bestaat hoofdzakelijk uit het maken van de
materieelbeschikbaarheid voor NSR. Dat wil zeggen dat ik de rapportages maak die aangeven
hoeveel materieel er voor de spoorwegen wel en niet beschikbaar is. Ook
probeer ik de treinen zo snel mogelijk van graffiti
te laten ontdoen. Een hele klus want de graffitispuiters liggen overal op de
loer. >15.000 m2 graffiti per jaar is geen uitzondering. Het LBM bestaat al meer
dan 15 jaar en
neemt een belangrijke plaats in bij het oplossen van storingen aan de treinen. Binnen de TA (technische administratie)
heb ik 2 collega's waarmee ik de vroege en
de late diensten invul. Onze diensten lopen van 07.00 - 15.00 uur en van 15.00 tot 23.00 uur
daarnaast zijn we ook op de zaterdagochtend aanwezig voor bijv. het uitregelen
van de graffitistellen. De helpdesk staat 365 dagen, 24 uur per dag klaar om kleine problemen op te lossen en
staan onze
machinisten, conducteurs en storingmonteurs met raad en daad bij. Onze afdeling
beschikt ook over een Technisch medewerker die de zwaardere klussen klaart,
zoals het wegregelen van stellen naar de onderhoudsbedrijven. Ook hij is is 365
dagen, 24 uur per dag beschikbaar. De storingmonteurs van Nedtrain worden in het
algemeen door ons aangestuurd indien er defecten worden geconstateerd aan het
materieel. Het LBM is gevestigd
in HGB IV in Utrecht.
Een voorbeeld uit de praktijk van de
helpdesk;
Een week
lang mobiel bereikbaar zijn, dat is de opdracht van deze rubriek.
Voor de heren van de Helpdesk van het Landelijk Bureau Materieel is dat geen
enkel probleem. Die bemannen 24 uur per dag de telefoon.
'Ik
leer veel wat ik buiten weer kan gebruiken'
Dinsdag, 15.55 uur
'Goedemiddag, met Hans. Nee hoor je stoort niet, het is op het moment even
rustig. Ik ben om drie uur begonnen en heb net twee telefoontjes gehad:
problemen met ATB (Automatische Trein Beïnvloedingssysteem) en een kapotte
buitenruit. Voor die ATB kijk ik hier in het systeem. Dan kan ik wat tips geven
om het op te lossen. Maar als het probleem groter blijkt te zijn, moet de trein
misschien uit de dienst. Voor de ruit zoek ik een storingsmonteur op het
dichtstbijzijnde station. Ja, dit werk bevalt mij prima. Ik ben in 1975 op de
Zaanstraat begonnen als monteur en na zestien jaar buiten wilde ik wel
iets anders. En op deze manier houd ik veel feeling met treinen.'
Woensdag,
9.28 uur
'Met Max, goedemorgen. Wat is er al voorbij gekomen vanochtend? Treinen die
strandden met de snelschakelaar uit, vlakke plaatsen
problemen met deuren, airco. We
hebben met z'n tweeën zo'n veertig telefoontjes gehad sinds zeven uur
vanochtend. Als het nodig is vragen we een storingsmonteur op het volgende
station om even te kijken. Want soms is het lastig hè. Bijvoorbeeld een lamme
stoel: hoe lam is lam? Dan moet er iemand gaan kijken. Ik ben zelf ook
storingsmonteur in Arnhem. Ook daar werk ik wel eens voor de Helpdesk want de
weekendnachtdiensten worden door Arnhem waargenomen. De afwisseling is prima:
hier ben ik logistiek bezig en buiten praktisch. Het contact met de conducteurs
en machinisten is over het algemeen heel goed. Zij hebben nog zelden te maken
met het CallCenter Frontliners, want die verbinden bij technische problemen
gelijk naar ons door, zonder eerst het hele verhaal aan te horen. En
tegenwoordig weet een groot aantal machinisten en conducteurs ons ook al
rechtstreeks te vinden.'
Vrijdag, 14.17 uur
'Dag, met Ron. De drukte varieert vandaag nogal. Maar over het algemeen kun je
zeggen dat we het rond de wisseling van de diensten, zeven uur 's ochtends, drie
uur 's middags en elf uur 's avonds, het drukst hebben. En ja, als het druk is,
gaan bellers in de
wacht. Sorry, heb je even? Op
spoor zeven
staat een klusje. Iets met een
snelheidsmeter. Het gaat om de 2603, een stuurrijtuig. Goed,
waar hadden we het over? O ja, op de lichtkrant hier kunnen we zien hoeveel
telefoontjes in de wacht staan. Maar in de
vaste bezetting met twee man
kunnen we het goed aan hoor. En in de daluren kunnen we onze materieelkennis
bijhouden. Ik leer veel wat ik buiten weer kan gebruiken. Ik ben de helft van
mijn tijd ook storingmonteur in Utrecht. Daar kom ik zo'n vijf storingen per dag
tegen. En dat zijn er hier wel effe wat meer.'
Zaterdag, 7.40 uur
'Goedemorgen, u bent verbonden met de Helpdesk materieel van NedTrain. Onze
medewerker is momenteel in gesprek. U wordt zo spoedig mogelijk geholpen.'
Maandag 20.03 uur
'Met Gert-Jan. Het is de hele dag redelijk druk geweest. Compressoren, deuren,
de normale dingen eigenlijk. Ik werk al vanaf de oprichting bij de Helpdesk. Wat
er is ver- beterd ? Het aantal medewerkers is toegenomen ! Je bent afhankelijk
van een bepaalde groep binnen NedTrain. Je moet storingmonteur of proces leider
zijn om hier te kunnen werken. Nee, daar moet iets aan gebeuren. Sorry,
ik had het even tegen m'n collega. Ja, daar zijn we op getest hè, dat we vier
dingen tegelijk moeten kunnen. Heb je effe twee tellen? Goeiedag, je spreekt
met Gert-Jan. Eddie, zeg 't is. Jajaja. Dat gaat
niet echt hard. Even kijken waar we heen rijden. Ik ga aan Brussel doorgeven dat
je vijftig procent rijdt. En dan komen ze even kijken. Heb je voor
mij nog
standplaats en dienstnummer ?'
Michelle
de Koning
NEDTRAIN
. AUGUSTUS. 2003 21
Ze kenden elkaar -uiteraard- van naam én van
stem. Want ze bellen wat af: procesleiders en de mannen van het Landelijk Bureau
Materieellogistiek. Bij hun eerste ontmoeting barstte het gesprek tussen
Bertie ten Haaf (technisch medewerker LBM) en Jan Wester
(procesleider Alkmaar) direct los. Voornaamste onderwerpen: prognosetijden en
de communicatie tussen LBM en "het land".
BBertie:
'Ik wil meteen even een puntje inbrengen. Namelijk dat ik een groot voorstander
ben van technische procesleiders. Een proces leider die zelf de techniek
begrijpt, kan vaak veel sneller handelen bij herstelsituaties. Hij kan
terugvallen op zijn eigen kennis en hoeft niet steeds ruggespraak te houden met
een storingsmonteur.'
Jan: 'Helemaal mee eens. Ik heb zelf
ook een technische achtergrond. Ik zit sinds 1975 bij het spoor, heb de oude
vakschool gedaan, was jaren storingsmonteur in Amsterdam en ben nu sinds zes
jaar proces leider. In Alkmaar werken alleen technische procesleiders, maar op
diverse NedTrain-locaties is dat niet zo. Mijn ervaring is dat ik, al pratende
met een medewerker van het LBM, vaak vanzelf tot een oplossing kom.'
Bertie: 'Zo ervaar ik het ook. Ik
ben zelf dan ook een echte praktijkman. Sinds 1 oktober werk ik bij het LBM.
Daarvoor twaalf jaar in Arnhem, als storingsmonteur, opleidingscoördinator en
procesleider.'
Jan: 'Weetje, soms vind ik de
tussenkomst van het LBM maar lastig. Officieel moet ik jullie eerst bellen,
maar drie van de vier keer is de lijn bezet. Dan regel ik een herstelling
liever rechtstreeks met de knooppuntcoördinator van NSR. Gaat veel sneller.'
Bertie: 'Dat begrijp ik wel. Maar
het is niet handig als procesleiders of NSR dingen op eigen houtje gaan regelen.
Soms zie ik op mijn scherm ineens dat een treinstel naar een bepaalde locatie
gebracht wordt. Wie heeft dat nou weer geregeld, denk ik dan. Op die manier
raken wij het overzicht kwijt. En soms hebben we al een andere herstelregeling
in werking gezet. Die moeten we dan weer stopzetten.'
Jan: 'We hebben hetzelfde doel, en
dat is treinen zo snel mogelijk weer klaar maken voor de dienst. Maar als ik
jullie niet aan de lijn krijg, regel ik het liever anders, en geef ik een
herstelling wel door aan het eind van mijn dienst of als jullie zelf bellen.'
Bertie: 'De snelle terugkoppeling
waar het LBM zo op hamert, heeft natuurlijk alles te maken met project ProfS.
Het idee is dat wij op ieder moment een volledig, accuraat, landelijk overzicht
hebben van de materieelbeschikbaarheid. Daarom vragen we tegenwoordig ook naar
prognosetijden. We willen weten hoeveel treinen er de volgende ochtend kunnen
rijden.'
Jan: 'Ik zeg altijd dat de
prognosetijd zes uur 's ochtends is. Preciezer krijgen jullie het niet. Wanneer
een storing exact opgelost is, is van zo veel factoren afhankelijk. Meestal lukt
het in Alkmaar 's nachts. Maar of dat nou om twee uur is, om drie uur of zes
uur, daar doe ik geen uitspraken over.'
Bertie: 'Het management heeft voor
het LBM een sturende rol in gedachten. Wij moeten aangeven welke herstellingen
prioriteit hebben. Omdat wij bijvoorbeeld zien bij welk materieeltype de nood
het hoogst is.'
Jan: 'Ik sta open voor suggesties.
En ik snap zelf ook wel dat bijvoorbeeld een veiligheidsstoring vóór gaat op
een kapotte zitting. Maar wij blijven eigen baas. Ik kan me niet voorstellen dat
het LBM ons vertelt dat we een bepaald treinstel van de put moeten halen.'
Bertie: 'We zullen in de toekomst
wel iets meer druk zetten. Maar zo gedetailleerd zal onze bemoeienis niet
worden. Waar het nu in eerste instantie om gaat is dat proces leiders inzien hoe
belangrijk een goede terugkoppeling is. Het is voor ons de enige manier om een
goed overzicht te krijgen.'
Jan: 'Wat dat betreft is het heel
goed dat we een kennismakingstraject in gang hebben gezet. Procesleiders komen
in groepjes naar het LBM en jullie gaan regelmatig het land in.'
Bertie: 'Dat werkt wel, hè? Met
iemand die je persoonlijk kent, praat je wat makkelijker over de telefoon. Je
weet beter wat je wel of niet moet zeggen en hoe je dingen gedaan krijgt.'
Jan: 'Als je elkaar een beetje kent,
is er meer vertouwen. En heb je meer voor elkaar over.'
Bertie: 'Goed om te weten. Ik kom
trouwens snel een keer naar Alkmaar!'
NEDTRAIN . MAART. 2004 15
Wat mankeert dit treinstel? Hoe lang duurt het om de storing te
herstellen?
En wanneer is het treinstel weer klaar voor de dienst?
Zie hier het rijtje vragen waar het Landelijk Bureau Materieel (LBM)
binnenkort antwoord op wil van de storingsorganisatie. En wel zo snel mogelijk
nadat een storing is geconstateerd. Reden: NSR wil ‘s avonds de materieelstand
van de volgende ochtend al weten. En om dát te kunnen voorspellen, heeft het LBM
prognoses van hersteltijden nodig. ‘Op dit moment lukt het ons niet om twaalf
uur vooruit te kijken’, vertelt Marten Busstra, projectleider ProfS ‘Er
zijn te veel onzekerheden en een landelijk overzicht ontbreekt.’
Prognosetijden
Inmiddels is in het kader van ProfS een zogenaamde prognosetooi ontwikkeld, een
programma dat op basis van de gegevens in R5 een voorspelling doet van de
materieelstand per materieeltype om acht uur de volgende ochtend. Winfred Buis,
hoofd van het LBM: ‘Die tool werkt alleen als er een heel goede communicatie is
tussen het LBM en de storing- en onderhoudslocaties. De nauwkeurigheid van de
voorspelling hangt af van de input. Het LBM moet van procesleiders horen hoeveel
tijd nodig is voor een klus. De genoemde hersteltijden moeten we heel consequent
invoeren. Procesleiders op
hun beurt moeten op tijd
gereed melden en het ook tijdig laten weten als afgegeven prognoses overschreden
gaan worden.’
Onzekerheden
Vier locaties van NedTrain
Services, onderhoudsbedrijf Zaanstraat, het Technisch Centrum in Eindhoven en
de servicelocaties Alkmaar en Rotterdam, probeerden het uit. Ze kregen de
afgelopen maanden de opdracht om bij iedere herstelregeling meteen een prognose
van de hersteltijd te geven. Vanaf volgend jaar moet de héle
storingsorganisatie dat gaan doen. ‘Een beetje koffiedik kijken is het wel
hoor’, meent de Rotterdamse proces leider Kees van Dongen. ‘Je hebt je vaste
onzekerheden, zoals de beschikbaarheid van onderdelen en personeel en het
rangeerproces dat we in Rotterdam niet in eigen hand hebben. Al met al is het
lastig om hersteltijden te voorspellen.’ Willem Bos, manager Techniek in
Alkmaar, vindt dat ook. ‘Bepaalde prognoses kloppen, andere helemaal niet. We
zijn gewoon nog niet zo ver dat we dat foutloos doen.’ Dat het niet eenvoudig
is, weet Marten Busstra maar al te goed. ‘Maar een proces leider kan wél vooraf
inschatten waar hij op kan rekenen of niet. Soms moet hij een beroep doen op een
storingsmonteur om hersteltijden of onderdelen te checken. Vervolgens beslist de
procesleider zelf of hij het gevraagde terug lever moment gaat halen of liever
een later moment kiest. Wie meer risico durft te nemen, presteert straks
waarschijnlijk beter door lagere doorlooptijden.’
Diagnose
Nu komen er soms nog treinen binnen waarvan de oorzaak
van het defect niet duidelijk is. Marten: ‘Dan kan je de hersteltijd niet
voorspellen, nee. Daarom hebben we bewust een diagnosestap ingebouwd. Het LBM en
proces leiders maken pas definitieve afspraken als de reden van de storing
bekend is en de procesleider de klus heeft geaccepteerd.’ Met andere woorden:
het LBM moet bij het uitzetten van een herstelregeling een technische oorzaak
kunnen geven. Zo niet, dan is er sprake van een diagnoseregeling en is het aan
een storingsmonteur om het defect te onderzoeken en de oorzaak duidelijk in R5
vast te leggen. Dat laatste valt niet mee, is de ervaring van Sjaak van der
Weijden, assistent manager van Technisch Centrum Eindhoven. ‘Veel
storingsmonteurs zijn dat niet gewend. Die lossen een storing het liefst direct
op. Nu worden ze gedwongen om een klus éérst te overdenken.’ Het is een kwestie
van wennen, is ook de mening van Marten. ‘Maar een goede beschrijving van de
technische oorzaak is reuze handig voor collega’s op een andere locatie. Ook
krijgen we beter inzicht in zwakke plekken van treinen. Ik weet trouwens zeker
dat hoe vaker medewerkers wordt gevraagd of een bepaalde hersteltijd haalbaar
is, hoe makkelijker het wordt.’ Sjaak van der Weijden is overigens erg positief
over ProfS. ‘Ik merk dat de communicatie tussen de proces leiders en het LBM
steeds beter wordt. Het dringt langzamerhand door dat ze elkaar nodig hebben om
storingen goed af te handelen.’
Meerwaarde
Bovenstaande maakt duidelijk dat de rol van het LBM in de
landelijke storingsafhandeling al maar belangrijker wordt. ‘Het LBM wordt de
club met het totale overzicht’, zegt Marten. ‘Zij moeten aangeven welk
materieeltype het eerst gerepareerd moet worden om de treindienst niet in de war
te schoppen.’ Al enige tijd luidt de afspraak dat een machinist een storing
éérst aan de helpdesk van het LBM meldt. Hij wordt direct geholpen door de
helpdesk en als dat niet lukt wordt hij doorverbonden met de “achtervang”: de
technisch medewerker. Die maakt vervolgens een herstelregeling voor de
procesleider in het land. Niet iedereen is blij met die werkwijze. ‘De mannen
op de lijn begrijpen de extra schakel van de helpdesk niet’, meldt Willem Bos
vanuit Alkmaar. ‘Ze doen liever meteen zaken met de technisch medewerker.’ Kees
van Dongen deelt de kritiek van Willem niet. ‘De helpdesk heeft wel degelijk
meerwaarde. Alleen al door de goede computerprogramma’s die ze daar tot hun
beschikking hebben.’ Het enige kritiekpunt vanuit Rotterdam is dat de technisch
medewerkers lastig bereikbaar zijn. Kees: ‘Een wachtrij zou handig zijn. Nu
moeten we steeds terugbellen.’
Voetstuk
Winfred Buis, hoofd van het LBM, kent de discussie in het
land. ‘Maar de positie van de helpdesk staat absoluut niet ter discussie’,
reageert hij. ‘Om een of andere reden staat de technisch medewerker op een
voetstuk en denkt men her en der in het land dat de mannen van de helpdesk
minder bekwaam zijn. Dat is echt onzin. Die mannen werken een deel van de tijd
als monteur, dus ze weten precies waar ze het over hebben. En wat betreft de
bereikbaarheid: we hebben al maatregelen getroffen en extra mensen aangenomen.’
‘We willen het binnenkort mogelijk maken om herstelregeling in R5 af te melden
in plaats van telefonisch’, voegt Marten toe. ‘Dat komt de bereikbaarheid ook
ten goede.’Als onderdeel van ProfS zijn overigens ook workshops gehouden met
medewerkers van de vier locaties en het LBM. Het doel: elkaar leren kennen en
weten wat de rol van iedereen is. ‘De ervaring waren erg positief, vertelt
Winfred. ‘Daarom gaan we in de eerste helft van 2004 ook workshops houden voor
andere medewerkers in de storingsorganisatie.’
NSR / NedTrain
NIEUWS IN HET
KORT
05-10-2004 Sluiting onderhoudsbedrijf
Zwolle
Het Onderhoudsbedrijf Zwolle gaat
dicht. De Servicelocatie Zwolle breidt uit met een Technisch Centrum. Dit
voorgenomen besluit heeft de directie dinsdagmiddag 5 oktober bekend gemaakt aan
de medewerkers. Het werkpakket van Zwolle verdeelt NedTrain over de
onderhoudsbedrijven in Onnen, Hengelo, Amsterdam en Maastricht.
De sluiting van
het onderhoudsbedrijf vindt gefaseerd plaats. In de eerste helft van 2005 wordt
dit voorbereid. Met ingang van de nieuwe dienstregeling per 13 december 2005 is
de sluiting voltooid. De kuilwielenbank van Zwolle blijft in gebruik tot medio
2007. Tot die tijd blijft ook het onderhoud van goederenwagens in Zwolle.
Daarnaast studeert de directie momenteel op uitbreiding van de locatie
Watergraafsmeer, zodat daar in de toekomst mogelijk het onderhoud van het
HSA-materieel kan plaatsvinden.
De sluiting van
OB Zwolle is een van de ingrijpende maatregelen als gevolg van veranderingen in
de markt en het afnemende werkpakket bij NedTrain Services.
Werkgelegenheid
Door de sluiting van het Onderhoudsbedrijf Zwolle gaat in deze vestiging
werkgelegenheid verloren voor 109 van de 151 monteurs. Voor de monteurs is er in
principe werk binnen andere NedTrain-vestigingen. Van de 97 medewerkers in staf
en leiding verliezen 46 medewerkers hun baan. Zij vallen onder de regels van het
Sociaal Plan van NS. Dat houdt in dat zij tijd krijgen om een andere baan te
zoeken binnen NedTrain, binnen het NS-concern of daarbuiten. Het NS
Mobiliteitscentrum biedt daarbij ondersteuning. Door de uitbreiding met een
Technisch Centrum, waar naast gebruikelijke technische controles ook kleine
herstellingen uitgevoerd kunnen worden, neemt het aantal arbeidsplaatsen bij de
servicelocatie toe van de huidige 33 naar 42.
Overige
maatregelen in organisatie en bedrijfsmiddelen van NedTrain Services
-
Onderbrengen
Servicelocatie Zwolle in de PE Oost
-
Samenvoeging
van productie-eenheden (Utrecht/Amersfoort en Rotterdam/Den Haag)
-
Geen
renovatie van hal C in onderhoudsbedrijf Maastricht
Waar gaat het
onderhoud van het materieel heen?
-
DM'90 gaat
naar Onnen, met tussenbeurten in Arnhem, Hengelo en het nieuwe TC Zwolle;
-
SM'90 wordt
door NSR afgevoerd;
-
DE-locs
serie 6400 gaan waarschijnlijk naar Rotterdam en Tilburg;
-
ICR gaat
naar Maastricht;
-
Mat'64 gaat
naar Amsterdam en Maastricht;
-
VIRM
verhuist deels van Amsterdam naar Onnen.
Waarom sluiting
OB Zwolle?
Onder meer door instroom van modern, onderhoudsarm materieel daalt het
werkpakket van NedTrain. In Noordoost heeft NedTrain te maken met een lage
materieeldichtheid. Met twee onderhoudsbedrijven is er een behoorlijke
overcapaciteit. Met één onderhoudsbedrijf in NoordOost, één in Zuid en twee in
de Randstad is er ruim voldoende outillage voor het huidige en toekomstige
onderhoud van rollend materieel in Nederland. Tevens wordt zo een goede
landelijke spreiding naar vervoersintensiteit bereikt.
Auteur: afdeling Communicatie - 5
oktober 2004
NedTrain
Gotcha is een meetsysteem waarmee de defecte wielloopvlakken worden opgespoord.
Snelle opsporing verkort de defectduur en daarmee de schade-opbouw van het
materieel.
Gotcha is een eigen ontwikkeling van NedTrain.
Meetlocaties
Op
verschillende plaatsen in Nederland liggen er meetlocaties waar sensoren de
belasting van de baan meten, veroorzaakt door loopvlakdefecten. Hiertoe
wordt gebruik gemaakt van glasvezel techniek. De belastingwaarden uit het
meetsignaal worden automatisch geanalyseerd en vertaald in een defectniveau per
as.
Materieelherkenning
Op
het materieel zijn TAG’s geplaatst (zie foto), die op de meetlocaties worden
uitgelezen door een antenne. Het materieel wordt automatisch gekoppeld aan de
gemeten defecten.
Defectafhandeling
Centraal
wordt de Verkregen data verzameld
en omgezet in defectniveaus. De output is:
·
Materieeleenheid
·
Defectniveau per as
Het
Landelijk Bureau Materieellogistiek (LBM) gebruikt deze output om ‘defect’
materieel voor afdraaien naar een OH-locatie te sturen met een kuilwielenbank,
de EBK (Extra BinnenKomst)
Baten
De baten zijn:
Beheersen van de loopvlakkwaliteit
·
verkorten
van de defectduur, waardoor vermindering van gevolgschade,
·
onrondheidsmetingen zijn
overbodig,
·
het meten van vlakke
plaatsen vervalt (per 1 oktober 2004),
·
verbetering milieu (geluid
en rijcomfort).
LBM door de herfst
heen
Landelijk Bureau Materieellogistiek
is klaar voor de herfstperiode.
"LBM
door de herfst"
Ook het LBM is
met ingang van 20 september 2004 klaar om in te spelen op een eventuele
herfstpiek. Vanaf maandag 20 september 2004 zullen zij o.a. dagelijks bijhouden
wat de werkvoorraad en de productie van de (6)kuilwielenbanken zal zijn. Verder
zal het LBM een grote rol spelen bij de informatie richting rijdend
personeel. Denk aan materieelbeschikbaarheid gekoppeld aan een rijadvies
richting rijdend personeel en natuurlijk het aantal meldingen vlakke plaatsen.
Wim van der Kamp en Ruud Mulder
Kindeboeken week / Olympische trein 4241
NS sluit zich aan als Partner in
Sport van de sportorganisatie NOC*NSF. Naar aanleiding hiervan maakte NedTrain
een olympische trein. Op 9 augustus dopen NOC*NSF-voorzitter Erica Terpstra en
Aad Veenman deze trein in Amersfoort. Dan tekenen zij ook het sponsorcontract.
De olympische trein is een ICM IV (Koploper) die een witte neus krijgt en oranje
bestickering. De trein werd afgelopen week bij NedTrain in Zwolle beplakt.
Endemol heeft hiervan opnamen gemaakt voor de nieuwe docusoap. Het ontwerpbureau
Sinot maakte het ontwerp voor de bestickering van de trein.
Kinderboekentrein 4027
De trein blijft vier jaar rijden en door heel
Nederland. Tussentijds wordt het uiterlijk van de olympische trein aangepast aan
de actualiteit. Hoe dat er precies gaat uitzien is nu nog niet bekend. Alse
Dijkstra, betrokken bij het gehele ombouwproject van de trein vanuit ISM:
"Normaal staat er voor zo'n project acht weken, maar nu moest het in twee". Er
zijn plannen om vaker treinen te bestickeren. Zo rijdt er sinds 16 juni ook een
Kinderboekentrein rond. Over de sponsoring krijgen alle NS'ers vandaag bericht
thuis. In deze brief zit een kaart. Hiermee kun je de Nederlandse sporters een
eigen succeswens sturen. Inzenders maken kans op een reis naar Athene, om de
eindceremonie van de Olympische Spelen bij te wonen.
Gotcha, de herfst en daarna...
Gotcha,
het systeem dat automatisch loopvlakdefecten van wielen detecteert, betekent een
belangrijke verandering in de afhandeling van wat we in het dagelijkse werk '
vlakke plaatsen' noemen. Want met ingang van 1 oktober meten we na 165 jaar niet
meer de lengte van de vlakke plaatsen. Gotcha is voortaan (dus niet alleen
tijdens de herfst!!!) bepalend of materieel naar de kuilwielenbank moet. De
herfstpieken van 2002 en 2003 leverden NedTrain inzicht op in het beter spreiden
van de productie van het kuilwielenbankwerk. Daarmee beheersen we niet alleen de
werkdruk binnen NedTrain Services beter maar dienen we ook de
materieelbeschikbaarheid optimaal. Gotcha bleek daar een uitstekend hulpmiddel
bij. Zo goed zelfs, dat op initiatief van de verbetermanagers van
Instandhoudingmanagement (ISM) de door Gotcha gemelde defectniveaus de
kwaliteit van de wielen bepalen. Vlakken plaatsen meten doen we dus niet meer!
Alleen Gotcha is bepalend of materieel op de kuilwielenbank moet. Ook is met
ingang van 1 oktober afdraaien van wielen bij materieel dat extra binnenkomt
alleen toegestaan als het Landelijk Bureau Materieellogistiek (LBM) dat
materieel daarvoor naar een kuilwielenbanklocatie regelt. De communicatie over
deze historische wijziging loopt via de hiërarchische kanalen (werkoverleg,
eigen manager) en door middel van een Service Info Techniek ( nummer 24 van 3
september, ook te vinden op IntraNed). Daarnaast is speciaal voor
kuilwielenbankdraaiers vorige week in Utrecht een themadag gehouden. Hoofd
Operationeel Contract Management Ton Gielissen gaf in deze bijeenkomst uitleg
over het totale pakket herfstmaatregelen. Frans van Dijk, stafmedewerker ISM,
ging nader in op de effecten van Gotcha en op de andere manier van werken. Beide
presentaties zijn op IntraNed te bekijken:
Evaluatie herfst 2002/-03 en acties t.b.v. herfst 2004 en
Uitleg Gotcha en de veranderende wielenregelgeving per 1 oktober 2004. Bij
de Gotcha-presentatie is uitleg te krijgen door de presentatie af te drukken in
de notitiepagina's-modus.
Machinist meldt rechtstreeks
storingen
Eén van de tijdspaaracties
uit het programma
Geen Tijd Te Verliezen
is het vereenvoudigen van de procedure voor het melden van materieelstoringen
door machinisten en conducteurs. Vanaf 16 mei mogen zij
materieelstoringen rechtstreeks melden bij het Landelijk Bureau
Materieel. En blokkeert een defecte trein rijwegen, dan is er een
speciaal alarmnummer beschikbaar. Beide mogelijkheden vereenvoudigen de
meldings- en herstelprocedures aanzienlijk, waarbij toch is gewaarborgd dat de
bijsturing van NSR weet wat er aan de hand is. Het idee komt uit het
tijdspaardersteam, waarin ook de Regio Zuid mee doet en wordt landelijk
ingevoerd.
Ook Tilburg last gecertificeerd
Alle NedTrain-onderdelen die
laswerkzaamheden verrichten (NedTrain Services; voornamelijk de grotere
Onderhoudsbedrijven, NedTrain R&O Tilburg en NedTrain R&O Haarlem) zijn bezig om
hun lasprocessen in te richten en te beheersen conform de Europese Lasnorm NEN
EN 729-2. Nadat OB Rotterdam van NedTrain Cargo Support in februari al de nieuwe
erkenning had gekregen heeft R&O Tilburg op 18 maart j.l. de mijlpaal bereikt.
Det Norske Veritas (DNV), een Europese autoriteit op het gebied van
kwaliteitscertificeringen, heeft de directe en indirecte lasprocessen van
NedTrain Tilburg geauditeerd en gecertificeerd. In het komende jaar hopen ook de
overige NedTrainonderdelen hun lasprocessen gecertificeerd te krijgen conform de
NEN en 729-2 norm. Zie ook de actueelpagina van IntraNed.
Van
Stappen Spoorprijs
NedTrain heeft drie
projecten voorgedragen voor een nominatie voor de Van Stappen Spoorprijs.
Vanuit NedTrain zijn voorgedragen: de modernisering van
het Loopwerkbedrijf in Haarlem, het aanbrengen van een coating op bekladde
zitkussens door Onderhoudsbedrijf Leidschendam en het project Robuuste
Herstelcapaciteit met één vertegenwoordiger per deelnemend onderhoudsbedrijf.
Begin maart vergadert het Van Stappenbestuur over de voordrachten vanuit alle
werkmaatschappijen. Dan wordt ook de definitieve lijst van genomineerden
opgesteld. De genomineerden krijgen bericht vanuit NS Holding. De echte winnaar
wordt bekend gemaakt tijdens een galafeestavond op 18 mei.
Naar
één CAO???
De Koppeling schreef er
twee weken terug al over: er komt één CAO voor het hele NS-concern.
Een ontwikkelteam met
deskundigen uit de NS-bedrijven gaat bekijken hoe zo’n CAO kan worden
gerealiseerd. De verwachting is dat het een raam-CAO wordt met daarin alle
arbeidsvoorwaarden en regelingen die voor alle NS-onderdelen gelijk zijn. Voor
de specifieke bedrijfseigen afspraken komt er dan een ‘aanhangsel’. Voor
NedTrain staan daar dan bijvoorbeeld toeslagen of regelingen in voor situaties
die alleen bij ons voorkomen. Effect van één raam-CAO voor heel NS is dat er
niet meer voor alle bedrijven apart moet worden onderhandeld. Dat spaart tijd en
inzet van mensen. En er vindt een betere afstemming plaats van processen die
voor alle NS-bedrijven van belang zijn. Wanneer het zover is? De lopende CAO’s
zijn vrijwel zeker de laatste zelfstandige overeenkomsten. Doel is de CAO vanaf
2005 in de nieuwe vorm af te sluiten. Uiteraard na gedegen overleg met de
vakbonden.
Toezicht op spoorlopers en vandalisme
Ben je een mongool of niet !
Klik op het icoontje en huiver
Dit soort idioten bestaat echt, dit filmpje komt van de SNCF en laat zien waar
de jeugd van tegenwoordig toe in staat is.....
KIJK EN HUIVER en stel je voor dat je de machinist bent !!
ProRail en NS zetten vanaf 9
februari conducteurs in als toezichthouders op spoorlopers en spoorvandalisme.
De toezichthouders, die zich vrijwillig aanmelden, gaan aan de slag in Limburg,
Noord-Brabant, Zeeland en een deel van Gelderland. Spoorlopers zijn mensen die
zich onrechtmatig op of nabij het spoor bevinden, bijvoorbeeld om een
sluiproute te nemen of de hond uit te laten. Zij brengen zichzelf en het trein
verkeer in gevaar en zorgen voor oponthoud, omdat machinisten plotseling
moeten remmen. Toezichthouders spreken spoorlopers en vandalen aan op hun gedrag
en delen indien nodig boetes uit. Een proef van ProRail met surveillance door
een particuliere bewakingsdienst, vorig najaar, verliep naar wens. De
conducteurs die nu de surveillance gaan doen, vervangen deze inhuur. De
verwachting is dat de betrokkenheid van de hc's bij het spoor een voordeel is
bij de uitoefening van het toezicht. Het gaat voorlopig om acht NS'ers. Pro
Rail huurt hen in voor zes à twaalf maanden. Daarna bekijken de infrabeheerder
en NS of zij hun samenwerking voortzetten. Vergelijkbare inzet van NS'ers
gebeurt ook (op proef) op andere plekken in het land. In Groningen en Leeuwarden
bewaakt een aantal conducteurs het afgelopen najaar opstelterreinen. Zij
meldden zich hiervoor vrijwillig aan. De proef leidde daadwerkelijk tot minder
vervuiling, vernielingen en ongewenste bezoekers. Op de stations Arnhem en
Nijmegen is afgelopen zondag gestart met stationssurveillance tussen vier uur
's middags en middernacht. Vrijwillige hc's en machinisten vervangen de
particuliere bewakingsdienst die tot nu toe de surveillance verzorgde. De
proef hier duurt drie maanden. «
Renovatie
Spoorwegmuseum eerder klaar
De vernieuwing van het
Spoorwegmuseum in Utrecht valt binnen het bestaande budget groter uit en is
sneller klaar dankzij een nieuwe aanpak van het bouwproces. Dat maakte het
museum vrijdag bekend bij het slaan van de eerste paal van de nieuwbouw.
ANP, 23 januari
2004
De nieuwe aanpak houdt in
dat het hele bouwproces vanaf de allereerste ontwerpfase tot de uiteindelijke
oplevering is ondergebracht in een centraal systeem. Volgens J. Esser van het
Amsterdamse bedrijf 3D BluePrint Technologies zijn alle disciplines binnen de
bouw in een drie dimensioneel computermodel ondergebracht. Hierdoor verloopt de
coördinatie en de onderlinge communicatie veel efficiënter en is de kans op
fouten aanzienlijk kleiner. Bovendien is op ieder willekeurig moment tot in
detail te zien hoever het bouwproces is gevorderd. Volgens Esser, die zijn
systeem omschrijft als 'tien stappen vooruitdenken', daalt de prijs per
vierkante meter hierdoor met 50 procent. Dat heeft tot gevolg dat de nieuwbouw
van het Spoorwegmuseum binnen het beschikbare budget van 32 miljoen euro een
kwart groter kan worden dan oorspronkelijk gepland, en kan worden uitgevoerd in
negen maanden in plaats van in veertien. Volgens Esser is het voor het eerst dat
de nieuwe methodiek in Nederland bij een dergelijk groot project wordt
toegepast. De vernieuwing van het Spoorwegmuseum valt uiteen in twee
delen. Het eerste is het herstel van het Maliebaanstation. Het uit 1874
daterende entreegebouw van het museum wordt in de oude luister hersteld,
compleet met marmeren vloeren, kroonluchters en een koninklijke wachtkamer. Op
het oude rangeerterrein achter het museum verrijst een hal van ruim 10.000
vierkante meter, waarin het tentoongestelde materieel onderdak komt. De
collectie heeft daar niet langer te lijden onder weersinvloeden. Ook de
presentatie krijgt een nieuw, modern jasje, waarmee het museum de concurrentie
wil aangaan met andere eigentijdse dagattracties. De opening van het vernieuwde
Spoorwegmuseum staat gepland voor het voorjaar van 2005.
(Bron: persbericht ANP)
--------
Reiziger kan langer wennen aan
NS-kaartautomaat
Treinreizigers krijgen drie maanden langer de tijd om te wennen aan
het gebruik van de NS-kaartautomaat. Vanaf 1 juni 2004 betalen treinreizigers
0,50 Euro transactiekosten als zij een Enkele Reis of Retour aan de Servicebalie
kopen. Oorspronkelijk zou dit per 1 maart gebeuren.
Overeenstemming consumentenorganisaties en NS
over transactiekosten
NS, ANWB, Consumentenbond, Rover, CSO en CG Raad
hebben uitvoerig overleg gevoerd over de invoering van de transactiekosten.
Afgesproken is om gezamenlijk de treinreiziger via ieders eigen media nog
actiever te informeren over het gemak van de NS-kaartautomaat en de invoering
van de transactiekosten. Hiermee willen zij het gebruik van de kaartautomaat
door reizigers stimuleren, voordat transactiekosten in rekening worden gebracht.
Omdat deze gezamenlijke activiteiten meer tijd vragen is de gewenningsperiode
verlengd. Servicemedewerkers geven treinreizigers uitleg en assisteren bij het
gebruik van de automaat. Via folders en internet worden reizigers op het
voordeel van de NS-kaartautomaat gewezen. NS biedt klanten de gelegenheid op de
NS website te oefenen met de kaartautomaat. Na de grote uitbreiding in oktober
j.l. breidt NS per 11 februari het assortiment in de
NS-kaartautomaat-met-aanraakscherm opnieuw uit. Het wordt nu ook mogelijk een
kaartje vanaf een ander vertrekstation te kopen en drie verschillende kaartjes
per handeling te kopen.
(Bron: E-Nieuws NS Corporate Communicatie)
Celstraf voor dader stoeptegelincident
Dertig maanden
gevangenisstraf. waarvan zes voorwaardelijk. Daartoe is de man veroordeeld die
eind 2003 op station Hoorn-Kersenboogerd een conductrice op haar hoofd sloeg met
een stoeptegel. De hc liep ernstige verwondingen op. NS wil de schade die het
bedrijf en de conductrice door de mishandeling hebben geleden op de dader
verhalen. Het gaat om een bedrag van naar schatting minimaal tienduizend euro.
Na het stoeptegelincident trof NS extra maatregelen op de spoorlijn tussen Hoorn
en Enkhuizen. Conducteurs werken na 16.00 uur altijd met een collega op een
trein en een mobiele controleploeg houdt regelmatig controles op de stations en
in de treinen. Daarnaast is de Spoorwegpolitie vaker op de lijn aanwezig en
lopen er particuliere bewakers met hond op het station HoornKersenboogerd.
NS verhaalt schade op dader
mishandeling conductrice
De rechtbank in Alkmaar heeft op 21 januari de man
veroordeeld die eind 2003 op station Hoorn-Kersenboogerd een conductrice met een
stoeptegel op haar hoofd heeft geslagen. Zij liep hierdoor ernstige verwondingen
op en is nog steeds niet aan het werk. NS is blij dat de dader opgepakt en
veroordeeld is.Dader veroordeeld tot 30 maanden celstraf De rechter veroordeelde
de man tot een gevangenisstraf van 30 maanden, waarvan 6 maanden voorwaardelijk
met een proeftijd van 2 jaar. Verder wees de rechter de schadeclaim van de
conductrice toe. NS zal de schade die het bedrijf door de mishandeling heeft
geleden nog op de dader verhalen. NS onderzoekt nog wat het exacte bedrag is van
de kosten, maar naar schatting komt de schade die door de conductrice en NS is
geleden uit op minimaal tienduizend euro. Na het incident op Hoorn-Kersenboogerd
heeft NS extra maatregelen getroffen op de spoorlijn tussen Hoorn en Enkhuizen.
Conducteurs werken na 16.00 uur altijd met een collega op een trein en een
mobiele controleploeg houdt regelmatig controles op de stations en in de
treinen. Daarnaast is de spoorwegpolitie vaker op de lijn aanwezig en loopt er
particuliere bewaking met hond op station Hoorn-Kersenboogerd.
Lik op stuk
NS treedt hard op tegen personen of
organisaties die schade toebrengen aan medewerkers, treinen en stations. Dit is
onderdeel van het ‘Lik op stuk’-beleid dat NS voert.
(Bron: E-Nieuws NS Corparate Communicatie)
Van Stappen
Spoorprijs
Wie nog een gooi wil doen naar (een nominatie voor) de Van Stappen Spoorprijs,
kan tot uiterlijk 30 januari voorstellen inleveren via de eigen leidinggevende
en HRM in Utrecht. De Van Stappen Spoorprijs is ingesteld om collega’s uit het
hele NS-bedrijf (dus ook van NedTrain) in de gelegenheid te stellen
kwaliteitsverbeteringvoorstellen in te dienen. Het gaat daarbij vooral om
voorstellen die uiteindelijk een positief effect hebben op de dienstverlening
aan de reiziger. De prijs wordt uitgereikt tijdens een groots opgezette
feestavond op 18 mei. Meer informatie over de prijs is te vinden op IntraNed en
op iNSite.
Proef met handheld terminals gestart
Op de servicelocaties Arnhem en Binckhorst wordt deze maand de laatste hand
gelegd aan de voorbereidingen voor een proef met handheld terminals.
Vanaf 10 februari gaan de storingsmonteurs daadwerkelijk dienst doen met de
terminals. NedTrain Services werkt in het project samen met het
automatiseringsbedrijf EDS. De proef gaat drie maanden duren en is een gevolg
van AIDA. Daarin is afgesproken te bekijken of procesvereenvoudiging mogelijk is
en leidt tot een simpeler administratie op de locaties. Naar verwachting valt
rond 1 juni een besluit over invoering op alle locaties. In de definitieve opzet
zijn de handheld terminals gekoppeld aan Travek, Triton, VPT, Tracking and
Tracing en R5/Camms. De pilot moet aantonen dat communicatie met de server
waarop deze systemen draaien, zonder problemen mogelijk is. Ook moet het gebruik
van de terminals leiden tot een betere communicatie tussen storingsmonteurs en
procesleiders. Ook komt gebruiksgemak aan de orde.
Nieuwe testbank voor compressoren
Bij het
Componentenbedrijf Tilburg van NedTrain Services is kortgeleden een nieuwe
testbank voor compressoren in gebruik genomen. De testbank, een eigen
ontwikkeling van Tilburg, is geheel computergestuurd en een toonbeeld van
moderne arbeidsomstandigheden. Het componentenbedrijf
van NedTrain Services in Tilburg zorgt onder meer voor de revisie van
compressoren. Na iedere revisiebeurt moet steeds een bepaald testprogramma
worden afgewerkt voor het apparaat weer beschikbaar is voor inbouw in het
materieel. De testbank die voorheen werd gebruikt was nodig aan vervanging toe.
Zowel de meetsystemen als de arbeidsomstandigheden van de collega's die het
meetwerk uitvoeren waren niet meer van deze tijd. Dus: hoogste tijd voor 'iets'
nieuws. Al snel bleek dat
leveranciers van testsystemen moeite hadden met het ingewikkelde proces
waarbinnen de testbank moest passen. Een extern ontwikkelde all-in oplossing
werd daardoor te kostbaar. Omdat de Technische Dienst van Tilburg in 2000 al met
succes geavanceerde apparatuur had ontwikkeld en gebouwd voor het testen van
tripelkleppen (onderdelen uit het pneumatische remsysteem van een trein) en voor
het beproeven van remmen, werd opnieuw besloten tot bouwen in eigen beheer. Samen met de
eindgebruikers in het componentenbedrijf en de monteurs van de TD is een
engineer aan de slag gegaan om een nieuwe testbank te ontwikkelen, compleet met
bijpassende software. Zo bleven de kosten onder die van uitbesteding en bleef
bovendien belangrijke kennis in huis. Ook kunnen eventuele storingen gemakkelijk
worden verholpen omdat de monteurs van de TD vanaf het eerste moment bij de
ontwikkeling betrokken waren.
De nieuwe proefstand is van alle gemakken voorzien
Het Componentenbedrijf kan met de nieuwe proefstand voor de dag
komen. De arbeidsomstandigheden voor de testers zijn drastisch verbeterd door
toepassing van geluidsdichte testcabines. Een luchtkussen zorgt ervoor dat de
zware compressoren gemakkelijk in en uit de cabines kunen worden 'geschoven'.
Ook het testen zelf, de controle daarop en de verslaglegging van de tests
gebeurt volgens de laatste stand van de techniek. Een computerprogramma voert de
diverse tests uit. Dat leidt tot een aanzienlijke hogere afleverkwaliteit dan
voorheen. Alle testgevens worden automatisch geregistreerd en opgeslagen. Op een
beeldscherm op de cabine of op de naastgelegen werkplek kan de dienstdoend
monteur het proces volgen en zonodig bijstellen.
Noord-Holland Plus: nieuwe
naam vanaf 1 januari 2004
De samenvoeging van de productie-eenheden
Noord en Watergraafsmeer van regio Randstad Noord van NedTrain Services is in
volle gang. Per 1 januari van dit jaar wordt alvast officieel de nieuwe naam
productie-eenheid Noord-Holland Plus gevoerd. Er wordt dus niet meer
gesproken over productie-eenheid Noord of Watergaafsmeer, maar over
productie-eenheid Noord-Holland Plus. De naam Watergraafsmeer mag nog wel
gebruikt worden als het gaat om het aanduiden van de locatie.
OB-werk op Servicelocaties
De laatste jaren verschuiven steeds meer
werkzaamheden van de Onderhoudsbedrijven naar Servicelocaties. Zoals
onderhoudsbeurten aan kleine materieelseries, tussenbeurten, E-staten en
constructiewijzigingen. De verwachting is dat dit in de toekomst verder
toeneemt. Bij uitvoering op locatie lopen we alleen tegen het feit aan dat de
processen, de organisatie en vooral ook de computersystemen niet goed genoeg
zijn ingericht om op een eenvoudige manier de werkzaamheden te ondersteunen. De
administratie vormt vaak een groot probleem. Werkbonnen maken, uren en
onderdelen boeken, beurten afmelden en factureren zijn zaken die bij het
uitvoeren van onderhoudswerkzaamheden op locatie niet eenvoudig mogelijk zijn.In
de afgelopen maanden is door alle betrokken partijen een studie uitgevoerd naar
de knelpunten waar de locaties tegenaan lopen bij het uitvoeren van gepland
OB-werk. Doel hiervan: eenvoudige oplossingen aandragen die op korte termijn
kunnen worden ingevoerd en die veel problemen voorkomen.Per soort locatie is een
procedure voorgesteld waarmee de meeste knelpunten kunnen worden voorkomen of de
gevolgen kunnen worden beperkt. In Hengelo loopt nu een proef om Triton uit te
breiden met een stukje functionaliteit uit de OB’en. Amersfoort test een
procedure waarbij de ondersteuning wordt geleverd door een OB terwijl de
uitvoering van het werk op het locatie gebeurt. Als deze nieuwe werkwijze
succesvol zijn, dan kunnen ze ook op andere locaties worden toegepast.Met de
voorgestelde procedures en IT-aanpassingen zijn niet alle problemen in een klap
opgelost, daarvoor is meer nodig. Het opnieuw inrichten van de processen,
organisatie en computersystemen, zodat het uitvoeren van gepland OB-werk op
locaties eenvoudig mogelijk is, is onderdeel van het programma POINT en heeft in
2004 de hoogste prioriteit. (tekst Floris Visser)
NS
handhaaft actief Tabakswet vanaf 1 januari
Vanochtend zijn in de media
berichten verschenen dat NS de eerste weken van januari soepel omspringt met het
rookverbod in treinen en op de overkapte stations. Dit is onjuist. Het misverstand
zit in de coulance waarmee NS treinreizigers tegemoet treedt in de tijd
voorafgaand aan 1 januari a.s. De gewijzigde Tabakswet is per 1 januari 2004 van
kracht. NS zal vanaf die datum het rookverbod actief handhaven. De KLPD heeft NS
gedurende een half jaar ondersteuning toegezegd bij de handhaving. In voorbereiding
op het rookverbod maakt NS sinds april 2003 treinen rookvrij. Roken is in
aangepaste treinen nu al niet meer toegestaan. Reizigers hebben daardoor al
geruime tijd kunnen wennen aan het naderende rookverbod. Op dit moment is 90%
van de treinen rookvrij en zien NS medewerkers toe op de handhaving van het
rookverbod die tot op heden zonder noemenswaardige incidenten verloopt. Eind november is
begonnen met de inrichting van de rookzones op de overkapte perrons. Het
rookverbod op de stations gaat per 1 januari 2004 in en zal dan ook gehandhaafd
worden. Reizigers kunnen nu al kennismaken met de nieuwe inrichtingselementen op
het station, zoals de nietroken zuil en de rookzonezuil. In de aanloop naar 1
januari 2004 attenderen NS medewerkers rokende reizigers extra op het komende
rookverbod. Ze delen servicekaarten uit die kunnen ondersteunen bij het te woord
staan van reizigers over de gewijzigde Tabakswet en de maatregelen die we
treffen.(Bron: E-Nieuws NS Corporate Communicatie)
Fluistertrein rijdt!
Met gepast feestelijk vertoon is
afgelopen dinsdag in Den Haag het officiële startsein gegeven voor een proef met
de fluistertrein: de Dolomietshuttle tussen Veendam en Hermalle in België.De
proef met de met speciale draaistellen uitgevoerde goederentrein is gerealiseerd
in goede samenwerking tussen NedTrain Consulting, het Ministerie van Verkeer en
Waterstaat en vervoerder Railion. Door toepassing van een aantal maatregelen
waaronder Cosid kunststof remblokken, is het geluid gehalveerd ten opzichte van
dat van een normale goederenwagon. De trein is een onderdeel van het
“Innovatieprogramma geluid voor weg- en spoorverkeer”.
Dertig gewonden door botsing trein
en vrachtwagen
03 november 2005, 18:15:20
WIJHE (ANP) - Door een botsing tussen
een trein en een vrachtwagen geladen met
hout in Wijhe zijn donderdag dertig
mensen gewond geraakt. Dat heeft een
woordvoerder van ProRail gezegd.
De machinist van de trein en de
chauffeur van de vrachtwagen raakten
zwaargewond. Vier lichtgewonden werden
met ambulances afgevoerd. De rest kon
ter plaatse worden behandeld. Hun
verwondingen lopen uiteen van botbreuken
tot schaafwonden. De treinpassagiers
werden opgevangen in een sporthal in
Wijhe.
Rond half twee boorde de intercity
Roosendaal-Zwolle zich in de
vrachtwagencombinatie op een met
automatische knipperlichten bewaakte
overweg. Hoe snel de trein op dat moment
reed, is niet duidelijk. Doorgaans wordt
het station Wijhe door intercity's op
volle snelheid voorbijgereden.
Onderzocht wordt hoe het kon gebeuren
dat de truckchauffeur het spoor overstak
op het moment dat de intercity er aan
kwam. De ravage is enorm. ,,De trein
ontspoorde gedeeltelijk waardoor de
bovenleiding over een lengte van bijna
300 meter werd vernield'', aldus de
woordvoerder.
Volgens ProRail rijden pas op z'n
vroegst zaterdagochtend weer treinen op
het traject Zwolle-Deventer. Reizigers
worden met bussen vervoerd. Vanuit de
regio Arnhem kunnen mensen ook met de
trein omrijden via Utrecht.
24 juni
2005
Opnieuw
ingrijpende organisatie bij Nedtrain
(CNV.nl)
Bij Nedtrain wordt opnieuw
ingrijpend gereorganiseerd. Belangrijkste aanleiding is het
vertrek van opdrachtgever Arriva, dat het onderhoud voortaan in
Duitsland laat doen.
Nedtrain verliest veel werkgelegenheid, doordat onder meer
vervoersbedrijf Arriva het onderhoud van de regionale treinen
overdoet aan het Duitse Voigt. Nico Bogaard van CNV Spoorwegen
verwacht dat Arriva daarmee wel eens op het verkeerde paard zou
kunnen wedden. "Arriva kiest hierbij voor lagere kosten, maar
verliest mogelijk het zicht op het totale dienstenpakket van
Nedtrain. En het kon wel eens zo zijn dat dit toch iets is wat
een vervoersbedrijf echt nodig heeft", stelt Bogaard.
De grootste klap is te verwachten in het noorden van het land.
Nedtrain heeft aangekondigd 800 werkplekken te willen schrappen
de komende vier jaar. Het vertrek van Arriva als opdrachtgever
komt daar nog eens bij. Het bedrijf verwacht de helft van die
800 werknemers via een redelijk regeling te kunnen afvloeien.
"Blijft over een reorganisatie die alle voorgaande
reorganisaties doet verbleken", aldus Bogaard. Hij is er niet
gerust op dat Nedtrain er in de toekomst wel in zal slagen om
grote orders binnen te halen. "We zullen dit proces als CNV
BedrijvenBond heel kritisch volgen."
Bron VVMC
LINKS NAAR ANDERE SITES