Rob Slotemaker Memorial day 26
september 2004
Herinnering aan Rob Slotemaker
Rob Slotemaker
HET EVENEMENT
Ik had met Gerwalt afgesproken dat we 26 september 2004
naar
Rob Slotemakers memorial day zouden gaan. De
wekker liet zich om 06:55 al horen. Broodjes en limo werden ingepakt en met het
fototoestel in de aanslag zat ik op Gerwalt te wachten. Gerwalt was mooi op tijd
bij me zodat we om 08:00 de trein naar Zandvoort konden halen. De temperatuur
was goed en een flauw zonnetje verscheen reeds aan de hemel. Omdat ik bij de
NS werk kon ik een kaartje voor Gerwalt kopen
met 40% korting. Het was rustig in de trein en we konden heerlijk van eerste
klas gebruik maken omdat een collega van mij dienst had. Om 09:30 waren we in
Zandvoort. Eerst natuurlijk een bezoekje gebracht aan de slipschool want dat
hoort er natuurlijk alllemaal bij. Aan de kassa stonden 3 man te wachten, dus we
waren zo binnen. Eenmaal op het
circuitpark Zandvoort aangekomen konden we tot
onze verbazing overal heel dicht bij komen. We genoten van het spektakel en
keken onze ogen uit naar al het mooie antieke racemateriaal. Helaas waren
Jan
Lammers en Mirska er niet Jan moest racen in Amerika. Jan Lammers heb
ik leren kennen in
Évora Portugal
toen ik met Piet en Robbin Loois spullen
voor
Harm Schuurman weg moest brengen voor de 24uurs kartrace. Ik kreeg
nog de kans om een praatje te maken met
Gijs van Lennep. Nou mooier kon toch niet. Het
weer bleef uitstekend en om 14:30 was het tijd om richting huis te gaan.
Nog een bietje natuurlijk om het geheel af te ronden .... ja,ja 1 euro koste het
per glas dat maak je niet veel meer mee. Daarna 30 minuten terug lopen naar het
station en om ongeveer 17:00 waren weer moe maar voldaan thuis. De foto's van
deze dag heb ik op een S-VCD. De foto's wil ik jullie natuurlijk ook laten
zien.
Op het station in Haarlem
Op het Circuit
Gijs van Lennep
De Porsche van Gijs van Lennep
Lorina Mc Loughlin
Michel Bleekemolen... heel goed de vader van Jeroen
Fort Cortina
En een biertje aan het eind
06/09/2003:
"Herinnering aan Rob Slotemaker"
Rob Slotemaker startte die dag in zijn witte Chevrolet Camaro vanaf pole
position op het circuit van Zandvoort voor een endurance race van vier uur. Zijn
auto was maagdelijk wit door gebrek aan sponsors en werd alleen gesierd door
startnummer 25. Met de goedkoopst mogelijke stickers die voorhanden waren, was
het nummer op de motorkap geplakt. Rob Slotemaker was dat jaar 25 jaar actief in
de nationale en internationale autosport en mocht het jaar rondrijden met dit
jubileum nummer op de wagen.
Een keer reed Rob Slotemaker mij op de openbare weg in de buurt van het circuit
bijna van de sokken. Ik stak de weg over in een bocht. Een bocht die hij net aan
het nemen was met hoger dan op de openbare weg toegestane snelheden. Ik liep
precies op zijn ideale lijn en uit de snelheid van de auto en het hoge toerental
van de motor kon ik opmaken dat de chauffeur niet van plan was zijn
race-impressie van die middag te beëindigen. Met een enorme sprong redde ik mijn
eigen leven en toen de auto voorbij schoot, zag ik dat het Rob Slotemaker zelf
was. De maestro in hoogst eigen persoon. Ik raakte vervuld van ongekende
emoties.
Slotemaker was de koning van de wagenbeheersing en voor de start van deze race
had hij de snelste kwalificatieronde neergezet en stond zodoende op de eerste
startplaats. Toen het groene licht aanging, gaf hij zo'n enorme dot gas dat zijn
Camaro als eerste de Tarzanbocht indook. Op zich een prestatie want de
Amerikaanse auto was in gewicht de zwaarste van het veld. In deze eerste bocht
reeds meende ik een lichte spot ten opzicht van zijn opponenten te zien. Na
doorkomst van de eerste ronde kon ik aan het einde van het lange rechte stuk
zijn witte bolide als eerste zien aankomen. Wild accelererend spoot hij op
topsnelheid langs de hoofdtribune. De toeschouwers op de banken want de
opgebouwde voorsprong was nu al buiten proporties. De zware Amerikaanse
racewagen had een lange remweg nodig voor de Tarzanbocht. Het knarsetandende
peloton kon veel later in de remmen maar het deerde Slotemaker niet.
Rob had reeds teruggeschakeld naar de tweede versnelling en begon zijn innige
liefde met de bocht. De Camaro werd de bocht ingestuurd als een mes dat door
boter gaat. Soepel glijdend dreef het witte gevaarte over zijn vier dikke
zwartrubberen wielen het eerste gedeelte van de bocht in. Met de ideale lijn als
onzichtbare viool ging daar een racewagen voortgestuwd op tromgeroffel van een
motor met meervoudige liters inhoud. De witte wagen doorklieft gracieus het
zwarte asfalt. De ongekende schoonheid van de wagenbeheersing brengt iedereen op
de benen. Wat hier gebeurt is uniek en iedereen weet het. Was het maar vast de
volgende ronde, dan kwam hij nu al weer langs. De volgende ronde is een exacte
kopie van de vorige. De wagen glijdt stijlvol het eerste gedeelte van de bocht
in en bij het tweede gedeelte gebeurt het mirakel weer. Door het gaspedaal
forser in te trappen dan voor de bocht nodig is, breekt de auto uit aan de
achterkant.
En dan komt de hand van de meester. Met fluwelen handschoenen stuurt hij tegen.
Het grote stuurwiel draait in tegengestelde richting van de bocht en de Camaro
gaat daar waar de meester hem hebben wil. Volledig dwars spuit de Chevrolet
Camaro door de Tarzanbocht. Tientallen meters worden zijwaarts schuivend
afgelegd onder een constante hoek, met een brullende motor en rokende banden.
Onnodig te zeggen dat dit met hoge snelheid plaatsvindt. De maestro is aan het
werk in de bocht der bochten.
Bij ronde nummer vier bedraagt de voorsprong het halve rechte stuk van het
circuit. De sierlijke witte auto voorop, gevolgd door een grote wolk bulderend
staal en rubber van de rest van het veld. Iedereen is op jacht naar die mooie
witte vogel. Het peloton vergeet in de strijd met elkaar en zichzelf het eerste
rempunt en vloekend valt iedereen over elkaar de bocht in. Met z'n allen door
dezelfde deur. Zenuwachtig tussengas, onnodig rokende en piepende banden,
driftig bijsturen, rakende bumpers en schurend staal. Het hortende en stotende
gepeupel is onthouden van elke schoonheid. Verderop in de bocht duwt de ervaren
Slotemaker met een liefdevol handgebaar en een onzichtbare rechtervoet het grote
monster sierlijk tot het einde alwaar de rechte lijn weer vloeiend wordt
opgepakt.
In het vloeiende zit de kunst. Het ziet er zo makkelijk uit maar het is zo
moeilijk. Het publiek waardeert de ongekende show op niveau en staat buiten
zinnen te applaudisseren bij doorkomst in ronde nummer vijf. De controle over
alle elementen is compleet.
De komende ronden zullen door menig autosport fan als persoonlijke perfect
flying lap worden ervaren en een levenslang worden meegedragen. Bij ronde tien
is het gebeurd met de wagen van de koning. De lessen wagenbeheersing aan het
volk hebben hun tol gevraagd. De sensationele vertoning heeft al het rubber van
de wielen gevergd en op het canvas zoekt Rob Slotemaker de pits op.
De endurance race heeft nog een lange rit te gaan maar daar was het Rob
Slotemaker niet om te doen.
bron:
http://www.bicat.net/archives/00000695.htm