Beschrijving ombouw van Metz 60 CT-4 Dryfit batterij naar NimH batterijen
Het is algemeen bekend dat de Dryfit accu's van de Metz 60-CT4
het inmiddels bijna allemaal hebben begeven.
Helaas zijn er geen vervangende batterijen voor te koop, dus moest ik zelf wat
verzinnen om de boel aan de praat te krijgen.
Weggooien is natuurlijk doodzonde als de flitser het gewoon nog doet.
Ik heb ooit via Catawiki op internet 4 setjes 60 CT-4 tegelijk gekocht, die
achteraf geen van alle werkte omdat Dryfit batterijen defect
waren.
Gelukkig heb ik mijn geld voor een groot gedeelte teruggekregen en
mocht ik de units houden, daardoor kreeg ik de mogelijkheid om ermee te
experimenteren
Uiteindelijk bleek dat 1 van de 4 units defect was en 1 van de twee flitsers niet meer
werkte,
ook vond ik uiteindelijke een kabel die de geest had gegeven.
Kortgeleden ben ik op zoek gegaan naar een stroomvervanging met veel vermogen en die heb ik gevonden in de vorm van
2 NimH accupacks van 7.2v, 3500 maH.
Dus totaal 7000 maH.
Het resultaat is, dat je bijna het dubbele vermogen van de Dryfit batterij hebt
waardoor je veel langer op vol vermogen door kunt flitsen.
- Hou er wel rekening mee dat je niet meer dan ongeveer 30x op vol
vermogen achter elkaar door moet flitsen om oververhitting te voorkomen.
De Flybee batterijpacks worden veel gebruikt voor "Remote Control" speelgoed en
passen heelgoed in het batterijcompartiment van de Metz 60-CT4
Er zit 1 nadeel aan, je kan de batterijen niet opladen via het originele oplaad
punt in de Unit.
Maar via een kabeltje en een externe oplader die meegeleverd wordt met de
accupacks lukt het ook prima...
Hieronder vindt je een werkbeschrijving hoe je de Dryfit batterij kunt
vervangen
Als je eerst het systeem wilt testen voordat je beslist aan kopen te doen klik
dan hier
1. Haal de defecte dryfit batterij uit het compartiment van de Metz60-CT4 (*
Foto 1)
2. Zaag voorzichtig het deksel van de dryfit batterij af en haal het hele binnenwerk
leeg, er zit geen vloeistof in de batterij, wel vindt je loodplaatjes in de batterij,
dus wees voorzichtig.
Ik heb een "hout speedboor" van 15mm gebruikt om alle rommel uit de batterij te
krijgen.
De plastic schotjes die je tegenkomt kan je bijvoorbeeld met een hete houtbeitel
of decoupeerzaag (zo goed en zo kwaad als het gaat) verwijderen.
Het laatste deel van de plasticschotjes heb ik wegwerkt met een frees op een
flexibele boorkabel al met al een hele klus maar het is de moeite waard.
Het deksel van de batterij heb je in principe niet meer nodig, maar wil je het
toch gebruiken om één of andere reden dan kan dat natuurlijk ook.
Boven in het batterijcompartiment van de unit zie je 2 metalen contacten, de voorste is de + en de achterste is
het - contact. (* foto 2 )
Neem een stukje tweeling snoer met een rode en een zwarte draad en soldeer de
uiteinden af,
ik heb in dit geval luidsprekersnoer gebruikt, omdat
die duidelijke een rode en een zwarte draad hebben.
Het voorste contact van de CT60 unit verbindt je met rode draad en
het achterste contact verbindt je met de zwarte draad (* foto 2 )
Het solderen van de contacten in de CT 60 unit kan een beetje moeilijk gaan maar met wat
schuurwerk en wat soldeer vloeistof gaat het vast lukken lukken.
3. Koop bijv. bij AliExpress 2 stuks Flybee 7.2v 3500 MaH
batterijpacks voor € 15,45
(per 2) (zie foto's beneden)
4. De
oplader van 7.2V en de snoertjes kan je in 1 setje op dezelfde site kopen voor € 4,05
Wil je
er wat
extra snoertjes
met SM connectoren bij hebben dan kost je dat € 2,08, altijd makkelijk als je
ergens nog een extra verbinding wilt maken, maar niet echt noodzakelijk.
Met 1 batt. pack lukt het ook om de unit aan de gang te krijgen maar dan heb je minder vermogen waardoor het aantal
flitsen met ongeveer de helft wordt gereduceerd.
5. Laad beide batterij packs voor gebruik volledig op (zeker 3 uur) (*
foto 6)
6. Aan de batterijpacks zitten "female" SM connectors die op de "male"
aansluitingen van de bijgeleverde snoertjes
passen.
7. Knip één van de mannelijke connectors af waarna je de
draden aan de + en de - van de CT 60 unit soldeert (de rode en de zwarte draad, die je aan de
contacten hebt gesoldeerd) (* foto 2) - ik heb een partij
krimpkousjes gekocht en deze gebruikt om de solderingen te isoleren de
kosten € 3.21
8. De batterij SM connectoren passen in de SM connectors van de kabelbundel die
meegeleverd wordt.
9. Laat de enige vrouwelijke connector naar buiten hangen zodat je de
batterijen makkelijk op
kunt laden. (* foto 5)
Als alles is aangesloten en getest dan verbindt je de
unit met de kabel aan de flitser (*
foto 7)
10.Daarna zet je de schakelaar boven op de CT-60 unit in stand
"1" het lampje moet nu gaan knipperen, (zie
filmpje) wat wil zeggen dat de unit
in ieder geval voor 80% is opgeladen
11.De lampjes achter op de flitser moeten nu gaan branden en na een aantal
seconden zal de flitser gereed zijn voor gebruik
11a - als de lampjes achter op de flitser zwakbranden dan is de spanning in
de batterijen onvoldoende en moet je ze opladen.
12.Door op het zwarte testknopje aan de achterzijde van de flitser te drukken zal de flitser ontsteken.
13.Het blijkt dat, ook al staat de schakelaar boven op de Unit in de "0" stand
er toch nog stroom wordt ontrokken uit de batterijen,
raadzaam is dat als je flitsers een
tijdje niet gebruikt om de batterijen dan los te koppelen van de unit.
Opladen NimH batterijpacks
Opladen via de normale weg is niet mogelijk met de originele oplader omdat
deze geen power genoeg heeft om de NimH batterijen op te laden.
Het opladen geschied nu met de bijgeleverde 7.2 v oplader die je via een SM connector
aan kunt sluiten (*
foto 6)
Je kunt beide, of meer packs tegelijk opladen, helaas geeft de oplader niet aan
wanneer de batterijen vol zijn, dus dat zal je een beetje moeten gokken.
Wil je meer controle dan kun je ook een
slimme oplader gebruiken, ook die is te koop via AliExpress, geef tijdens
het bestellen wel aan dat er een SM connector aan moet zitten
(optie SM PLug) de oplader kost ongeveer 10 euro.
Nu kan het zijn dat je eerst alles wil testen voordat je
uitgaven gaat doen, ga dan als volgt te werk
Verbind dan de connectoren in de unit met 2 kabeltjes voorzien van
krokodillenbekjes aan een setje van 6 AA (1.2v) Nimh batterijen in serie
geschakeld dus totaal 7.2 V
Zijn het gewone 1.5V AA batterijen dan zou ik voor 5 batterijen kiezen om te
testen anders
kom je uit op 9 volt uit en dat is wat veel.
kijk of het lampje bovenop de unit wil gaan branden of knipperen als je de
hoofdschakelaar in stand "1"zet, gebeurt dat niet dan is de unit waarschijnlijk
defect
Gaat het kampje branden/knipperen dan kan je de flitser aanzetten en kijken of deze wil laden,
de lampjes
achter op de flitser moeten gaat branden als de flitser gereed is (het kan soms een
tijdje duren voor het groene lampje gaat branden)
Controleer steeds of de batterijen niet te warm worden, gaat de flitser niet aan
dan is de flitser helaas defect.
Ook moet je de kabels goed controleren deze blijken ook nog wel eens problemen
te veroorzaken.
-
Gebeurt er niets dan is de unit of flitser overleden (meestal is dan de grote Elco condensator
in de unit defect omdat het systeem te lang zonder "prik" is weggelegd)
Onderhoud:
Regenereren is noodzakelijk bij alle CT en CL Metz flitsers en moet zeker 1x in het kwartaal
plaatsvinden.
Laat de flitsers rustig 10
minuten opladen, daarna laat je de flitser een paar keer flitsen in de "W" stand (minimale flits) daarna kan je een paar keer op vol
vermogen flitsen.
Leg de flitser opgeladen weg. en haal de batterijen uit de batterijkooi, of
koppel de batterijen via de SM plug los van de unit
Synckabel
Let op, de kabel aansluiting van de CT-4 en de 60 CT-4 hebben minder contacten
als die van de CT-5.
Gelukkig passen de connectoren alleen in de juiste flitser, waardoor er niet
fout kan gaan.
De CT-1 heeft een kabelconnector met gaatjes.
Links de CT5 en rechts de CT4
DE OMBOUW IN DE PRAKTIJK
Hieronder kun je zien hoe ik de boel in elkaar heb gezet.
Foto 1
Foto 2
Foto 3
Foto 4
Foto 5
Foto 6
Foto 7
Klik op de foto's om naar de verkooppagina te gaan van
AlieExpress.
Ik heb al heel veel aankopen bij AliExpress gedaan in China en tot nu toe is
alles zonder problemen afgeleverd
-Je moet wel even geduld hebben maar dan ben je wel een stuk goedkoper uit-
Wees niet bang voor extra douane kosten, die zitten bij de prijs in (VAT).
Wel even een account aanmaken, anders kan je er niets kopen
|
Video van het totaal plaatje
De METZ Mecablitz 45CT-1
Al een tijdje hou ik mij bezig met de Mecablitz staafflitsers van
het merk Metz. De Metz 45-CT1 is een prima flitser maar heeft wel wat aandacht
nodig om hem veilig te kunnen gebruiken
Daarom zal jullie bijpraten en wat tips, trucs en uitleg geven over dit type flitser
van Metz.
De CT-1 is een "linke" in tegenstelling tot zijn grote broers zeker als je hem wilt gebruiken voor je "digitale"
fotografie hobby.
De stuurspanning van de CT-1 kan erg hoog oplopen, tot wel tot 600v DC wat hem
tot een "gevaarlijke jongen" maakt.
De CT-1 flitsers mag je nooit rechtstreeks op je digitale toestel
of trigger aansluiten, onze mooie
digitale apparatuur kan helaas niet tegen deze hoge stuurspanning.
Toch zijn er trucjes om de de stuurspanning van deze flitser te "handelen"
waardoor je de CT-1 toch prima kunt gebruiken zonder dat er rare dingen gebeuren.
Gelukkig zijn niet alle CT-1 flitsers "bijters" de flitsers met een serienummer
boven de 54000 hebben een lagere stuurspanning, maar ik zeg altijd "meten is
weten"
Verderop in dit artikel kun je lezen hoe je de stuurspanning uit kunt lezen en
hoe je de flitser in kunt zetten.
Wat en hoe controleren we de flitsspanning en plegen we onderhoud.
Bevestig als eerste de sync kabel aan de zijkant van de CT-1, zorg dat de
batterijen zijn opgeladen en plaats de kooi met de batterijen in de voet van de
CT-1
De
AA batterijen moeten als volgt worden geplaatst:
De ronding van de kooi van je af, 3 batterijen met de + omhoog van links boven
naar rechts onder
2 batterijen met de + naar beneden rechts in de kooi
1 batterij met de + naar beneden aan de linker kant
Schuif de linkerschakelaar omhoog zoals op de afbeelding. Na een
tijdje moet het buislampje dat rechts boven de schakelaar zit gaan branden
Ook hoor je een fluitend geluid, wat beteken dat de flitser geladen wordt.
Gebeurt er niets dan zit misschien de batterijhouder niet goed in de houder/
flitser.
Ook kan het zijn dat de flitser gewoon defect is gegaan door te weinig
onderhoud.
Vaak gebeurd het dat de flitsers lange tijd niet periodiek geladen worden, de
Elco die in de flitser zit gaat daardoor defect en repareren loont in dit geval
niet meer
De flitser moet minimaal 1 maal in het kwartaal 15 minuten geladen worden.
Daarna in de "W" stand een paar keer laten flitsen en dan in de ""M" stand
een keer op volvermogen laten flitsen. De flitser opgeladen wegleggen en de
batterij kooi uitnemen en daarna zonder batterijen terug plaatsen.
Bij oplaatbare batterijen hoeft dit niet die kun je gewoon laten zitten. Zet de
CT-1 wel uit voor je hem opbergt.
Flitsspanning controleren
Als het goed is heb de sync kabel al geplaatst
Aan het einde van de kabel zit een klein rond stekkertje dat in het midden een
pennetje
heeft en een metalen buitenmantel ook wel X-contact genoemd.
Sluit deze kabel aan op de CT-1, door de grote stekker met de gaatjes aan de
zijkant in de flitser te steken.
Zet de flitser aan en de multimeter op de hoogste stand van de gelijkstroom -- (DC)
keuze.
Wacht tot het gereed lampje van de flitser brand en meet met een multimeter de
spanning tussen het middencontact en de buitenmantel
Het is even lastig om goed te meten omdat de kans groot is dat je met de meetpennen
verbinding maakt tussen het pennetje en de buitenmantel
als dat gebeurd niet schrikken want dan gaat de flitser af en moet je het
opnieuw proberen.
- De flitser gaat niet af als je het middencontact met de rode meetpen aanraakt en
de buiten mantel met de zwarte meetpen.
Bij de meting van mijn CT-1 kwam ik uit op 208v gelijkstroom (DC).
Aansturen met een radio trigger of een optische sensor (slave)
De Cactus V5 radiotrigers, kunnen een spanning aan van max. 300v DC
verwerken zonder dat er iets kapot gaat.
Ik heb de combinatie CT-1 en V5 meerdere malen samen gebruikt en met
succes ging de CT-1 af en bleef de Cactus trigger heel.
Helaas zijn deze triggers nog maar mondjes maat te vinden op bijv. Marktplaats en je
hebt er altijd twee nodig. 1 om te ontvangen en 1 om te zenden.
Let er goed op dat zowel bet de ontvanger als bij de zender gelijke kanalen zijn
ingesteld. Op het wieltje in de trigger zijn de kanaalnummers genoteerd
Links de Cactus v5 in het midden de optische adapter en rechts de
Hotschoe adapter van Metz tsc-11
Die laatste moet ik nog uitproberen, zodra ik bij Kameraexpress in Zwolle kom
zal er er één meenemen en uittesten
Inmiddels uitgetest en goed bevonden.
LET OP: DEZE FLITSSCHOEN ADAPTER IS ALLEEN TE GEBRUIKEN
VOOR LAAGSPANNING ONTSTEKING. DUS NIET GEBRUIKEN BIJ DE METZ 45 CT-1
Ligt de stuurspanning echter hoger als 250v DC dan kun je de flitser
alleen als "slave" gebruiken in combinatie met een "draadloze
optical hot schoe flash remote adapter"
Deze adapters hebben geen last van de hoge spanning, het aansturen gebeurt dan
met een master flitser, optische adapter zorgt en dan voor dat de CT-1 mee
flitst als "slave"
Serienummer Metz staafflitsers
Over het algemeen zijn het de CT-1 modellen met een serienummer onder 54000 die
een hoge voetspanning hebben, het serienummer kun je vinden onder de flitskop.
Batterij contacten Metz 45 CT/CL
Alle CT/CL -45 flitsers hebben aan de binnenzijde 3 contacten, die je goed
schoon moet houden, controleer en reinig ook de contacten van de accukooien
Dit kan je het beste doen met een
glasvezel borsteltje.
Het oplaadbare accupack gebruikt de contacten A + B om de flitser van stroom te
voorzien
De batterijkooi met 6 AA batterijen gebruikt de contacten A en C om de flitser
van stroom te voorzien.
Daarom zie je vaak dat de de flitser het wel doet met een oplaadbaar pack en
niet met de batterijkooi of andersom.
De METZ Mecablitz 45CT-5
De 45 CT-5 aangestuurd met een normale Metz synckabel, een
Cactus V5 triger en een Metz flitsadapter
Het groothoek opzetstuk die de beeldhoek van 35 mm vergroot naar 28 mm.
zie je hieronder
Opzet stukken voor de hoofdflits en invulflits
Deze foto is gemaakt met 1 CT-5 op oudejaarsavond rond 23:00 uur vanaf een
balkon op 35 meter op vol vermogen ("'M" stand)
in combinatie met een Canon 6D mkII en een setje Cactus V5 triggers.
F 4.5 - ISO 640 BP-45mm 1/100e
Fotograferen met de Metz 45 CT/CL 4 en 5
De Metz 45 CT-5 is de laatste staafflitsers in het segment van de 45 serie. Het is één van de krachtigste flitsers die Metz ooit gebouwd
heeft. Alleen de 60 -CT4 is krachtiger.
Er zijn er nog veel CT-4 en CT-5 modellen in omloop en worden vaak aangeboden op
marktplaatsen en veilingsites voor de verkoop.
Ook ik ben gek op deze prachtige staafflitser en
heb er al vele prachtige foto's mee geschoten. Ik heb van Canon meerdere Canon
flitsers waaronder een 580EXII en een aantal 430
Deze foto is midden op de dag in de volle zon geschoten, met een Canon 6D mkII
en een 1.4 analoge lens -2 EV onderbelicht en met een
45 CT-4 ingeflitst.
Op deze manier kan je voor weinig geld toch een prachtige flitser met veel
kracht kopen.
Let er wel op dat de batterijkooi waar de losse AA batterijen in kunnen meegeleverd
wordt en de synckabel omdat deze moeilijk te verkrijgen is.
Ben je zover dat de flitser werk, dan kan je helemaal los gaan. In één van de
volgende hoofdstukken kun je lezen hoe je de flitser zonder gevaar
aan kunt sluiten.
op bijv een radio triggersetje van Cactus of pixel Pawn.
Meten is weten
Syncspanning meten, heel eenvoudig met een multimeter
Zet de meter op de hoogste stand DC gelijkstroom, zet de flitser aan tot hij
klaar is om te flitsen en meet de spanning tussen de twee contacten van de
synckabel.
Het middencontact = de +
Bij deze 45 CT-5 kom ik uit op 25.6 volt. dus kan ik elke gewenste radio trigger
gebruiken, dus ook een Pixel Pawn setje.
Aansluiten Cactus V5 trigger op de METZ Mecablitz
elektronen flitsers
Aansluiten van de Cactus trigger V5 op de Metz 45 CT-5
Ik heb gezocht op internet maar kon helaas niets vinden over het aansluiten van
de Metz-CT/CL flitsers via de Catus V5 trigger.
Daarom heb ik besloten om zelf maar een kleine beschrijving te maken.
Wat heb je nodig:
1. Een Metz 45/60 CT/CL -1 tm 5
2. Een sync kabel (de CT-1 heeft een stekker met gaatjes, de rest hebben een
stekker met meerdere contacten)
3. Een hotschoe adapter
4. Een Cactus V5/V6 trigger ( LET OP: een andere trigger werkt ook, maar niet
voor de 45-CT1 !)
Met hotschoe adapter
Met een X-contact stekker (ct-1)
De synckabels zijn er in 2 vormen.
1. Compleet met een hotschoe adapter, met alleen een midden contact
2. Met een X-contact stekker
3. Ook bestaan er SCA adapters maar daar later iets over.
Als eerste moet je ervoor zorgen dat de V5
triggers goed ingesteld staan.
Vul de laatjes met ieder 2 volle AAA batterijen (pennetje van het laatje naar
voren, de rechter batterij met de plus naar voren, de linker met de plus naar
achteren)
Druk het laatje in de trigger zodat hij in de vergrendeling klikt.
Zet beide triggers op hetzelfde kanaal (in dit geval kanaal 15.)
Daarna zet je één trigger op TX (Transmit = zenden), deze monteer je op je
camera
De andere trigger zet je op RX (Receive = ontvangen), deze monteer ja aan de
synckabel van de Metz flitser
Als je nu bij de TX trigger op het zwarte knopje drukt, lichten de controle
lampje beide even op (gebeurt dit niet, kijk of het kanaal nog goed staat)
Aansluiten synckabel
Heb je alleen een synckabel met een X-contact stekkertje, dan kun je
hieronder zien hoe je die aan moet sluiten op de trigger
Er zijn diverse hotshoe adapters te koop met een X-contact aansluiting, Let wel
op dat ze een (kogel) aansluiting hebben aan de onderzijde.
Aan de bovenzijde hoeven geen contacten te zitten, meestal zijn deze converters
universeel
Flitsschoen-adapter voor Canon TSC-11
LET OP: DEZE FLITSSCHOEN ADAPTER IS ALLEEN TE
GEBRUIKEN VOOR LAAGSPANNING ONTSTEKING. DUS NIET GEBRUIKEN BIJ DE METZ 45
CT-1
Deze is voor Canon, maar eigenlijk gaat het alleen om het
X-contact aansluiting en het midden contact dat zich aan de onderzijde van de trigger
bevind
Ik heb de Metz getest en ik moet zeggen hij werkt super, zeker voor Canon.
Natuurlijk is deze adapter ook voor andere merken camera's te koop
Hieronder de
Hama
flits-Adapter "2" 6952, deze kan je wel gebruiken met de Metz 45 CT-1
Het de meest eenvoudige hotschoe adapter die je, je maar kunt bedenken,
Die van mij zit wat los in de flitsschoen, maar misschien dat de huidige
adapters geen probleem hebben omdat ze een extra klemplaatje hebben gekregen.
Steek het stekkertje in het X-contact van de
converter en monteer de converter boven op de de trigger.
Zorg dat de converter goed in de houder zit anders maakt hij geen contact
Zet de flitser aan en als je nu op het testknopje dat boven op de TX trigger zit
drukt moet de flitser afgaan.
- Gaat hij niet af controleer dan het volgende staat de zender op TX,
staat de ontvanger op RX, staan de kanalen gelijk, zit de adapter goed in de
flitsschoen.
- Zijn de kabels allemaal goed gemonteerd en brand het "ready lampje"van de
flitser.
TIP:
Verkopen van een Metz CT/CL flitser via bijv Marktplaats:
Wil je, je Metz verkopen en weet je zeker dat hij werkend is, maak dan een foto waarop
te zien is dat de lampjes/ display en/of buislampje achter op de flitser branden voordat je hem te koop aanbied
het scheelt je een hoop vragen en je verkoopt de flitser veel sneller voor een
hogere prijs
ook wat hoger kunt houden. Ik heb al prijzen langs zien komen van boven de
honderd euro.
Nostagie:
Wat oude foto's van het gebruik van de Metz Megablitz in vervlogen tijden
Metz 60 CT-4 in combinatie met een NIKON F Photomic SLR
Het nostalgische Strobisme gevoel
Strobisme is een verzamelnaam voor het creatief fotograferen met kunstlicht. De
Metz CT en CL flitsers zijn hiervoor prima geschikt voor.
Je kunt ze door hun staafvorm goed laten vasthouden en hij heeft een goede
beugel om hem
op een statief te bevestigen bevestigen.
Ook kan hij samen met het toestel op de beugel als zijflitser worden gemonteerd.
Door de enorme lichtopbrengst in combinatie met een flitsparaplu kun je
veel en super zacht licht creëren zodat je ook als het zonnig is toch in kunt
flitsen
De CT/CL-4 en 5 hebben een extra invulflits venster onder de master flitskop
waardoor je zowel indirect als direct licht kunt combineren.
Helaas is de invulflits niet in te stellen, maar er is wel een diffuser voor de
het licht iets kan temperen wanneer het toch teveel blijkt.
Links zie je een CT-1 gemonteerd op een swiffel.
Rechts een nostalgie foto waar een
Metz Megablitz wordt gebruikt in combinatie met het televoorzetstuk 45-33.
De uitlichting bedraagt door de
ingebouwde
Fresnell-lens exact 11/19 graden.
De reikwijdte van de flitser wordt door het
voorzetstuk
bijna verdubbeld.
Het flitslicht is zo sterk dat het uiterst voorzichtig ingezet
moet worden.
omdat het bij verkeerd gebruik het tot oogschade kan leiden.
Het voorzetstuk is alleen handmatig in te stellen in de vorm van "trail en error"
Nog een paar foto's uit het verleden de kapotte kabels zijn inmiddels vervangen
of gerepareerd.
De grote witte paraplu heb ik bij "de Blokker" gekocht.
In het handvat heb ik een pen met een bus gemonteerd om hem op het statief te
kunnen bevestigen
de parapluhouder is los te koop bij elke
fotozaak
Je kan natuurlijk ook een gewone
flitsparaplu kopen, die is in alle soorten en maten bij de fotospeciaal te
koop
|