Foto's en verhalen uit de oude schoenendoos


 

Inhoudsopgave

Lagere school Nissan 2400GT  
Familie    
Jutphaas Rick restaurant Mijn auto's door de jaren heen  
Ubachsberg    

Gelukkig zijn er natuurlijk ook nog foto's van ons overgebleven uit een grijs verleden hier een klein overzicht.
Sommige foto's kun je vergroten door erop te klikken

Schooltijd in Hilversum Fabritiusschool

3 klasse foto's uit 1964/1966  Fabritiusschool Hilversum
Met dank aan Elly Lunzen (Flink) die de foto's op schoolbank.nl heeft gezet

Fabritiusschool Hilversum


De familie

De complete familie Petrij

 

 

Mijn ouders Frans & Maartje Petrij rond 1945 gemeentehuis Hilversum + trouwfoto


Een paar foto's van vroeger in Hilversum vanaf 1956

Frans-Jan 65.jpg (40789 bytes)   frans_jutphaas-1968.jpg (19599 bytes)
Frans-Jan  1965 / 1969

pa&ma petrij z-w 1.jpg (53307 bytes) 
De ouders van Frans-Jan en Fred 1980

 

 


DE VERHUIZING NAAR JUTPHAAS / NIEUWEGEIN


Het in aanbouw zijnde Rick Restaurant annex tankstation van Esso
Gereed 07-04-1967


Even ter oriëntatie het Rick restaurant lag ongeveer 3 km van verkeersplein Ouderein aan de A2 richting Vianen


één van de laatste plaatjes voor de brand


Het Esso tankstation van mijn vader in Jutphaas aan de Nedereindseweg met het Rick restaurant is in aanbouw. Ik denk dat dit de laatst bewaarde beelden zijn van het Rick restaurant. Het was het eerste drive-in restaurant dat in Nederland werd geopend op 07-04-1967. Het Esso tankstation had twee pompeilanden een service box en een auto wasserette.  We woonde in die tijd op de Richterslaan 177  in Jutphaas. De enige naam die mij nog is bijgebleven uit die jaren is Hans Hagebeuk een blonde knul met een Puch. En Dhr. van der Velde die directeur was van Rick. Het complex lag aan de Nedereindseweg vlak tegen de snelweg rijksweg 26 naar het klaverblad Oudenrein. Helaas heeft het restaurant inmiddels, na de brand  plaats moeten maken voor Park "de Buurt" aan de A2.

 

Op de plaats, waar in de zestiger en zeventiger jaren het Rick-wegrestaurant stond, worden in 1989 een aantal luxe woningen gebouwd. Het restaurant was gelegen aan de Nedereindseweg ter hoogte van het viaduct van rijksweg 2. Het restaurant verliest zijn bestaansrecht als de overheid besluit de af- en oprit van en naar de rijksweg op deze plaats te sluiten.'

 

Een mailtje van Jaap van den Boom

Dank je wel voor je antwoord Frans,

Ik heb er zelf bij staan kijken toen het restaurant tot de grond afbrandde dus daar is je antwoord.

Het heeft eerst een tijd leeg gestaan en er was zo af en toe wat vandalisme en als ik mij goed herinner waren er al vaker (kleine) brandjes in het pand. Het verraste niemand toen het eenmaal geheel aan de vlammen ten prooi viel. Kijk maar eens op http://www.pen.nl/nieuws-wijknieuws/nieuwegein-toen-nu  halverwege de pagina een artikel over Rick restaurant. onderaan het artikel zie je een klein zwart camera-tje. klik daarop en dan verschijnt het artikel nog een keer. Als je hier rechts op de foto klikt zie je hoe het er nu uitziet, nog eens klikken en dan zie je de uitslaande brand. Ik bedoel het natuurlijk niet lullig maar het is een van de beste branden die ik ooit gezien heb. we wisten dat er niemand binnen was en de vuurzee was overweldigend. Klap op de vuurpijl was het instorten van de voorzijde van het dak. Ik woonde in die tijd op de Mendes da costalaan tegenover waar toen der tijd het postkantoor stond en ben tegenwoordig restaurant kok van beroep, maar dat terzijde!

 

Bedankt Jaap voor je mailtje

 


1968
Mijn eerste cross wagen was geboren
de foto is helaas erg slecht, maar beter iets dan niets.
Samen met Hans van Eck in Jutphaas op de Marius Richterlaan


BROEDERS FOREVER

 Frans&Fred 03-08-80.jpg (39621 bytes)  Frans&Fred 15-04-89.jpg (42120 bytes)     

Frans-Jan en Fred rond 1978 en 1988 te Geleen


 


DE VERHUIZING NAAR UBACHSBERG / VOERENDAAL
Een geweldige tijd heb ik gehad in Heerlen. Ik zat in die tijd op de Biologische school in Heerlen en moest alles leren over bomen, heesters,planten en bloemen. Helaas niet mijn ding maar een diploma voor de middelbare school moest er komen dus toch maar afgemaakt. Mijn vader werkte inmiddels bij de firma Bastiaans in Heerlen waar hij beide tankstations een de Paralelweg exploiteerde. We noemde de tankstations van Aral Oost en West. Op oost was een wasserette en op West een Service locatie waar mijn vader samen met John Robbertz en Fer Gorissen LPG inbouw deden voor personenauto's. Ik ging veel uit met John en Fer naar dancing Barbarella aan de stationsweg in Heerlen. Een hele mooie discotheek met een hoog Saterday Night Fever gehalte. 
Mijn buurjongen in Ubachsberg heette Frits Euwes. Wij trokken veel met elkaar op en zo kwam het dat er weer een VW-onderstel werd geritseld om deze om te bouwen tot een uit zijn krachten gegroeide skelter. We scheurde ermee over de Kunderberg naar Heerlen en weer terug. Een hoop plezier hebben we aan dat ding beleefd. Frits reed in die tijd op een Kreidler en ik op een Zundapp. Dus dat was een competitie welke het hardst kon lopen. Dit hoef je tegenwoordig niet meer te flikken dan ben je wel een paar centen armer.


  Een VW onderstel en scheuren maar.... ik had samen met Frits Euwes zelfs een crossbaantje achter het huis


1973
Mijn enige echte brommer een Zundapp KS50 9.3 PK !


1974
Mijn eerste auto AX-85-69 in Heerlen samen met Michael Robbertz

Frans_buggy-1975.jpg (40609 bytes) 
Mijn vrienden in Heerlen en ikzelf met de VW-Buggy, Michael en Rinie Robbertz,, John Robbertz,  Fer en Leny Gorissen
VW-Buggy 36-ND-77 -- Opel Kadett Rally 32-ND-78  --  BMW 2500 CS 05-NJ-38  -- Opel Kadet 1200  93-09-SZ


Carnaval in Heerlen 1973 samen met André Hesdahl in de Fiat


Het Aral tankstation aan de Paralelweg in Heerlen van de firma Bastiaans (+/- 1970)


Naar Zwitserland met de Nissan 2000GT en de Nissan 2400GT

Goppenstein / Zwitserland  met de Nissan 2000GT skyline en de 2400 GT van mijn vader. Er was 1 probleem en dat heette vapor-lock. Met het trekken van de caravan bij hogere buiten temperaturen verdampte de benzine al in de benzineleiding. Een elektrische noodpomp deed het probleem oplossen. De 6 cilinder had de minste moeite om boven te komen in Kandersteg en Goppenstein. De vakantie met Leny en Fer was heerlijk en we genoten elke minuut van de vakantie in het mooie Wallis.


Zwitserland / Brigerbad Augustus 1978 met Fer en Leny Gorissen    biertjuuuuuuhhhh


DE NISSAN 2400GT EN 2000GT SKYLINE

Na de verhuizing naar Geleen, ging ik militairendienst in als chauffeur berging zware wielvoertuigen. Mijn vader werkte nog bij de firma Bastiaans in Heerlen en deze firma had het dealerschap van Nissan en Datsun. Op deze mannier ben ik aan een nu zeldzame auto gekomen. Een grijze Nissan 2000 GT Skyline. Na veel zoekwerk heb ik de 2000 verruild voor de goudkleurig 2400 GT. Helaas kwam er vrij snel een eind aan mijn bezit, omdat de auto zo vreselijk roestte dat ik er met goed fatsoen niet meer mee kon rijden.  Ik vond het erg jammer dat er zo een eind aan moest komen. Het was een heerlijke auto om mee te sturen.  6 cilinder lijn motor en +/- 125 pk waren de krachtbron die het zelfde was als bij de 240z uit 1977 die ik na mijn Nissan tijdperk heb gekocht. Hieronder een afbeelding van deze, ook unieke auto die zoveel voeten in de aarde heeft gehad bij de motorsport. Veel over de auto is nog te vinden op Zcars

Nissan 2400GT Skyline 06-11-VR uit 1973 de uniekste auto die ik ooit heb gehad rond 1978 / 1980

  
 Onze Nissans 2400GT / 2000GT Skyline inmiddels een uitgestorven model
(klik op de foto's om ze te vergroten)
 

The car is designated HGLC10 for the 2400GT / 2400 GT and GLC10 for the 2000GT / 2000 GT. Engine is single carburator L20A or L24.
Bij Zcars is nog een topic te vinden over de 2400/2000 GT en de 240z



Deze Nissan Skyline 2000GT met het kenteken 09-97-TD uit 1971 is de laatste in Nederland bekend hij is van Johann Dijkstra uit Haaksbergen
het kenteken is waarschijnlijk geschorst maar bestaat nog wel. Volgens de laatste berichten uit 2013 zou hij gerestaureerd worden maar ik denk
dat, dat nog wel een tijdje gaat duren. 
 

Jan Maneschijn houdt een register bij van oude Nissan en Datsun klassiekers helaas staat er tot nu toe geen Skyline bij

Op facebook kun je kijken bij het Datsun Museum



Mijn 240Z


Mijn Datsun 240Z uit 1977 19-TF-77
Een fantastische sportwagen die zijn sporen heeft verdiend in de motor- en autosport
De auto is niet meer bekend bij voertuiggevens registratie

MIJN AUTO's 1973 - 2008


WW Kever  / 1973

BMW 2002TII / 1978

Nissan 2400GT / 1981

  
   Volvo 460GLT / 2004


Ruska buggy / 1975

Simca Rally II 1979

VW kever / 1985
  
    Volvo S40 1800 / 2010

FIAT 128 / 1977 

Opel Manta TE 2800 / 1979

Opel B kadett 1990
            

        
         Volvo S60 2.4 T
          2015
 

Datsun 240Z / 1977

Nissan 2000GT / 1979

Volvo 360GLT / 1994
 
       



MILITAIRE DIENST 1975 - 1981


Foei wat een kupke........


Opleiding in de Kromhout kazerne in Utrecht oor mijn CCV-B diploma

Frans_jeep-1979.jpg (28146 bytes)  Emmo.jpg (39773 bytes)    Emmo takelwagen.jpg (44078 bytes) 
Emmo Veneboer in Schalkhaar op de Westenbergkazerne

Tijdens de bruiloft van Jos en Truus Maka in Maastricht samen met Ron Speerstra, het waren mijn kamer maatjes in dienst
Er is een speciale pagina in aanbouw ( KLIK HIER ) met het verhaal over mijn diensttijd