Het verslag van onze vakantie in Brigerbad, mei 2007.

We zijn op Donderdagochtend vroeg (Hemelvaart) vertrokken en hebben onderweg de hele dag regen gehad. Pas in de namiddag toen we een besluit moesten nemen waar we gingen overnachten werd het droog. Om een uur of vijf zijn we gestopt ter hoogte van Bern bij een camping vlakbij de snelweg. De volgende dag zijn we weer ,na lekker op ons gemakkie te hebben ontbeten,om 9uur op pad gegaan. Het zonnetje kwam af en toe door de bewolking heen en toen we in de buurt van het meer van Geneve aankwamen was het stralend weer. Zoals ik je al eerder had gemaild hebben we voor de zekerheid niet de trein naar Goppenstein genomen,maar daar hebben we geen spijt van gehad. De route vanaf Vevey / Montreux richting Brigerbad is zeker bij zonnig weer, een hele mooie. Allereerst de hoge bergen die opdoemen met volop besneeuwde toppen.(dat alleen al bracht de kinderen in extase),daarna de mooie panorama vanaf de snelweg op het meer van Geneve en vervolgens het dal waarin je rijdt richting Visp/ Brigerbad. De temperatuur die dag was al 25°C. Gedurende de week bleef de temperatuur zo tussen de 24-27°C  met als uitschieter de 31°C op de Donderdag voor ons vertrek. De zon stond al hoog aan de hemel als we opstonden en zelfs de voortent was dan al warm. Wie had dat gedacht eind Mei. Wat dat aangaat hebben we vreselijk veel geluk gehad want op onze dag van vertrek regende het volop!. Het weer heeft wat dat aangaat een grote bijdrage geleverd aan deze onvergetelijke vakantie. We kwamen om 12.30 aan en werden aan de receptie vriendelijk verwelkomd. We mochten zelf allereerst op de camping gaan kijken of we een leuk plekje konden vinden. Na goed zoeken kwamen we uit op een rustig plekje achter op de camping vlakbij de kleine waterval en met uitzicht op een open veld en bergen met besneeuwde toppen!!!. De plekken om ons heen waren ook nog vrij (en bleven vrij tot het pinksterweekeinde) waardoor we een enorm gevoel van vrijheid hadden. De ideale plek. Alleen het waterpas zetten van de caravan viel niet mee (ook niet ondanks mijn leveller), maar na wat gvd/tjes en wat (illegaal) graafwerk stond ie uiteindelijk toch nog goed. De kids gingen zelf de speeltuintjes uitproberen en hebben we geruime tijd niet meer gezien, zodat wij in alle rust de voortent konden opzetten en alles installeren. De kids vonden de speeltuinen helemaal het einde, vaak moesten we ze zelf even gaan kijken of het nog goed ging omdat ze zolang wegbleven. Wat ons wel opviel is dat de bejaardengehalte vrij hoog is en er veel vaste campinggasten zijn. Kinderen waren er bijna niet, maar onze kinderen kunnen het gelukkig samen goed vinden en bij navraag bleek dat ze het helemaal niet erg vonden. Het maakte de camping wel lekker rustig en ik moet zeggen dat de mensen er alleraardigst zijn en vriendelijk. Die avond zijn we in het restaurant bij het zwembad wezen eten. Het diner smaakte ons voortreffelijk. Ook onze laatste avond daar hebben we nog een keertje in het restaurant gegeten. Die zaterdag erop hebben we de camping verkend en zijn we een groot gedeelte van de dag naar het zwembad geweest. Het weer was opnieuw fantastisch en de jongens wilden dolgraag naar het zwembad. We hebben gedurende de vakantie heel wat uurtjes doorgebracht in het Thermalbad. Vooral de super lange glijbaan was natuurlijk voor de boy´s een topper!. Jammer genoeg hebben we daar geen foto´s gemaakt. Elke keer als we al in het zwembad waren kwamen we tot de ontdekking dat we de camera weer vergeten waren. De Zondag zijn we naar Morel gegaan en van daaruit met de kabelbaan omhoog naar de Riederalp. Voor de kleinste (3jaar) was het de eerste keer en die vond het reuze spannend. Omdat ook vandaag de zon weer volop scheen was het uitzicht onderweg naar boven weer schitterend. In onze rugzakken hadden we allerlei warme kleding meegenomen om op de kou voorbereid te zijn,maar daar eenmaal aangekomen bleek het ook daar gewoon lekker te zijn, zeker om te wandelen. We zijn vanuit de Riederalp doorgelopen naar Riederfurka. Je merkte trouwens wel dat wij nog in het voorseizoen zaten omdat een hoop gelegenheden (zoals kabelbanen,restaurants,buslijnen) gesloten waren. Voordeel was wel weer dat het overal rustig was zodat je soms het gevoel had helemaal alleen in de natuur te zijn. Bij de Riederfurka hebben we gepicknickt en zijn we vervolgens gaan lopen door het Aletschwald richting Moosfluh. Af en toe kwamen we kleine hoopjes sneeuw tegen tot opwinding van de kinderen. De wandeling was mooi met schitterende panorama´s .We wisten, door te vragen bij het  ticketloket,  dat we niet tot bij de Aletschgletsjer konden komen omdat er beneden teveel sneeuw lag. Vooral het panorama uitzicht op de Aletschgletsjer is schitterend. Vervolgens zijn we doorgelopen tot de Moosfluh (waar het looppad nog behoorlijk ondergesneeuwd er was veel smeltwater wat soms erg lastig was) en vervolgens weer terug naar Riederalp en met de kabelbaan naar beneden. We verbaasden ons over het feit dat de kids het zolang vol hebben gehouden!. Uiteindelijk hebben we ruim drie en een half uur gewandeld met af en toe een pauze,maar ik heb uitgerekend dat we bijna tien kilometer hebben gewandeld!. De kids hadden onderweg de grootste lol (gooien met sneeuw of lekker soppen in het smeltwater en zingen). Onderweg kwamen we nog een paar alleraardigst Franstalige  Zwitsers stel tegen waar we mee aan de praat raakten. De jongens kregen allebei een reep chocola dus die konden er weer tegen aan. Toevalligerwijs kwamen we ze bij de lift naar beneden weer tegen en kwamen ze bij ons in de cabine zitten, waar we nog wat tips van de bezienswaardigheden in de buurt kregen. Leuk. s' avonds lekker gebarbecued. Die avond sliepen de kids als roosjes. S´Maandags lasten we weer een rustdag in. Wij doen dat ook een beetje voor de kids zodat het niet te zwaar voor ze wordt. We besloten deze dag naar Brig te rijden voor wat boodschappen en wat informatie bij de VVV. Leuk stadje vooral de binnenstraten zijn erg mooi. Mijn vrouw kon de kledingwinkels wel waarderen. Zij ging even shoppen terwijl de kids en ik onszelf parkeerden op een bankje in de hoofdstraat met een lekker ijsje. Wat mij opviel was de netheid van de straten en de rust (geen stress) die de mensen daar uitstraalden. Overal wordt je vriendelijk te woord gestaan en waren de mensen zeer behulpzaam. Mijn vrouw was in haar nopjes toen ze een mooie broek gescoord had, vervolgens nog wat boodschappen gehaald. S´middags weer enkele uren gezwommen in het Thermalbad. Dinsdag vroeg opgestaan en naar Brig gereden. Eenmaal daar een "Erlebniscard" aangeschaft waarna we met de trein richting Zermatt reden. Een geweldige belevenis voor de kleinste want die had nog nooit in een trein gezeten!. Onderweg kwamen de mooiste panorama´s voorbij. Eenmaal in Zermatt (1,5 uur rijden) nog wat gegeten en vervolgens met de tandradbaan naar de Gornergrat gereden. Samen met een horde Japanners kwamen we boven op 3200 mtr aan. Ook hier waren we voorbereid op de kou maar ook hier viel de temperatuur hier reuze mee. We hadden een prachtige dag uitgekozen want ook nu weer scheen de zon volop!. Het uitzicht op, met name de Matterhorn was magnifiek. Al vrij snel waren de Japanners weer vertrokken en bleven we met zijn vieren boven achter!. Ik kan me zo voorstellen dat het gedurende hoogseizoen dringen geblazen is. Na een uur boven te hebben verbleven zijn met de tandradtrein twee stationnetjes naar beneden gegaan om vervolgens een (sneeuwvrije) wandeltocht naar beneden te maken, tenminste dat dachten we. Het eerste stuk ging prima totdat we halverwege uitkwamen op smalle bergpaden met sneeuw en smeltwater en zelfs watervallen!!!. Teruggaan vond ik geen optie dus zijn we verder gegaan. Voor de wandeling stond 1 uur, maar we hebben er ruim 2 uur over gedaan. Af en toe was het echt survivallen. Bij mijn vrouw stond op gegeven moment het huilen nader dan het lachen. We moesten over watervalletjes heen springen over rotsblokken klauteren. Het was niet direct levensgevaarlijk of zo maar ik moet zeggen dat ikzelf ook wel af en toe had van  het moet nu niet gekker worden. Uiteindelijk zijn we moe en heelheids beneden gekomen met kletsnatte voeten en knikkende knieën, maar een hele ervaring rijker. In ieder geval weer een avontuur om niet te vergeten! Eenmaal weer terug in Zermatt(ook leuk plaatsje) heeft vrouwlief haar survival beloond met de aankoop van een echt Zwitsers Swatch horloge en zijn we met de jongens naar de Mc Donalds geweest. Iedereen weer blij. Zermatt was nu rustig, maar ik kan me voorstellen dat het in het hoogseizoen krioelt van de mensen. Vervolgens met de Trein en auto weer naar de caravan. Half tien thuis. Iedereen kroop moe maar voldaan onder de wol. Woensdag opnieuw een rustige dag. Veel gelummeld,vrouwtje heeft de was gedaan,kinderen lekker gespeeld in de speeltuin(en). S´middags gezwommen. Inmiddels waren we al flink verkleurd,we hadden inmiddels ook ondervonden dat het in de bergen extra hard gaat met verkleuren (rode neusjes). S´avonds lekker gegeten en met de kids spelletjes  gedaan. Donderdag was het plan om naar de Moosalp te gaan. Per trein (de Erlebniscard was uiteindelijk twee dagen geldig) naar Visp en van daaruit met de bus naar Moosalp. Eenmaal aangekomen in Visp, bleek dat pas vanaf half juni of zo de bus weer naar Moosalp rijd.  Ik had er toen flink de pest erover in. Ik bereid alles meestal goed voor en als het dan anders loopt dan gepland ben ik even niet te genieten. Afijn ,na herbezinning toen maar besloten om de bus naar Visperterminen te pakken en daar dan te gaan wandelen. Uiteindelijk bleek dat ook best wel een leuke wandeling te zijn,maar we hebben dus nog niet kunnen racletten op de  Moosalp. Op de camping kregen we namelijk ook de tip om naar Moosalp te gaan omdat het er zo prachtig is. Dat moeten we nog maar even tegoed houden. We hebben er al over gesproken om nog een keer terug te gaan omdat er nog zo veel te zien is. Alleen zijn we aan de ene kant bang dat het dan wat tegenvalt. Ten eerste omdat het nu overal lekker rustig was (voorseizoen) , ten tweede omdat we ideaal weer hadden. Als we weer teruggaan zal dat in het hoogseizoen zijn en dan voor een langere periode. Ook het plekje wat we hadden was super. Bij een klein watervalletje en met uitzicht op de bergen en vrije plaatsen om ons heen. De trein is trouwens ook wel grappig om die boven je hoofd voorbij te zien rijden. Je hebt daar absoluut geen last van. Toen het Pinksterweekeinde begon raakte de camping langzaam voller en voller. Ook de plaatsen om ons heen werden bezet door campers met voornamelijk Franstalige Zwitsers en ik moet zeggen dat het idyllische van ons plekje meteen over was.(we waren natuurlijk verwend met die rust/vrijheid). Ons Plekje was N33. De prijs voor de staanplaats was trouwens niet duur. Ca. 25 euro per nacht. Alleen begrijp ik niet waarvoor ze voor campinggasten geen goedkoop abonnement voor het zwembad uitgeven, maar dat terzijde. Vrijdag hebben we de voortent opgeruimd omdat ze voor s' avonds regen voorspelden. Opnieuw naar zwembad geweest en daarna wat spullen opgeruimd omdat we zaterdag weer huiswaarts zouden keren.(overnachting ergens in Duitsland) Zaterdagochtend regende het volop, we waren blij dat de voortent al droog ingepakt was, en toen we om 12.00 vertrokken goot het echt bakken uit de hemel. We beseften dat we precies op de juiste dag vertrokken want ook voor de komende dagen gaven ze veel regen op.  Die zaterdag zijn we gereden tot Phorzheim (in Duitsland regende het gelukkig niet meer) daar overnacht en vervolgens die Zondag in alle rust naar huis gereden waar we om 18.00 aankwamen. Achteraf hadden we er goed aangedaan om Zondag al thuis te komen want het was Pinkstermaandag een drama op de weg. De kinderen hebben zich goed gedragen onderweg, mede doordat ik twee video schermen achterin heb waarin ze films kunnen bekijken. ideaal!. Kortom Frans wij hebben een heerlijke vakantie genoten en beseften tevens dat de goden ons telkens goed gezind waren. Wat betreft weer en verkeer. We zullen zeker nog een keer terug willen keren naar Zwitserland want het is een schitterend land met vriendelijke mensen. Waneer en waar weet ik nog niet. Deze lange vakantie in het voorseizoen was waarschijnlijk maar eenmalig. Dus als we voor een langere periode gaan zal dat in de zomervakantie zijn.

Groeten,

Familie Vos

Een paar foto's van onze reis

dsc02056: We hadden het geluk dat er ineens een steenbok verscheen toen we boven in Gornergrat waren (3200m).
dsc02049: De matterhorn genomen tijdens een rit met de tandrad trein omhoog.
dsc02061:
uitzicht bovenaan de gornergratbahn:Liskamm 4577m , Grenzgletschjer en Zwillinggletscher
dsc02041:
Dit huis staat als je van de Riederalp naar boven loopt naar Riederfurka.(volgens de kids een "spookhuis"hahaha)
dsc02026:
Uitzicht vanuit het pad waar we stonden op de camping.

ps nog bedankt voor je tips!.