Volvo 360GLT 2.0i
Bouwjaar april 1987
-- TEST
Kenteken RL-80-PG
Testrapport 360 GLT / Technische gegevens
Signalement:
De nieuwe uitvoering en topmodel van de 300-serie,
is de De 360 GLT. Deze heeft een 2 1iter motor met brandstofinspuiting, dezelfde
motor met carburator wordt al langer, in deze serie toegepast. In verband
met de hogere prestaties zijn de banden en het veersysteem aangepast en zijn
achter gasgevulde schokdempers gemonteerd. Uiterlijk is deze versie herkenbaar
aan een forse spoiler op de achterklep. Standaard heeft de 360 GLT, een
vijfbak, lichtmetalen velgen en een verwarmde bestuurdersstoel. Leverbaar in
drie- en vijfdeurs uitvoering, met een grote achterklep en neerklapbare
achterbank. De sedan uitvoering heeft een skiluik in de achterbank. De Volvo 360
is een fraai en luxueus uitgevoerde wagen. De interieurruimte valt voor deze
prijsklasse echter wat tegen. De inspuitmotor is bijzonder soepel en levert hoge
prestaties (115pk), waartegen de rijeigenschappen goed zijn opgewassen. Het
prijsverschil met de carburatieversie is echter vrij groot.
Voorin geplaatste, vloeistofgekoelde viercilinder in lijn. Het is de reeds lang bestaande B 19A-motor; die uit de grote Volvo serie stamt en met carburator ook al langer, wordt gebruikt in de 300serie. De Bl9E van de 360 GLT heeft Bosch LE-Jetronic brandstofinspuiting. Het nieuwe van dit systeem schuilt in het feit dat de brandstoftoevoer bij het loslaten van het gaspedaal wordt afgesloten, hetgeen een zekere brandstofbesparing zou opleveren. Cilinderinhoud 1986 cm3. DIN-vermogen 85 kW (l15 pk) bij 5700 r/min. Koppel 160 Nm bij 3600 r/min De carburatorversie levert een vermogen van 68 kW (92 pk) bij 5400 r/min en een koppel van 152 Nm bij 3300 r/min; vooral het vermogen van de nieuwe motor is dus flink hoger. Specifiek vermogen 42,8 kW/dm3 (57,9 pk/l), een waarde die iets boven het gemiddelde ligt. Specifiek gewicht 13,6 kg/kW (10,0 kg/pk), een zeer gunstige verhouding.
Liggen op een hoog niveau. Topsnelheid 178 km/h. Deze snelheid wordt bereikt in de vierde versnelling, maar in vijf is de wagen praktisch even snel, namelijk 177 km/h. De fabriek geeft een top van 183 km/h op. Zeer snelle acceleratie vanaf stilstand. Tot snelheden van ruim 140 km/h trekt De wagen.moeiteloos door en ook daarboven reageert de motor nog redelijk vlot op het gaspedaal. Zeer soepele motor, goede trekkracht bij lage toerentallen. Veel schakelen is niet noodzakelijk, ook in de vijfde versnelling levert de motor nog een zeer behoorlijke trekkracht. De vierde versnelling is goed bruikbaar in stadsverkeer, de vijfde heeft in die omstandigheden geen praktische betekenis.
Redelijk gunstig bij lage rijsnelheden, maar boven snelheden van omstreeks 120 km/h vrij sterk progressief stijgend met het toenemen van de snelheid. Het gemiddelde verbruik zal variëren tussen 11 en 13 1/100 km (1 op9 en 1 op 1,5), normale cijfers, de hoge prestaties in aanmerking genomen. Volgens fabrieksopgave is het verbruik overeenkomstig ECE-normen bij 90 krn/h 6,6, bij 120 km/h 8,8 en bij stadsritten 12,2 1/100 km.
Achterwielaandrijving. Volledig gesynchroniseerde vijfversnellingsbak met vloerschakeling. De bak is samen met het differentieel bij de achteras geplaatst. Lichte en vrij directe bediening met een betrekkelijk korte slag. De pook staat goed onder handbereik, ook in de positie van de vijfde versnelling. Goede synchromeshes; De achteruit is uitstekend vergrendeld. De koppeling komt soepel in aangrijping en de benodigde pedaalkracht is normaal. Een automatische transmissie is in combinatie met deze motor niet leverbaar.
Besturing
Nogal indirect, maar wel nauwkeurig. Het wegcontact is vooral bij snelheden boven 120 km/h vrij vaag, maar als gevolg van de positieve koersvastheid is dit niet zo bezwaarlijk. Vrij duidelijk onderstukkarakter, maar in snelle bochten resulteert dit toch niet in een al te zware bediening. Ook bij lage rijsnelheden, zoals bij parkeermanoeuvres, is de bediening betrekkelijk licht.
Zeer positief. Oneffenheden in het wegdek hebben betrekkelijk weinig invloed op de koers en ook de invloed van zijwind is gering. Al met al een zeer rustige. besturing, die bijdraagt tot het algehele comfort.
Gedrag in bochten
Goed. De achteras breekt pas in een laat stadium uit, bovendien is dit uitbreken gemakkelijk te corrigeren. Onder wat minder gunstige omstandigheden, zoals op natte wegen en dergelijke, moet men vanzelfsprekend met enig beleid met het gaspedaal omgaan. Dribbelverschijnselen doen zich slechts incidenteel voor. Het overhellen van de carrosserie neemt geen hinderlijke vormen aan en blijft ook tot een minimum beperkt bij relatief kleine stuuruitslagen.
Algehele bediening licht en gemakkelijk. Benodigde apparatuur goed onder handbereik. Schakelaars voor ruitenwissers en -sproeiers aan stuurkolom. De hoofdlichtschakelaar zit op het dashboard, maar binnen het directe bereik van de bestuurder. Tipstanden voor clignoteurs en ruitenwissers. Vlot wendbare wagen in stadsverkeer. Goed uitzicht, althans naar voren. De voorzijde van de wagen is goed gemarkeerd en ook de achterzijde - of beter, gezegd, de ruimte erachter - is vrij goed in. te schatten door de spoiler op de kofferklep. De blinde hoeken naast de achterruit zijn groot en hinderlijk voor het zicht naar achteren, maar de wagen heeft standaard twee goede buitenspiegels. De niet tot de standaard uitrusting behorende hoofdsteunen op de rugleuning van de achterbank zijn wel hinderlijk voor het zicht naar achteren. De voorruitstijlen zijn fors bemeten.
Vering
Redelijk soepel. Grote oneffenheden worden goed verwerkt, kleine worden wel duidelijk doorgegeven. Goede schokdemperwerking.
Algeheel comfort
Staat op een zeer acceptabel niveau. De motor is in het lage- en middentoerengebied vrij stil, bij hoge toerentallen echter duidelijk hoorbaar. In de vijfde versnelling komt men normaliter echter aan deze hoge toerentallen niet toe. Windgeruis is al bij relatief lage rijsnelheden, zelfs al onder de 100 km/h, duidelijk waarneembaar; bij hoge rijsnelheden wordt het storend. De banden veroorzaken betrekkelijk weinig bijgeluiden, maar slaan wel sterk op korte oneffenheden zoals richels in betonwegen en dergelijke. De zitpositie, de rustige besturing en doorgaans ook de vering tellen als pluspunten voor het comfort.
Remmen
Voor schijfremmen, achter trommels. Rembekrachtiger en remkrachtbegrenzer. Bereikbare vertraging zeer hoog. Blokkeerverschijnselen doen zich vrijwel niet voor, zodat de wagen ook bij krachtig afremmen vanaf hoge snelheid uitstekend onder controle blijft. Benodigde pedaalkracht normaal, ook bij warme remmen. Bereikbare handremvertraging ruimschoots voldoende.
Carrosserie
Zelfdragend. Zowel twee- als vierdeurs met grote achterklep. Dezelfde karakteristieke vormgeving als van de langer bestaande 340 modellen; de 360 GLT onderscheidt zich van de andere versies door de mistlampen in de voor spoiler en de forse kunststof spoiler op de achterklep Kunststof bumpers en beschermstrips langs de flanken van de carrosserie.
Interieur
Keurig verzorgd, maar niet overdreven ruim voor een auto uit deze prijsklasse. De ruimte is groot genoeg voor vier volwassenen. Voorin is de beenruimte voldoend groot; de hoofdruimte wordt wat beperkt door het (als extra gemonteerde) schuifdak. Achterin is de beenruimte toereikend; ook de hoofdruimte is ten opzichte van die in de vorige versies iets vergroot, maar houdt nog steeds niet over. Zeer overzichtelijk, compact dashboard. Duidelijk afleesbare snelheidsmeter en toerenteller. De miswijzing van de snelheidsmeter is bij hoge snelheden niet al te groot; de toerenteller is eveneens iets te optimistisch. Voorin royale, zeer comfortabele stoelen die een goede steun geven, ook in zijdelingse richting. De rugleuningen van de voorstoelen zijn traploos verstelbaar en de bestuurdersstoel is voorzien van een verstelbare lendesteun. Zowel voor als achterin twee vaste hoofdsteunen; voor de achterste geldt echter een meerprijs. De voorstoelen zijn in voldoende mate achterwaarts verstelbaar. In het midden van de vrij hoge, licht geprofileerde achterbank zit een opklapbare armsteun.Fraaie stoffen bekleding, tapijtvloerbedekking. Bekleed stuurwiel.
Bagageruimte
Ruime, geheel beklede koffer met een kleine opstaande rand aan de achterzijde. Dank zij de grote achterklep is de ruimte goed toegankelijk. De hoedenplank is gedeeltelijk wegklapbaar en indien nodig kan hij ook eenvoudig geheel uitgenomen worden. De laadruimte is verder te vergroten door de achterbank naar voren te klappen, waardoor een grote, vrijwel Vlakke laadvloer ontstaat. Om de., rugleuning naar voren te kunnen klappen moet men eerst de hoofdsteunen hiervan verwijderen. Het noodreservewiel ligt verzonken in de bodem van de koffer.In het interieur een ruim, verlicht dashboardkastje. Verder zijn er aflegmogelijkheden rechts op het dashboard en in een ruim opbergvak in de middenconsole. Bakken in de voorportieren.
Veiligheid
Goede rijeigenschappen, rustige besturing. Goede remmen met eenvoudig in voor en achter gescheiden circuits. Behoudens sleutels geen uitspringende delen op kniehoogte.
Knipperlichtinstallatie. Gedeelde, samendrukbare stuurkolom. Gelaagde voorruit. Kindersloten op achterportieren. Voorin automatische driepuntsgordels waarvan het oprolmechanisme en een gedeelte van de gordel achter de bekleding zijn weggewerkt. Zowel het heup- als het schoudergedeelte liggen in de meest voorkomende stoelposities goed aan.
Verwarming en ventilatie
Kachelcapaciteit ruim voldoende, temperatuur goed regelbaar; gescheiden temperatuurregeling voor het linker en rechter gedeelte van de wagen. Diverse uitstroomopeningen, onder meer in de voetenruimte van achterpassagiers. Voor de ontwaseming van de zijruiten zijn er aparte, afzonderlijk te regelen uitstroomopeningen aan weerszijden van het dashboard. Rechtstreekse toevoer van buitenlucht via verstelbare roosters centraal op het dashboard. Verwarmde bestuurdersstoel; de verwarming schakelt automatisch in beneden 15°C en schakelt uit bij een temperatuur van ongeveer 25°C. Afzuiging uit het interieur. Ventilator met drie snelheden.
Verlichting
Hoofdverlichting met uitstekende lichtopbrengst. In de voorspoiler zijn twee halogeen breedstralers opgenomen. Bij het afzetten van het contact blijft de ingeschakelde hoofdverlichting branden.
Documentatie
Zeer uitgebreid, overzichtelijk Nederlands instructieboekje. Een werkplaatshandleiding is à f 125,- voor particulieren te koop. Een onderdelenboek kost f 76,-.